သို႔ေသာ္လည္း ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔၏ ပန္းတိုင္ျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္၏ ေက်းဇူးအထူးကိုလည္း ပြားမ်ား ပူေဇာ္လိုပါသည္။ နိဗၺာန္ကို တစ္ခါမွ် မ်က္ေမွာက္ မျပဳဖူးေသးသည့္ ပုထုဇဥ္ တစ္ေယာက္အား ဥပသမာႏုႆတိ ပြားမ်ားရန္ နားလည္လြယ္ေလာက္သည့္ နည္းလမ္းမ်ား ညႊန္ျပ ေပးေတာ္မူၾကပါရန္။
ဦးေကာင္းစိန္ (ရႏၴပို)
ေျဖ။ ။ အာ႐ံုတစ္ခုကို အဖန္ဖန္ အထပ္ထပ္ မျပတ္ေအာက္ေမ့ ဆင္ျခင္မႈကို အႏုႆတိ ဟု ေခၚ၏။ ထိုအႏုႆတိ သည္ ဗုဒၶါႏုႆတိ၊ ဓမၼာႏုႆတိ - စသည္ျဖင့္ ဆယ္ပါးအျပား႐ွိ၏။ ထိုဆယ္ပါးတို႔တြင္ ခုနစ္ပါးေျမာက္ အႏုႆတိမွာ ဥပသမာႏုႆတိ ဟူ၍ ျဖစ္၏။ နိဗၺာန္၏ ခ်မ္းသာေအးျမ သႏၲိသုခ ႐ွိပံုကို အဖန္ဖန္ ေအာက္ေမ့ဆင္ျခင္ျခင္းကို ဥပသမာႏုႆတိ ဟု ေခၚ၏။
ထိုနိဗၺာန္သည္ “စတုမဂၢဉာေဏန သစၦိကာတဗၺံ - ဟူသည္ႏွင့္အညီ မဂ္ဉာဏ္ရေသာ အရိယာပုဂၢိဳလ္မ်ား မ်က္ေမွာက္ျပဳအပ္ေသာ (တိုက္႐ိုက္ျမင္အပ္ေသာ) တရားျဖစ္၏။ မဂၢဖလာနမာရမၼဏဘူတံ = ဟူေသာ ပါဌ္အရ “မဂ္ဖိုလ္တို႔၏ အာ႐ုံျဖစ္သည္” ဟု ျပသျဖင့္ မဂ္ဖိုလ္မရေသာ ပုထုဇဥ္မ်ား နိဗၺာန္ကို တိုက္႐ိုက္အာ႐ံုမျပဳႏုိင္၊ နိဗၺာန္ကို ရည္မွန္း၍ ဆုေတာင္းရာ ကမၼ႒ာန္း စီးျဖန္းရာစသည္တို႔၌ အႏုမာနဉာဏ္ျဖင့္ ေရာ္ရမ္းမွန္းဆလ်က္ နိဗၺာန္၏ ေအးၿငိမ္းပံု အျခင္းအရာ အာကာရ ပညတ္ေလာက္ကိုသာ အာ႐ံုျပဳႏိုင္ပါသည္။
ပုထုဇဥ္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား အေနျဖင့္ တိုက္႐ိုက္အာ႐ံုမျပဳႏိုင္ေသာ္လည္း ပုထုဇဥ္မ်ား ပြားမ်ားသင့္ေၾကာင္း ၀ိသုဒၶိမဂ္ (၀ိသုဒၶိ-႒၊၁၊၂၈၆)တြင္ ဆိုထားပါသည္။ မွန္ပါသည္၊ ဗုဒၶါႏုႆတိ -စေသာ ေ႐ွးအႏုႆတိ ေျခာက္ပါးသည္ပင္ “အ၀စၥပၸသာေဒန သမႏၷာဂေတန” ဟု ဆိုထားေသာေၾကာင့္ အရိယာပုဂၢိဳလ္တို႔အားသာ လြယ္ကူစြာ ျပည့္စံုႏိုင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း စင္ၾကယ္ေသာ သီလအစ႐ွိေသာ ဂုဏ္ႏွင့္ျပည့္စံုေသာ ပုထုဇဥ္ပုဂၢိဳလ္မ်ားလည္း ပြားမ်ားအားထုတ္ သင့္သည္ဟု ဆိုထားပါသည္။
