`အဖြဲ႕အစည္းဟူသည္-
(၁) ကိစၥတစ္ရပ္ရပ္ကို ေဆာင္႐ြက္ရန္ လူအမ်ားကျဖစ္ေစ, အာဏာပုိင္ အစုိးရကျဖစ္ေစ, စုစည္းထားေသာ ပုဂၢိဳလ္စု။
(၂) ကိစၥတစ္ရပ္ကုိ အထူး ေဆာင္႐ြက္ရာတြင္လည္းေကာင္း တူညီေသာ ဦးတည္ ခ်က္ ႐ွိသျဖင့္လည္းေကာင္း, ေပါင္းစုေနသည့္ လူစုျဖစ္သည္´ ဟု ျမန္မာအဘိဓာန္ အက်ဥ္းခ်ဳပ္တြင္ ဖြင့္ဆိုထားသည္။
`သံေဃာတိ ပုဂၢလသမူေဟာ ၀ုေတၱာ´- `သံဃာဟူသည္
ပုဂၢိဳလ္အေပါင္းကို ေခၚ၏´ ဟု ဖြင့္ဆိုေသာေၾကာင့္ သံဃာသည္ တစ္ပါးတည္း, တစ္ဦးတည္းကုိ ေခၚသည္မဟုတ္။ အေပါင္းအစု, အဖြဲ႕အစည္းျဖင့္ ေနသူမ်ားကုိ ေခၚဆုိသည္။
ယင္းသံဃာအဖြဲ႕ အစည္းသည္ တူညီေသာ ဦးတည္ခ်က္ျဖင့္ ေပါင္းစုသည့္ အစုအဖြဲ႕ ျဖစ္ေၾကာင္းကို အ႐ွင္မဟာကစၥည္းက `သမဂၢံ ကမၼံ သမုပဂစၧတီတိ သံေဃာ- ညီၫြတ္ေသာ ကံ, တူညီေသာ အလုပ္သုိ႔ ေ႐ွး႐ႈ ကပ္ေဆာင္တတ္, ေဆာင္႐ြက္တတ္ေသာေၾကာင့္ သံဃာမည္၏´ ဟု ဖြင့္ဆုိေတာ္မူသည္။
ညီၫြတ္, တူမွ်ေသာအလုပ္သုိ႔ ေ႐ွး႐ႈကပ္ေရာက္ ေဆာင္႐ြက္ေသာ သံဃာသည္ အဖြဲ႕အစည္းျဖင့္ ေနတတ္ေသာ ျမင့္ျမတ္ေသာ လူသားမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။
ယင္းျမင့္ျမတ္ေသာ လူသားျဖစ္သည့္ သံဃာသည္ လူ႔အဖြဲ႕ အစည္းမ်ားႏွင့္လည္း ႏွီးႏြယ္ ဆက္စပ္ေနသည္သာ ျဖစ္သည္။
လူသည္ အစဥ္အလာႏွင့္ တည္တည္ တံ့တံ့ စုစုစည္းစည္း ေနထုိင္လာမိေသာအခါ လူ မ်ိဳးစု, လူေပါင္းစု, လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အလိုလိုျဖစ္ေပၚလာေစ၏။ လူမွန္လွ်င္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ႏွင့္ မကင္း႐ွင္းႏုိင္၊ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၏ အဖြဲ႕၀င္အျဖစ္ ပါ၀င္ေနရ၏။
ထို႔ေၾကာင့္ ကိုယ္ေနခ်င္သလို ေနထုိင္လို႔မရ၊ ကုိယ္လုပ္ခ်င္သလုိ လုပ္လို႔မရ၊ ယင္းအဖြဲ႕အစည္း၏ က်ရာတာ၀န္ကုိ ထမ္းေဆာင္ရသည္။ ထားရာ,ေနရာ၌ ႐ွိေနသည့္ စည္းမ်ဥ္းကို လိုက္နာရ၏။
လူ႔သမုိင္းဦးမွစ၍ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ထိ လူမ်ဳိးအသီးသီးတို႔သည္ မိမိတို႔မ်ဳိး႐ိုးအလုိက္ လူ႔အဖဲြ႕အစည္း အသီးအသီးကို ဖြဲ႕စည္းေနထိုင္ၾကကာ မိမိတုိ႔ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒအတုိင္း လုိက္နာၾကရသကဲ့သုိ႔ ျမင့္ျမတ္ေသာ လူသားမ်ားျဖစ္သည္ သံဃာေတာ္တုိ႔သည္လည္း မိမိတို႔၏ အဖြဲ႕အစည္း ဥပေဒစည္းမ်ဥ္းမ်ားအတိုင္း လုိက္နာေနထိုင္ က်င့္သံုးၾကရသည္။
သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္းသည္ ျမတ္ဗုဒၶၫႊန္ျပ ေဟာေျပာေသာ ဓမၼ၀ိနယႏွင့္အညီ လုိက္နာ ေနထုိင္ ေဆာင္႐ြက္ရေသာ အဖဲြ႕အစည္း ျဖစ္သည္။
ယင္းသံဃာ့အဖြဲ႕အစည္း ေပၚေပါက္လာျခင္းသည္ လူသားအက်ဳိးျပဳ လုပ္ငန္းမ်ားကို အားက်ဳိးမာန္တက္ ေဆာင္႐ြက္ရန္ ျဖစ္သည္။
ယင္း အဖြဲ႕အစည္း၏ စည္းမ်ဥ္းမ်ားကို ၫႊန္ျပသူ ျမတ္ဗုဒၶသည္လည္း လူထု ေကာင္းစားေရးကို ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လံုး ေန႔မအား ညမနား တက္တက္ ၾကြၾကြ ေဆာင္႐ြက္ေတာ္မူခဲ့သည္။
`ျပည္သူတုိ႔၏ အက်ဳိးစီးပြားအတြက္ အစည္းအေ၀းပြဲမ်ားကို ညီၫြတ္စြာ က်င္းပ၍ သေဘာတူေဆာင္႐ြက္မွသာ လူမႈကိစၥမ်ား ေအာင္ျမင္ႏုိင္သည္´ ဟူေသာ လိစၧ၀ီမင္းမ်ား၏ ႏုိင္ငံေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အေၾကာင္းကုိ ျမတ္ဗုဒၶက လက္ခံ၍ သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္းအတြက္ ဘိကၡဳအပရိဟာနိယ တရားမ်ားကို ေဟာေတာ္မူခဲ့သည္။
ယင္းအနက္ `ရဟန္းတုိ႔သည္ ရဟန္း၀ါႀကီး၍ အသက္႐ွည္ေသာ ေထရ္ႀကီး ရဟန္း တုိ႔ကုိ ႐ိုေသေလးစား ျမတ္ႏိုးပူေဇာ္လ်က္ ၎တို႔၏စကားကို နာယူသင့္သည္။ အခ်င္းခ်င္း တိုင္ပင္ေဆြးေႏြး ညႇိႏိႈင္းသင့္သည္။ အညီအၫြတ္ ေဆာင္႐ြက္သင့္သည္´ ဟု ထင္မွတ္၍ လုပ္ေဆာင္ေနသမွ် ရဟန္းတို႔အား ႀကီးပြားရန္သာ႐ွိသည္။ ဆုတ္ယုတ္ရန္ကား မ႐ွိ´ ဟူေသာ အခ်က္သည္ သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္း၏ အသက္ ေသြးေၾကာင္းမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ ( ဒီ၊ ၂- ၆၆)
ယင္း သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္းသည္ ဆရာတပည့္ ဆက္ဆံေရးအဖြဲ႕အစည္းပင္ ျဖစ္သည္။ ယင္းဆရာတပည့္ ဆက္ဆံေရးသည္ အထက္လူႏွင့္ ေအာက္လူတို႔၏ ဆက္ဆံမႈမ်ဳိး မဟုတ္၊ သားအဖ ဆက္ဆံမႈ, မိသားစု ဆက္ဆံမႈမ်ဳိး ျဖစ္သည္။
`တပည့္သည္ ဆရာအေပၚ၌ ဖခင္-ဟု စိတ္ထား၍ ဆရာကလည္း တပည့္ကို သား-ဟု စိတ္ထားကာ ျပဳရမည္´ ဟူေသာ ၀ိနယပိဋက, မဟာ၀ဂၢ-လာ ဆရာတပည့္ က်င့္၀တ္မ်ားကိုၾကည့္က သိ႐ွိႏုိင္သည္။ ( ၀ိ၊ ၃၊ ၈၀-၉၅)