(၀ိသုဒၶိ၊႒၊၁၊၂၂၀၊၂၂၁။ မဟာဋီ၊၁၊ ၂၆၇)
၀ိသုဒၶိမဂ္တြင္ ဥပသမာႏုႆတိကို ဆယ္ပါးေျမာက္ ေနာက္ဆံုးမွ ထားကာ ဤသို႔စတင္ ေဖာ္ျပထား၏။
အာနာပါနႆတိ၏ အျခားမဲ့၌ ညႊန္ျပအပ္ေသာ ဥပသမာႏုႆတိကို ပြားမ်ားလိုေသာ ေယာဂီပုဂၢိဳလ္သည္ ဆိတ္ျငိမ္ရာ အရပ္သို႔ ကပ္လ်က္ တစ္ေယာက္တည္းကိန္းေအာင္းကာ ---
“ ရဟန္းတို႔ အျပဳျပင္ခံ “သခၤတ”တရား၊ အျပဳျပင္ကင္း “အသခၤတ”တရား ရွိသမွ်တို႔ထက္ ရာဂဟူေသာ ယစ္ျခင္းကင္းရာ ရာဂဟူေသာ မြတ္သိပ္ျခင္းကို ပယ္ေဖ်ာက္ရာ အတြယ္အတာကို ပယ္ခြါရာ ၀ဋ္ (ျမစ္) ျပတ္ရာ တဏွာကုန္ရာ ကင္းျပတ္ရာ ခ်ဳပ္ရာ ၿငိမ္းေအးရာ နိဗၺာန္ကို အျမတ္ဆံုးဟု ဆိုထိုက္၏။” ဤသို႔ ဒုကၡခပ္သိမ္းတို႔၏ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာမွန္ ျမတ္နိဗၺာန္၏ ဂုဏ္ပုဒ္တို႔ကို အဖန္ဖန္ အထပ္ထပ္ ေအာက္ေမ့ ဆင္ျခင္အပ္ကုန္၏။
(၀ိသုဒၶိ၊႒၊၁၊ ၂၈၄)
၀ိသုဒၶိမဂ္တြင္ အထက္ပါအတိုင္း အဂုၤတိၱဳရ္၊စတုကၠနိပါတ္၊ အဂၢပသာဒသုတ္၌ လာ႐ွိေသာ နိဗၺာန္ဂုဏ္ရည္ျပ ေဒသနာကို ထုတ္ျပၿပီးေနာက္ သဠာယတန၀ဂၢသံယုတ္၊ အသခၤတသံယုတ္လာ နိဗၺာန္၏ ဂုဏ္ပုဒ္တို႔ကို ထုတ္ျပကာ ထိုဂုဏ္ပုဒ္တို႔၏ အစြမ္းျဖင့္လည္း ဆင္ျခင္အပ္ကုန္၏- ေဖာ္ျပထား၏။
ထိုဂုဏ္ပုဒ္မ်ားကို မဟာ၀ိသုဒၶါ႐ံု ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက ဂါထာစီထားပါသည္။ ထိုဂါထာ+အနက္ကို ႐ြတ္ဆို ပြားမ်ားပါလွ်င္ ဥပသမာႏုႆတိ ျဖစ္ႏိုင္ပါသျဖင့္ ေဖာ္ျပပါမည္။ ႀကိဳးစားက်က္မွတ္ကာ ႐ြတ္ဆိုပြားမ်ားႏိုင္ ၾကပါသည္။
ဓု၀ါ ဇရံ နိပၸပဥၥံ ၊ သစၥံ ပါရံ သုဒၵဳဒၵသံ။
သိ၀ါမတံ ေခမဗၻဳတံ ၊ အဗ်ာဗဇၩ မနီတကံ။
တာဏံ ေလဏဥၥ ဒီပဥၥ၊ ၀ိသုဒၶိတ်ာဒိ ေနကဓာ။