သမုိင္းသေလွ်ာက္တြင္ ေဒသအသီးသီး၌ အဖြဲ႕အစည္းအမ်ဳိးမ်ဳိး႐ွိၾကသည္။ ယင္း၌ အဖြဲ႕၀င္ပုဂၢိဳလ္မ်ားလည္း အစားစား႐ွိၾကသည္။
မည္သည့္ အဖြဲ႕၀င္ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးမဆုိ မိမိတို႔ပါ၀င္ေသာ အဖြဲ႕အစည္း၌ က်ရာအခန္း က႑တြင္ တာ၀န္ေက်ပြန္ေအာင္ ထမ္းေဆာင္ၾကရသည္။
နာယက, ဥကၠ႒-မွသည္ ႐ံုးေစ, ဒရ၀မ္-အထိ မိမိတို႔၏ အဖြဲ႕အစည္း တည္တန္႔ျပန္႔ပြား သန္႔႐ွင္းေအာင္ ေဆာင္႐ြက္ၾကရသည္။
ဗုဒၶ၏ သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္းသည္လည္း ျမတ္ဗုဒၶမွစ၍ ကုိရင္, သာမေဏ, ေက်ာင္းသား အထိ က်ရာတာ၀န္မ်ားကုိ ေက်ပြန္ေအာင္ တက္ညီလက္ညီ ေဆာင္႐ြက္ၾကရသည္။ ယင္းသို႔ ေဆာင္႐ြက္ျခင္းေၾကာင့္ပင္ ဗုဒၶ၏ သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္းသည္ ယေန႔ထိ တည္႐ွိေနျခင္းျဖစ္၏။
ကမၻာ့အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၌ အဖြဲ႕၀င္မ်ားလုိက္နာရန္ ခ်မွတ္ထားေသာ စည္ကမ္းဥပေဒ မ်ား႐ွိၾက၏။ ယင္းကို တာ၀န္သိသိ ေဆာင္႐ြက္ၾကသူမ်ားလည္း႐ွိ၏။ အဖြဲ႕အစည္း တည္ ေထာင္သူ၏ အလုိဆႏၵကို ျဖည့္ဆည္္းသူမ်ားလည္း ႐ွိၾကသည္။
ဗုဒၶ၏ သံဃာ့အဖြဲ႕စည္းတြင္လည္း အဖြဲ႕၀င္မ်ား လုိက္နာက်င့္ေဆာင္ရန္ ခ်မွတ္ထားေသာ စည္ကမ္း ဥပေဒမ်ား ႐ွိၾက၏။ ယင္းကို တာ၀န္သိသိ ေဆာင္႐ြက္ၾက သူမ်ားလည္း႐ွိၾက၏။ ျမတ္ဗုဒၶ၏ ဆႏၵေတာ္ကုိသိ၍ ယင္းဆႏၵေတာ္ကို ျပည့္ေအာင္ ျဖည့္ဆည္းၾကသူမ်ားလည္း ႐ွိၾက၏။ ယင္းတုိ႔အနက္ အ႐ွင္မဟာေမာဂၢလာန္၏ တာ၀န္သိ၍ ျဖည့္ဆည္းေပးမႈကို ေဖာ္ျပပါမည္။
ျမတ္ဗုဒၶသည္ သံဃာ့အဖြဲ႕၀င္မ်ား လုိက္နာရန္ စည္းကမ္းဥပေဒမ်ား ျပ႒ာန္းရာ ၫႊန္ျပရာတြင္ ဥပုသ္ျပဳျခင္းသည္လည္း တစ္ခုအပါအ၀င္ ျဖစ္သည္။ ဥပုသ္ျပဳေနစဥ္ `အာပတ္ ႐ွိေသာရဟန္းသည္ ပါတိေမာက္ကို မနာရ၊ နာေသာရဟန္း ဒုကၠဋ္အာပတ္သင့္ေစ´ ဟု ခ်မွတ္ထား၏။ (၀ိ၊ ၄၊ ၄၂၄)
`သမုဒၵရာသည္ အေသေကာင္ပုပ္ႏွင့္ မဆက္ဆံ၊ သမုဒၵရာ၌ အေသေကာင္ပုပ္႐ွိလွ်င္ ကမ္းသုိ႔ ကပ္ေစ, ကုန္းသို႔ တင္ေစသကဲ့သုိ႔ ရဟန္းသံဃာသည္ ယုတ္ညံ့ေသာ, ရဟန္းေယာင္ ေဆာင္ထားေသာ ဒုႆီလပုဂၢိဳလ္ႏွင့္ မဆက္ဆံ၊ ၎ကို စည္းေ၀း၍ ႏွင္ထုတ္၏။´
ဥပုသ္ျပဳရာ၌ျဖစ္ေစ၊ သာသနာေတာ္ သန္႔႐ွင္းတည္တံ့ျပန္ပြားေအာင္ ေဆာင္႐ြက္ရာ၌ ျဖစ္ေစ သာသနာ့ဂုဏ္ေရာင္ ညိႇဳးႏြမ္းေစသူမ်ားကို စည္းေ၀း၍ ဆႏၵယူကာ ညီညီၫြတ္ၫြတ္ ႏွင္ထုတ္ရမည္ဟု သာသနာ့အံ့ဖြယ္ ေဟာရာ၌လည္း တိုက္တြန္းၫႊန္ျပခဲ့သည္။ ( ၀ိ၊ ၄၊ ၄၂၈)
ျမတ္ဗုဒၶ သာ၀တၳိျပည္ ပုဗၺာ႐ုံေက်ာင္း၌ သီတင္းသံုးေနစဥ္ ဥပုသ္ေန႔တစ္ေန၀ယ္ ဥပုသ္ျပဳရန္ ျမတ္ဗုဒၶႏွင့္ ရဟန္းသံဃာတုိ႔ စုေ၀းေနၾကသည္။ ညဥ့္သံုးယံလြန္ေသာ္လည္း ဥပုသ္မျပဳေသာေၾကာင့္ အ႐ွင္အာနႏၵာက ေလွ်ာက္ထားရာ `ပရိသတ္မစင္ၾကယ္´ ဟု ျမတ္ဗုဒၶမိန္႔ေတာ္မူသည္။
အ႐ွင္မဟာေမာဂၢလာန္သည္ ရဟန္းသံဃာတို႔၏စိတ္ကို မိမိ၏ ဣဒၶိပါဒ္စိတ္ျဖင့္ ႏွလံုး သြင္းၾကည့္သည္။ `ယုတ္ညံ့ေသာအက်င့္႐ွိ မစဥ္ၾကယ္သည္ျဖစ္၍ ယံုမွားေတြးေတာဖြယ္ အက်င့္လည္း႐ွိ, အျပစ္ဖံုးကြယ္, ရဟန္းမဟုတ္ဘဲ ရဟန္းဟု၀န္ခံ, အတြင္းပုပ္, ကိေလသာစုိစြတ္, သီလမ႐ွိေသာ ဒုႆီလရဟန္း, သံဃာ့အလယ္ ထုိင္ေနသည္ကို ေတြ႕ျမင္ ၍ ၎ထံသြားကာ `ငါ႔႐ွင္ - ထေလာ့ ျမတ္စြာဘုရားက သင့္ကုိျမင္သည္၊ သင္သည္ ရဟန္းေကာင္းတို႔ႏွင့္တကြ ေပါင္းသင္းခြင့္မ႐ွိ´ ဟု ေျပာသည္။ သို႔ေသာ္ ဒုႆီလရဟန္းသည္ မထဘဲေပကပ္၍ ဆိတ္ဆိတ္ပင္ထိုင္ေနသည္။
အ႐ွင္မဟာေမာဂၢလာန္သည္ ႏွစ္ခါသံုးခါ ထပ္ေျပာသည္လည္း မထဘဲ ေနေသာ ေၾကာင့္ လက္ေမာင္းမွ ကိုင္ကာ တံခါး အျပင္ဘက္သို႔ ဆြဲထုတ္ႏွင္ခ်ခဲ့သည္။ `ပရိသတ္ စင္ၾကယ္ပါၿပီ´ ဟုေလွ်ာက္ေသာေၾကာင့္ ျမတ္ဗုဒၶသည္ `အံ့ဖြယ္႐ွိစြ ေမာဂၢလာန္´ ဟု မိန္႔ကာ သာသနာေတာ္ကုိ သမုဒၵရာႏွင့္ႏႈိင္းယွဥ္ၿပီး ေဟာေတာ္မူ၍ ပါတိေမာက္ ျပေတာ္မူသည္။ ( ၀ိ၊ ၄၊ ၄၁၈, ၄၂၄)
စပါးေကာင္းေကာင္း ထြက္ေစလုိသူသည္ မိမိလယ္၌ စပါးပင္မ်ားႏွင့္အတူ ကပ္ေပါက္ ေနေသာ ေပါင္းပင္, ျမတ္ပင္စသည့္ စပါးေမွ်ာပင္မ်ားကို သုတ္သင္ ပစ္သကဲ့သုိ႔ သံဃာ့ အဖြဲ႕ အစည္းတြင္ ရဟန္းေကာင္း၊ ရဟန္းျမတ္မ်ားသာ႐ွိေနေစလုိေသာ ရွင္ရဟန္းသည္ ဒုႆီလ ရဟန္းမ်ားကို ႏွိမ္နင္းသုတ္သင္ကာ သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္းကို စဥ္ၾကယ္သန္႔႐ွင္းေအာင္ စြမ္းေဆာင္ၾကရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း အ႐ွင္မဟာေမာဂၢလာန္က မီးေမာင္းထိုးျပ ထားခဲ့သည္။