နိဗၺာနံ - နိဗၺာန္သည္၊ ဓု၀ံ - ခိုင္ခံ့၏၊ အဇရံ - အိုျခင္းမရိွ၊ နိပၸပဥၥံ - ၀ဋ္သံသရာ၊ ခ်ဲ႕တတ္စြာသည့္ တဏွာ မာန ဒိ႒ိ ဟူေသာ ပပဥၥ တရားမ႐ွိ၊ သစၥံ - သႏၲိဧကန္၊ မေဖာက္ျပန္၍ မွန္ကန္၏၊ ပါရံ - သံသရာ၏ ဟိုမွာဘက္ကမ္းတည္း၊ သုဒုဒၵသံ- အလြန္အကဲ သိမ္ေမြ႔နက္နဲသည္ျဖစ္၍ ညဏ္ႏံု႔သူတို႔ အလြန္ျမင္ႏိုင္ခဲ၏၊ သိ၀ံ - ပူပန္ေစသည့္ ကိေလကင္းေ၀း ခ်မ္းေအး၏၊ အမတံ - မေသရာတည္း၊ ေခမံ - ေယာဂေလးခ်က္ မႏွိပ္စက္၍ ၿငိမ္သက္ၿငိမ္းခ်မ္း၏၊ အဗၻဳတံ - သခၤါရကင္းကြယ္ အံ့ဘြယ္သရဲ မျဖစ္ဖူးၿမဲျဖစ္၏၊ အဗ်ာဗဇၩံ - ဆင္းရဲမ႐ွိ၊ အနီတိကံ - က်ိဳးမဲ့ဟူဘိ ဤတိမ႐ွိ၊ တာဏံ - ၀ဋ္ဆင္းရဲမွ ေစာင့္ေ႐ွာက္တတ္၏၊ ေလဏံ - ေဘးရန္လြတ္ေ႐ွာင္း ပုန္းေအာင္းရာတည္း၊ ဒီပံ - ၾသဃမလႊမ္း ေသာ ကြၽန္းတည္း၊ ၀ိသုဒၶိ - ကိေလေၾကးညစ္ စင္စစ္ စင္ၾကယ္၏၊ ဣတ်ာဒိေနကဓာ - ဤသို႔စသား နိဗၺာန္၏ဂုဏ္ မ်ားလွ၏။
သီလကၡန္ပါဠိေတာ္၊ ေက၀႗သုတ္လာ နိဗၺာန္၏ သေဘာသဘာ၀ ေပၚလြင္ေသာ ဂါထာတစ္ပုဒ္ကိုလည္း ႐ြတ္ဆိုပြားမ်ားႏိုင္ရန္ ေဖာ္ျပပါဦးမည္။
၀ိညာဏံ အနိဒႆနံ ၊ အနႏၲံ သဗၺေတာ ပဘံ။
ဧတၳ အာေပါ စ ပထ၀ီ ၊ ေတေဇာ ၀ါေယာ န ဂါဓတိ။
၀ိညာဏဥၥ နိေရာေဓန ၊ ဧေတၳတံ ဥပ႐ုဇၩတိ ။
၀ိညာဏံ - အရိယာမြန္ ပုဂၢိဳလ္ခြၽန္တို႔ ဉာဏ္လြန္ ဉာဏ္ျမတ္ ဉာဏ္ထူးဓာတ္ျဖင့္ သိအပ္သိပိုင္ သိႏိုင္ေကာင္းထေသာ၊ အနိဒႆနံ - အရာ၀တၳဳ မဟုတ္မႈေၾကာင့္ စကၡဳျဖင့္ဆိုင္ မျမင္အပ္ မျမင္ႏိုင္ထေသာ၊ အနိဒႆနံ - ၿငိမ္သက္ေအးျမ မြန္ျမတ္လွသျဖင့္ ေလာကဥပမာ ျပစရာလည္း မ႐ွိထေသာ၊ အနႏၲံ - ျဖစ္ျခင္း ရင့္ျခင္း ပ်က္ကြက္ျခင္းဟု အျခင္းသံုးပါး ပိုင္းအျခားျဖင့္ ကြဲျပားမထင္ အၿမဲသစ္လြင္၍ တည္ထေသာ၊ သဗၺေတာ ပဘံ - သမုျဒာ ဆိတ္ကမ္းသာသို႔ ၀င္ရာဖံုဖံု အားလံုးစံုေအာင္ ဖံုဖံု ကမၼ႒ာန္း ဆိတ္ကမ္း အ၀င္၀လည္း ႐ွိထေသာ၊ သဗၺေတာ ပဘံ - ကိေလသာညစ္ မေျမႇးရစ္သျဖင့္ ၀င္းသစ္သည့္ပံု အလံုးစံု အေရာင္႐ွိထေသာ၊ ယံ နိဗၺာနံ - ဒုကၡျပတ္ကိန္း ၀ဋ္ဇာတ္သိမ္း၍ ၿငိမ္းရာအမွန္ အၾကင္နိဗၺာန္သည္၊ အတၳိ- ပရမတ္တရား ျမတ္တစ္ပါးျဖင့္ ထင္႐ွားမေသြ ႐ွိပါေပ၏။