အ႐ွင္မဟာယသေထရ္သည္ အဓမၼ၀တၳဳဆယ္ပါးကို တင္ျပကာ က်င့္သံုးေနၾကေသာ ၀ဇၨီရဟန္းမ်ားကုိ ဓမၼ၀ိနယ၀ါဒီ ရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္အတူ ဓမၼ၀ိနယႏွင့္အညီ ဆံုးမေဟာေျပာ၍ သာသနာေတာ္ သန္႔႐ွင္းတည္တံ့ ျပန္႔ပြားေအာင္ ေဆာင္႐ြက္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ဒုတိယသဂၤါ ယနာကိုလည္း ဦးေဆာင္က်င္းပေပးခဲ့သည္။
အ႐ွင္မဟာ ေမာဂၢလိပုတၱတိႆေထရ္သည္လည္း အဓမၼ, အ၀ိနယ၀ါဒငါးရာကို စိစစ္ ခြဲျခား၍ ကထာ၀တၳဳေဒသနာကို ေဟာေျပာကာ တတိယသဂၤါယနာတင္ၿပီး သာသနာေတာ္ သန္႔႐ွင္းတည္တံ့ ျပန္႔ပြားေအာင္ စြမ္းေဆာင္ေတာ္မူခဲ့သည္။ အလဇၨီ ဒုႆီလပုဂၢိဳလ္ တို႔ကုိသည္လည္း သာသနာေတာ္မွ ႏွင္ထုတ္ေတာ္မူခဲ့သည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ သီရိမဂၤလာ ကမၻာေအးကုန္းေျမ၌ ၁၉၈၀- ျပည့္ႏွစ္ ေမလတြင္ ဂုိဏ္းေပါင္းစံု သံဃာ့အစည္းေ၀းပြဲႀကီး ျဖစ္ေပၚခဲ့သည္။ ယင္းအစည္းေ၀းပြဲႀကီးက ၀ိနည္းဓမၼကံ၊ အဓိက႐ုဏ္းမႈခင္းမ်ား ေျဖ႐ွင္းေရးဆိုင္ရာ ဥပေဒမ်ား၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားကုိ ေရးဆြဲအတည္ျပဳခဲ့သည္။
`၀ိနည္းဓမၼကံ အဓိက႐ုဏ္းမႈခင္းကိုျဖစ္ေစ၊ အယူခံေစာဒနာမႈခင္းကိုျဖစ္ေစ, လုပ္ထံုး လုပ္နည္းမ်ားႏွင့္အညီ ဖဲြ႕စည္းထားသည့္ သံဃ၀ိနိစၧယအဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ သီးျခား၀ိနည္းဓုိရ္အဖြဲ႕ မ်ားကသာ ၀ိနည္းတရားေတာ္ႏွင့္အညီ စစ္ေဆးဆံုးျဖတ္ရမည္´ ဟူေသာ ဥပေဒသည္ ပုဒ္မ(၃)တြင္ ပါ႐ွိသည္။ ယင္းသည္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္က ျပ႒ာန္းခဲ့ေသာ ဥပေဒျဖစ္သည္။ ဓမၼစက္ျဖစ္ေသာ ဥပေဒႏွင့္အညီ ေရးဆြဲထားျခင္းျဖစ္သည္။
ဂုိဏ္းေပါင္းစံု သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းကို ကိုယ္စားျပဳေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃာ့မဟာ နာယက အဖဲြ႕ႀကီးသည္ ႏိုင္ငံေတာ္အတြင္း ေပၚေပါက္ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ၀ိ၀ါဒါဓိက႐ုဏ္းမ်ားကို အရည္အျခင္း ျပည့္စံုေတာ္မူၾကေသာ ႏုိင္ငံေတာ္ ဗဟုိသံဃာ့၀န္ေဆာင္မ်ားထဲမွ သီးျခား ၀ိနည္းဓုိရ္ ဆရာေတာ္မ်ား ေ႐ြးခ်ယ္ဖြဲ႕စည္းၿပီး ၿငိမ္းေအးေအာင္ ေဆာင္႐ြက္ခဲ့သည္။ ယင္းမွာ-
(၁) ေက်ာက္သေဘၤာ၀ါဒ ၀ိ၀ါဒါဓိက႐ုဏ္း (၂၃- ၂- ၈၁)
(၂) လူေသလူျဖစ္၀ါဒ ၀ိ၀ါဒါဓိက႐ုဏ္း (၂၉- ၁၀- ၈၁)