ဧတၳ နိဗၺာေန - ဒုကၡျပတ္ကိန္း ၀ဋ္ဇာတ္သိမ္း၍ ၿငိမ္းရာအမွန္ ဤနိဗၺာန္ေၾကာင့္၊ အာေပါ စ - စိမ့္၀င္ေသာအား မလြင့္ပါးေအာင္ ႐ုပ္မ်ားေပါင္းစပ္ ဖြဲ႔စည္းေသာ အာေပါဓာတ္သည္လည္းေကာင္း၊ ပထ၀ီ စ - အတူျဖစ္ျငား ႐ုပ္အမ်ားကို ခံထားႏိုင္စြာ ခိုင္မာေသာ ပထ၀ီဓာတ္သည္လည္းေကာင္း၊ ေတေဇာ စ - မီးေၾကာင့္ ဖေယာင္း ေပ်ာ့၍ ေပ်ာင္းသို႔ ေပ်ာ့ေပ်ာင္း ျပကေတ့ ႐ုပ္တုိင္းေတြ႔ေအာင္ အေငြ႔သေဘာ ေတေဇာဓာတ္သည္ လည္းေကာင္း၊ ၀ါေယာ စ - အတူျဖစ္လာ ႐ုပ္မ်ားစြာကို ေတာင့္မာေစမႈ ေ႐ြ႕ေအာင္ျပဳေသာ ၀ါေယာဓာတ္သည္ လည္းေကာင္း၊ န ဂါဓတိ - မေထာက္ မမွီ မတည္မခိုင္ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ေခ်။
၀ိညာဏႆ - ဘ၀တစ္ဖန္ ျပဳစီမံမည့္ ကံဟုေခၚတြင္ ေ႐ွး၀ိညာဏ္၏၊ နိေရာေဓန - အရဟတၱမဂ္ ဉာဏ္ျဖင့္ ဖ်က္၍ ကြယ္ပ်က္ခ်ဳပ္ၿငိမ္း ႐ုပ္သိမ္းသည့္အတြက္၊ ၀ိညာဏႆ - ရဟႏၲာအ႐ွင္ နိဗၺာန္၀င္ဖို႔ ၀ိညာဏ္ဟုေခၚ စုတိစိတ္ေတာ္၏၊ နိေရာေဓန - ဥပါဒ္-ဌီ-ဘင္ အစဥ္ေစ့ေရာက္ ခ်ဳပ္ေပ်ာက္သည့္အတြက္၊ ဧတၳ နိဗၺာေန - ဒုကၡျပတ္ကိန္း ၀ဋ္ဇာတ္သိမ္း၍ ၿငိမ္းရာအမွန္ ဤနိဗၺာန္ေၾကာင့္၊ ဧတံ နာမ႐ူပံ - အိုနာေသေရး ဒုကၡေဘးႏွင့္ ေရာေထြးပိုက္ထုပ္ ဤနာမ္ႏွင့္႐ုပ္သည္၊ ဥပ႐ုဇၩတိ - မီးေတာက္မီးလွ်ံ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းဟန္သို႔ ဧကန္မေသြ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရေပ သတည္း။ (အနက္= သၿဂၤ ိဳဟ္ဘာသာ- ၆၄၃)
အထက္ပါ ဂါထာမ်ားကို က်က္မွတ္ကာ ႐ြတ္ဆိုပြားမ်ားပါလွ်င္ ရာဂ-ေဒါသ-ေမာဟတရားမ်ား ထၾကြေသာင္းက်န္းမႈ မျဖစ္ပဲ စိတ္ဓာတ္တည္ၾကည္ၿငိမ္သက္ကာ နိဗၺာန္၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေအးျမမႈကို အာ႐ံုျပဳ၍ ဥပစာရ စ်ာန္မ်ား ျဖစ္ပြားလာႏိုင္ပါသည္။ နိဗၺာန္၏ သေဘာသဘာ၀ကိုလည္း မွန္းဆၾကည္ညိဳႏိုင္ကာ နိဗၺာန္ကို ပိုမို၍ လိုျခင္စိတ္္ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ပါသည္။
မွန္ပါသည္၊ နိဗၺာန္ကို ပုထုဇဥ္မ်ား အႏုမာနဉာဏ္ျဖင့္ မွန္းဆ၍ အာ႐ံုျပဳႏိုင္သည္ဟု ဆိုေသာ္လည္း နိဗၺာန္အေၾကာင္းကို က်က်နန မေလ့လာဘူးပဲ အာ႐ံုျပဳၾကည့္မည္ ဆိုပါလွ်င္ မိမိတို႔ ထင္ရာျမင္ရာ တနည္းအားျဖင့္ မိမိတဏွာ၏ အႀကိဳက္သို႔လိုက္၍ မွန္းဆပံုေဖာ္မိဖို႔သာ မ်ားပါသည္။ ထိုသို႔ မွန္းဆၾကကာ နိဗၺာန္ဟူသည္ ဘံုတစ္မ်ိဳး ဟုလည္းေကာင္း၊ ႐ုပ္အထူးတစ္မ်ိဳးဟုလည္းေကာင္း၊ နာမ္အထူးတစ္မ်ိဳးဟုလည္းေကာင္း၊ ခႏၶာကိုယ္အတြင္း၌ အႏွစ္ အမေတအလား ၿမဲခိုင္ေသာ တရားသည္ ႐ွိ၏၊ ႐ုပ္နာမ္တရားမ်ား ခ်ဳပ္ေပ်ာက္ေသာအခါ ထိုအႏွစ္အမေတသာ အဖတ္တင္ က်န္ရစ္၏၊ ထိုအႏွစ္အမေတအျဖစ္ျဖင့္ တည္ေနရျခင္းသည္ပင္ နိဗၺာန္တည္းဟုလည္းေကာင္း၊ နိဗၺာန္၌ ႐ုပ္နာမ္မ႐ွိ၍ ခံစားခြင့္ မ႐ွိလွ်င္ အဘယ္မွာ ခ်မ္းသာ ဆိုႏိုင္ပါအံ့နည္း- ဟုလည္းေကာင္း၊ မိမိတို႔ ထင္ရာျမင္ရာ ေျပာဆိုေရးသားၾကကုန္၏။
အခါတစ္ပါး၌ အသွ်င္သာရိပုၾတာသည္ ရာဇၿဂဳိဟ္ျပည္ ရွဥ့္နက္တို႔အား အစာေပးရာျဖစ္ေသာ ေ၀ဠဳ၀န္ ေက်ာင္း၌ (သီတင္းသံုး) ေနေတာ္မူ၏။ ထုိအခါ အသွ်င္သာရိပုၾတာသည္ ရဟန္းတို႔ကုိ “ငါ့သွ်င္တို႔ ဤနိဗၺာန္သည္ ခ်မ္းသာ၏၊ ငါ့သွ်င္တို႔ ဤနိဗၺာန္သည္ ခ်မ္းသာ၏” ဟု မိန္႔ဆုိ၏။ ဤသို႔ မိန္႔ဆုိလတ္ေသာ္ အသွ်င္ဥဒါယီသည္ အသွ်င္သာရိပုၾတာအား -“ငါ့သွ်င္ သာရိပုၾတာ ခံစားမႈ မရွိေသာ နိဗၺာန္၌ ခ်မ္းသာကား အဘယ္ပါနည္း” ဟု ေမး၏။ ငါ့သွ်င္ ခံစားမႈ မရွိေသာ ဤနိဗၺာန္၌ ဤခံစားမႈ မရွိျခင္းသည္ပင္ ခ်မ္းသာမည္၏-(ဟု မိန္႔ဆိုေလ၏။) (အဂၤုတၱိဳရ္၊ န၀ကနိပါတ္၊ နိဗၺာနသုခသုတ္)