(၃) ေၾကာင္ပန္းေတာရ၀ါဒ ၀ိ၀ါဒါဓိက႐ုဏ္း(၂၆- ၄- ၈၂)
(၄) ေက်ာက္ပံုေတာရ၀ါဒ ၀ိ၀ါဒါဓက႐ုဏ္း(၇- ၁၁- ၈၂)
(၅) ေရတာ႐ွည္ၿမိဳနယ္ ဆြာ ဦးမာလာ၀ရ၀ါဒ ၀ိ၀ါဒါဓိက႐ုဏ္း(၁- ၄- ၈၃)
(၆) မိုးညိဳ (ေျမာက္ဥကၠလာပ)၀ါဒ ၀ိ၀ါဒါဓိက႐ုဏ္း (၄- ၇- ၈၁)
ျမတ္ဗုဒၶ စာတုမၿမိဳ႕၌ သီတင္းသံုးစဥ္ အ႐ွင္သာရိပုတၱရာႏွင့္ အ႐ွင္မဟာေမာဂၢလာန္ အမွဴး႐ွိေသာ ရဟန္းငါးရာတို႔ ျမတ္စြာဘုရားကုိ ဖူးေမွ်ာ္ရန္ စာတုမၿမိဳ႕သို႔ ေရာက္႐ွိလာၾကသည္။ ၎တို႔ႏွင့္ အာ၀ါသိကေက်ာင္းေန ရဟန္းတို႔ စကားေျပာၾက, ႏႈတ္ဆက္ၾက, ေနရာျပင္ၾက, သပိတ္သကၤန္း သိမ္းၾကေသာ အသံတို႔သည္ က်ယ္ေလာင္ဆူညံ သြားကုန္၏။ ယင္းအသံမ်ား ျမတ္ဗုဒၶ ၾကားေသာခါ `အာနႏၵာ၊ ငါးစိမ္းသည္ အသံကဲ့သို႔ က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ အသံျပဳေနၾကတာ ဘယ္သူေတြလဲ´ ဟု အ႐ွင္အာနႏၵာအား ေမးေတာ္မူ၏။
အ႐ွင္အာနႏၵာက အေၾကာင္းစံု ေလွ်ာက္ထားေသာအခါ `အာနႏၵာ၊ ငါ႔စကားျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရားက အ႐ွင္ဘုရားတို႔ကုိ ေခၚေနတယ္လုိ႔ ေျပာေခ်´ ျမတ္ဗုဒၶက မိန္႔ေတာ္မူ၏။
ရဟန္းတုိ႔သည္ ျမတ္ဗုဒၶထံ စုေပါင္းလာၾကကာ ျမတ္စြာဘုရားကို ႐ုိေသစြာ႐ွိခုိး ထိုင္ေနၾကသည္။ ျမတ္ဗုဒၶေမးမႈကို မွန္ကန္စြာ ႐ို႐ိုေသေသ ေျဖၾကားေလွ်ာက္ထားၾကသည္။ `ရဟန္းတို႔- ထြက္သြားၾက၊ သင္တို႔ကို ငါႏွင္တယ္, သင္တို႔ ငါ႔အနီးမေနၾကႏွင့္´ ဟု ျမတ္စြာဘုရားက ရဟန္းတုိ႔ကို ႏွင္ထုတ္လုိက္သည္။ ရဟန္းတုိ႔လည္း `မွန္လွပါဘုရား´ဟု ေလွ်ာက္ထား၍ ျမတ္စြာဘုရားကုိ အ႐ိုအေသေပးကာ သပိတ္သကၤန္းယူၿပီး ထြက္ခြါသြားၾက သည္။
`ျမတ္စြာဘုရား--ရဟန္းတုိ႔ကုိ ႏွစ္သက္ေတာ္မူပါဘုရား, ဆံုးမဩ၀ါဒ ေပးေတာ္မူပါ ဘုရား, ခ်ီးေျမာက္ေတာ္မူပါဘုရား၊ ရဟန္းသစ္မ်ား ျဖစ္ေနၾကတဲ့အတြက္ အရွင္ဘုရားကို ဖူးျမင္ခြင့္မရလွ်င္ ပ်က္စီးသြားႏုိင္ပါသည္ဘုရား၊ ႏုေသးတဲ့မ်ဳိးေစ့ ေရမရတဲ့အခါ, ေမြးစသာသာ ႏြားငယ္ မိခင္ကုိမျမင္ရတဲ့အခါ ပ်က္စီးေဖာက္ျပန္ သြားၾကသလုိ ရဟန္းသစ္မ်ားလည္း ျမတ္စြာဘုရားကို မျမင္ မဖူးေျမာ္ရလွ်င္ ပ်က္စီးေဖာက္ျပန္ သြားႏုိင္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ရဟန္းမ်ားကို ႏွစ္သက္ေတာ္မူပါ၊ ဆံုးမေတာ္မူပါ၊ ခ်ီးေျမွာက္ေတာ္မူပါ ဘုရား´ ဟု စာတုမၿမိဳ႕သားမ်ားႏွင့္ သဟမၸတိျဗဟၼာမင္းက ေလွ်ာက္ထားၾကသည္။
အ႐ွင္သာရိပုတၱရာႏွင့္ အ႐ွင္မဟာေမာဂၢလာန္တို႔သည္ စာတုမၿမိဳ႕သားမ်ားႏွင့္ သဟမၸတိျဗဟၼာမင္းတို႔ ေလွ်ာက္ထားမႈေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရား ႏွစ္ၿခိဳက္ သေဘာက်ေတာ္မူ ေၾကာင္း သိေသာအခါ `ငါ႔႐ွင္တို႔ ထၾကေလာ့၊ သပိတ္သကၤန္း ယူၾကေသာ၊ ျမတ္စြာဘုရားထံ သြာၾကစုိ႔´ ဟု ရဟန္းတုိ႔ကိုေခၚကာ ျမတ္စြာဘုရားထံ သြားၾကသည္။ ရဟန္းတုိ႔သည္ ျမတ္စြာဘုရားထံ ျပန္လာၾကသည္။ ႐ိုေသစြာ ႐ွိခိုးထုိင္ေနၾကသည္။
ျမတ္စြာဘုရားက `သာရိပုၾတာ-- ငါဘုရားက ရဟန္းတုိ႔ကို ႏွင္ထုတ္တဲ့အခါ သင့္စိတ္ထဲ မွာ ဘယ္လို အၾကံျဖစ္သလဲ´ ဟု အ႐ွင္သာရိပုၾတာကို ေမးေတာ္မူသည္။
`အ႐ွင္ျမတ္ဘုရား-- ျမတ္စြာဘုရားဟာ ရဟန္းအေပါင္းကုိ ႏွင္ထုတ္ေတာ္မူၿပီ။ ယခု အခါ ျမတ္စြာဘုရားက ရဟန္းတုိ႔အေပၚ ေၾကာင့္ၾကမဲ့ျပဳကာ ဒိ႒ဓမၼသုချဖင့္ ေနလုိတယ္၊ ေနလိမ့္မယ္၊ ငါလည္း ရဟန္းတုိ႔အေပၚ ေၾကာင့္ၾကမဲ့ျပဳကာ ဒိ႒ဓမၼသုခနဲ႔ ေနမယ္လုိ႔ တပည့္ေတာ္ စိတ္ထဲမွာ အၾကံျဖစ္ပါတယ္ဘုရား´ ဟု အ႐ွင္သာရိပုၾတာက ေလွ်ာက္ထား သည္။
`သာရိပုၾတာ-- ဆိုင္းငံ့ဦး သာရိပုၾတာ-- ရဟန္းတုိ႔အေပၚ ေၾကာင့္ၾကမဲ့ျပဳကာ ဒိ႒ဓမၼ သုခနဲ႔ ေနထိုင္ျခင္းကို ဆုိင္းငံ့ဦး´ ဟု ျမတ္ဗုဒၶက အ႐ွင္သာရိပုၾတာ၏ ၾကံစည္ေလွ်ာက္ထားမႈ ကုိ တားျမစ္ေတာ္မူသည္။
ျမတ္ဗုဒၶသည္ အ႐ွင္မဟာေမာဂၢလာန္ကုိလည္း ေမးျမန္းေတာ္မူသည္။ အ႐ွင္မဟာ ေမာဂၢလာန္က `ျမတ္စြာဘုရားသည္ ရဟန္းအေပါင္းကုိ ႏွင္ထုတ္ေတာ္မူၿပီ။ ယခုအခါ ျမတ္စြာဘုရားက ရဟန္းတို႔အေပၚ ေၾကာင့္ၾကမဲ့ေနကာ ဒိ႒ဓမၼသုခကို ၀င္စားေနလုိတယ္။ ဖလသမာပတ္ ခ်မ္းသာကို ၀င္စားေနလိုတယ္။ ငါဟာ အ႐ွင္သာရိပုၾတာႏွင့္အတူ ရဟန္း အေပါင္းကုိ ထိန္းသိန္းေစာင့္ေ႐ွာက္မယ္လို႔ အၾကံအစည္ ျဖစ္မိပါတယ္ဘုရား´ဟု ေလွ်ာက္ထားသည္။
`ေကာင္းေလစြ ေမာဂၢလာန္-- ေကာင္းေလစြ။ ငါနဲ႔သင္တို႔ဟာ ရဟန္းအေပါင္းကုိ ထိန္း သိမ္းေစာင့္ေ႐ွာက္မယ္´ ဟု အ႐ွင္မဟာေမာဂၢလာန္ကုိ ေကာင္းခ်ီးေပးကာ သာဓုေခၚေတာ္ မူသည္။ ( မ၊ ၂၊ ၁၁၉- ၁၁၂)