ဤသို႔လွ်င္ ပုထုဇဥ္တို႔၏ အထင္ႏွင့္ အရိယာတို႔၏ အျမင္မွာ ျပဒါးတစ္လမ္း သံတစ္လမ္းစီ ျဖစ္ရကား သံယုတ္ ပါဠိေတာ္တြင္ ေအာက္ပါဂါထာတို႔ကို ေဟာေတာ္မူ၏။
သေဒ၀ကႆ ေလာကႆ ၊ ဧေတ ေ၀ါ သုခသမၼတာ ။
ယတၳ ေစေတ နိ႐ုဇၩႏၲိ ၊ တံ ေတသံ ဒုကၡသမၼတံ ။
သေဒ၀ကႆ - ျဗဟၼာ သိၾကား နတ္အမ်ားႏွင့္ တကြျဖစ္ေသာ၊ ေလာကႆ - ပုထုဇဥ္ဟု ဉာဏ္ျမင္ေပတံုး တစ္ေလာကလံုးသည္၊ ဧေတ - ႐ူပ-သဒၵ စသည့္အာ႐ံု ဤကာမဂုဏ္တို႔ကို၊ သုခသမၼတာ - ခ်မ္းသာဖြယ္ေတာင္း အေကာင္းဟု သမုတ္အပ္ကုန္ၿပီ၊ ယတၳ - အရိယာအမ်ား လြန္ေလးစားသည့္ တရားမ်က္႐ွင္ အၾကင္သို႔ေသာ နိဗၺာန္၌၊ ဧေတ - ႐ူပ-သဒၵ စသည့္အာ႐ံု ဤကာမဂုဏ္တို႔သည္၊ နိ႐ုဇၩႏၲိ - ကြယ္ေပ်ာက္ခ်ဳပ္သိမ္း ႐ုပ္သိမ္းၾကရ ေလကုန္၏၊ တံ စ - ကာမဂုဏ္အားလံုး ျပဳတ္ျပဳတ္ျပဳန္းလ်က္ ဆံုးမရာအမွန္ ထိုနိဗၺာန္ကိုကား၊ ေတသံ - ထို ဉာဏ္ျမင္ေပတံုး ပုထုဇဥ္အားလံုးတို႔သည္၊ ဒုကၡသမၼတံ - ခံစားဖြယ္အခ်က္ ကင္းသည့္တြက္ေၾကာင့္ သက္သက္ ႐ႈတ္ခ်၍ ဒုကၡဟု သမုတ္အပ္ေလသတည္း။
သုခံ ဒိ႒မရိေယဘိ ၊ သကၠာယႆ နိေရာဓနံ ။
ပစၥနီကမိဒံ ေဟာတိ ၊ သဗၺေလာေကန ပႆတံ ။
သကၠာယႆ - ပရမတၳအားျဖင့္ ထင္႐ွားဘိေတာင္း ခႏၶာငါးပါးအေပါင္း၏၊ နိေရာဓနံ - ကင္းေပ်ာက္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္း ႐ုပ္သိမ္းရာျဖစ္ေသာ၊ သုခံ - နိဗၺာနဓာတ္ ခ်မ္းသာျမတ္ကို၊ အရိေယဘိ - အရိယာအ႐ွင္ သူေတာ္စဥ္တို႔သည္၊ ဒိ႒ံ - ဉာဏ္စကၡဳျဖင့္ ေစ့ငုထင္ထင္ သိျမင္အပ္ေပၿပီ၊ ဣဒံ - မ်ားပုထုဇဥ္ ဉာဏ္အျမင္ျဖင့္ မျမင္ႏိုင္တန္ ဤနိဗၺာန္ကို၊ ပႆတံ - တပ္အပ္ထင္ထင္ ကိုယ္တိုင္ျမင္သည့္ အ႐ွင္အေပါင္း သူေတာ္ေကာင္းတို႔မွာ၊ သဗၺေလာေကန - အ၀ိဇာဖံုး တဏွာတံုးဟု အားလံုးေလာက ဟူသမွ်ႏွင့္၊ ပစၥနီကံ - ေက်ာခ်င္းကပ္ယွဥ္ ေျပးၾကအင္သို႔ အစဥ္ဆက္ဆက္ ဆန္႔က်င္ဘက္အေန ျဖစ္ရေလေတာ့သတည္း။ (သဠာယတနသံယုတ္၊ ေဒ၀ဒဟ၀ဂ္၊ ပထမ ႐ူပါရာမသုတ္)