အ႐ွင္မဟာေမာဂၢလာန္သည္ ျမတ္စြာဘုရား၏ ရဟန္းတုိ႔ကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေ႐ွာက္ ေစလုိေသာ ဆႏၵ၊ ရဟန္းတုိ႔ကို ဦးေဆာင္ကာ သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္းကို တင့္တယ္ေကာင္းျမတ္ သန္႔႐ွင္းစင္ၾကယ္ေစလုိေသာ ဆႏၵမ်ားကို သိေတာ္မူ၍ ရဟန္းအေပါင္းကို ဦးေဆာင္ကာ သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္းကုိ တင့္တယ္ေကာင္းျမတ္ သန္႔႐ွင္းစင္ၾကယ္ ေစခဲ့သည္။ ရဟန္းတုိ႔ကို လည္း သနားေစာင့္ေ႐ွာက္ ထိန္းသိမ္းခဲ့သည္။
ျမတ္ဗုဒၶသည္ သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္းႏွင့္ ရဟန္းတုိ႔အေပၚ ေၾကာင့္ၾကမဲ့ေနမႈကုိ ႐ႈတ္ခ် ေတာ္မူခဲ့သည္။ တာ၀န္သိသိျဖင့္ တာ၀န္႐ွိသူပမာ ဂ႐ုတစုိက္ေၾကာင့္ၾကစုိက္၍ ျပဳစုေစာင့္ ေ႐ွာက္ ထိန္းသိမ္းမႈကိုသာ လိုလားေတာ္မူသည္။ ႏွစ္ၿခိဳက္ေတာ္မူသည္။
ႏုိင္ငံေတာ္ သံဃာ့မဟာနာယကအဖြဲ႕သည္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ ဆႏၵကုိ ျပည့္ျပည့္၀၀ ျဖည့္ ဆည္း ေဆာင္႐ြက္ေတာ္မူသည္။ အဓမၼ၀ါဒမ်ားကုိ ႏွိမ္နင္း, ေမွးမွိန္ပေပ်ာက္ေစ၍ ေတာက္ပ ထိန္လင္းေအာင္ ခ်ီးေျမႇာက္ေပးသည္။ အလဇၨီ ဒုႆီလရဟန္းမ်ားကို ဖယ္႐ွားေပ်ာက္ကြယ္ ေစ၍ လဇၨီသီလ၀ႏၲရဟန္းတို႔ကို ေျမႇာက္စားသည္။ ႀကီးပြားေစသည္။
ျမတ္ဗုဒၶ၏ သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္းကို ဦးေဆာင္ကာ သာသနာေတာ္သန္႔႐ွင္း တည္တံ့ျပန္႔ ပြားေအာင္ အားႀကိဳးမာန္တက္ ထမ္း႐ြက္လ်က္ သာသနာ့ဂုဏ္ေရာင္ ထြန္းေျပာင္ ေတာက္ပ ေစၿပီး ျမန္မာ့ၾကက္သေရကိုလည္း ထိန္း, ေ၀, ေတာက္, ႐ႊန္း, လွပ, ေစပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႕သည္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္း ႏွင့္အတူ ျမင့္ျမတ္,စံျပဳထိုက္သည့္ အဖြဲ႕အစည္းအျဖစ္ ကမၻာ့အဖြဲ႕အစည္းအလယ္၀ယ္ တင့္တယ္, လွပေနမည္ျဖစ္ပါသည္။ ႏုိင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႕ႀကီးသည္ ျမတ္ဗုဒၶ သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္းႏွင့္အတူ ေငြရတုမွသည္ ရတုမ်ားစြာ သန္႔႐ွင္း, တည္တံ့, ျပန္႔ပြားႏုိင္ ပါေစ...။
(ခ်မ္းသာႀကီးဆရာေတာ္)
(ႏိုင္ငံေတာ္သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႔ ေငြရတု အထိမ္းအမွတ္စာေစာင္မွ)
No comments:
Post a Comment