ခံစားမႈဟူေသာ ေ၀ဒယိတသုခသည္ ခံစားစံစား၍ ကုန္ကုန္သြားသည့္အတြက္ အသစ္အသစ္ရေအာင္ ထူေထာင္ရ၏။ ထိုအသစ္အသစ္ရေအာင္ ထူေထာင္ရေသာ ဒုကၡကား ခံစားရေသာ သုခႏွင့္ အဆမတန္ေခ်။ ထိုဒုကၡျဖင့္ ထူေထာင္ၿပီးေနာက္ ေပၚေပါက္ရ႐ွိေသာ သုခကေလးျဖင့္ တင္းမတိမ္ႏိုင္ၾကေသာေၾကာင့္ အပိုအမို အေၾကြးးယူကာ မတရား ခံစားမႈအတြက္ အပါယ္သြား၍ သုခအေၾကြးကို အတိုးႏွင့္တကြ ဒုကၡျဖင့္ ဆပ္ၾကရသည္မွာ ေတြးမိတိုင္း ၀မ္းနည္းစရာႀကီးေပတည္း။ ထိုကဲ့သို႔ ခံစားမႈသုခႏွင့္ မေရာေသာ သႏၲိသုခသေဘာသည္ကား ႐ုပ္နာမ္သခၤါရတို႔ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသျဖင့္ ေအးျမၿငိမ္းခ်မ္းျခင္း သေဘာေပတည္း။ ထိုေအးျမၿငိမ္းခ်မ္းျခင္း သေဘာကို မွန္းဆၾကည္ညိဳကာ အဖန္ဖန္ ပြားမ်ားအားထုတ္ႏိုင္ပါလွ်င္ ေအာက္ပါအက်ိဳးတရားတို႔ကို ရ႐ွိႏိုင္ေၾကာင္း ၀ိသုဒၶိမဂ္တြင္ ေဖာ္ျပပါ႐ွိပါသည္။
၁။ ခ်မ္းသာစြာ အိပ္ရ၏။
၂။ ခ်မ္းသာစြာ ႏိုးရ၏။
၃။ ၿငိမ္သက္ေသာ ဣေျႏၵ႐ွိ၏။
၄။ ၿငိမ္သက္ေသာ စိတ္႐ွိ၏။
၅။ မေကာင္းမႈမွ ႐ွက္ေၾကာက္ျခင္း ႐ွိ၏။
၆။ ၾကည္ညိဳဖြယ္ ႐ွိ၏။
၇။ ျမတ္ေသာ နိဗၺာန္သို႔ ကိုင္းညြတ္၏။
၈။ သီတင္းသံုးေဖာ္တို႔ ေကာ္ေရာ္ေလးျမတ္ ခ်ီးမြမ္းအပ္၏။
၉။ သစၥာေလးခ်က္ အထက္တရားတို႔ကို စုတိအတြင္း မထြင္းမေဖာက္ မေရာက္ေသးသည္႐ွိေသာ္ လူဘံု နတ္ရပ္ ျမတ္ေသာ သုဂတိဘ၀သို႔ လားေရာက္ရ၏။ (၀ိသုဒၶိ၊ ၁၊၂၈၆)
ထို႔ေၾကာင့္ အထက္ပါ အက်ိဳးတရားမ်ားႏွင့္ “ ရဟန္းတို႔ နိဗၺာန္တရား၌ ၾကည္ညဳိေသာသူတို႔သည္ အျမတ္ဆုံး၌ ၾကည္ညဳိသည္ မည္ကုန္၏၊ အျမတ္ဆုံး၌ ၾကည္ညဳိေသာ သူတို႔အား အျမတ္ဆုံးေသာ အက်ဳိးသည္ ျဖစ္၏။” ဟူေသာ အဂၢပသာဒသုတ္လာ ဘုရား႐ွင္၏ ေဒသနာေတာ္တို႔ကို ယံုၾကည္ေလးစားကာ ႀကိဳးႀကိဳးစားစား ပြားမ်ားအားထုတ္ႏိုင္ၾကပါေစ။
အ႐ွင္ေကာ၀ိဒ (ေယာ)
http://www.myatpanyagon.comမွတဆင့္ခံစားတင္ျပသည္။
No comments:
Post a Comment