ေမတၱာ ဆိုသည္မွာ
---------------------
ေမတၱာ ဆိုသည္မွာ သတၱဝါတို႔၏ အက်ိဳးစီးပြါးကို လိုလားေသာ စိတ္၊ သတၱဝါတို႔ကို ခ်မ္းသာေစလိုေသာ စိတ္ပင္ ျဖစ္သည္။ သတၱဝါတို႔၏ အ
က်ိဳးစီးပြါးကို လိုလားလ်က္ ခ်စ္ခင္ေသာ စိတ္ဟုလည္း ဆိုႏိုင္၏။ [အဘိဓမၼာ၌ ေမတၱာသည္ ေစတသိက္ ျဖစ္၏။ ဤ ေမတၱာဘာဝနာ အရာ၌မူ ထို
ေမတၱာ ေစတသိက္ႏွင့္ ယွဥ္ေသာ စိတ္ကို ေမတၱာ ဟုဆိုရသည္။]
ေမတၱာဘာဝနာသည္ သမထ ကမၼ႒ာန္း ေလးဆယ္တြင္ ပါဝင္ေသာ သမာဓိ ကမၼ႒ာန္းတခုလည္း ျဖစ္၏။ ဤ ေမတၱာ ဘာဝနာကို ပြါးမ်ား
အားထုတ္ျခင္းျဖင့္ ဈာန္ ေလးဆင့္အနက္ တတိယဈာန္ သမာဓိအထိ ရႏိုင္၏။
တဏွာရာဂသည္ ေမတၱာမဟုတ္
------------------------------------
တစံုတေယာက္ အေပၚ၌ ၿငိတြယ္လ်က္ခ်စ္ခင္ေသာ စိတ္ (တဏွာရာဂ) သည္ ေမတၱာ မဟုတ္ေပ။ ၿငိတြယ္ျခင္းကင္းလွ်က္ခ်မ္းသာေစလိုေသာ
သေဘာသက္သက္ျဖင့္ ခ်စ္ခင္ေသာ စိတ္သည္သာ ေမတၱာ အစစ္ ျဖစ္၏။
ဩဓိေမတၱာ အေနာဓိ ေမတၱာ
---------------------------------
ေမတၱာဘာဝနာ ပြါးမ်ားအားထုတ္ရာတြင္ ပုဂၢိဳလ္ တဦးတည္းကို ျဖစ္ေစ၊ ပုဂၢိဳလ္တစုကို ျဖစ္ေစ ပိုင္းျခား ကန္႔သတ္၍ ပြါးမ်ားလွ်င္ ဩဓိေမတၱာ ျ
ဖစ္၏။ မည္သည့္ ပုဂၢိဳလ္ဟု မပိုင္းျခား မကန္႔သတ္ပဲ တေလာကလံုးရွိ သတၱဝါ အားလံုးကို အာ႐ံုျပဳ၍ ပြါးမ်ားလွ်င္ အေနာဓိေမတၱာ ျဖစ္၏။
သိထားႏွင့္ရန္
---------------
ပုဂၢိဳလ္ ပိုင္းျခား ကန္႔သက္၍ ဩဓိ အေနျဖင့္ ပြါးမ်ားလိုသူသည္ ပြါးရမည့္ ပုဂၢိဳလ္ မပြါးရမည့္ ပုဂၢိဳလ္တို႔ကို ေရွးဦးစြာ သိထားဖို႔ လိုေပသည္။
(က) မိမိ မခ်စ္ခင္ေသာ မုန္းေသာ ပုဂၢိဳလ္ကို အစဆံုးေမတၱာ မပြါးရ။ မုန္းသူကို အစဆံုး ေမတၱာပြါးလွ်င္ ေမတၱာစိတ္ မျဖစ္ေပၚႏိုင္ေပ။
(ခ) အလြန္ခ်စ္ခင္သူကိုလည္း အစဆံုး ေမတၱာ မပြါးရ။ အလြန္ခ်စ္ခင္သူကို အာ႐ံုျပဳ၍ အစဆံုး ေမတၱာပြါးလွ်င္ ထိုသူ၏ အနည္းငယ္မွ်ေသာ ဆင္း
ရဲဒုကၡကိုပင္ ေတြးဆင္ျခင္မိက ငိုမိမေလာက္ စိတ္ဆင္းရဲရသျဖင့္ ေမတၱာစိတ္ မျဖစ္ေပၚႏိုင္ေပ။
(ဂ) မခ်စ္မမုန္း သိကၽြမ္း႐ံုမွ်သာ ျဖစ္ေသာ အလယ္ အလတ္ ပုဂၢိဳလ္ကိုလည္း အစဦး မပြါးရ။ မခ်စ္မမုန္း ပုဂၢိဳလ္ကို ခ်စ္ခင္သူအျဖစ္ ထား၍ ဆင္ျခ
င္ႏွလံုးသြင္းလွ်င္ ပင္ပန္း၏။
(ဃ) ရန္သူကိုလည္း အစဆံုး မပြါးရ။ ရန္သူကို အစဆံုုးပြါးလွ်င္ ေမတၱာစိတ္ မျဖစ္ေပၚပဲ ေဒါသစိတ္ ျဖစ္လာတတ္၏။
(င) အမ်ိဳးသမီးက အမ်ိဳးသားကို၊ အမ်ိဳးသားက အမ်ိဳးသမီးကုိ ဩဓိေမတၱာ အေနျဖင့္ ပိုင္းျခားကန္႔သတ္၍ မပြါးရ၊ ပြါးလွ်င္ ရာဂ ျဖစ္တတ္သည္ ဟု
ဝိသုဒၶိမဂ္ အ႒ကထာ၌ ဆို၏။
ဤအဆိုကို ေမတၱာ ဘာဝနာ ပြါးမႈ အသားမက်ေသး မႏိုင္နင္းေသးမီ အေျခအေနကို ရည္ရြယ္၍ ဆိုသည္ဟု မွတ္ယူသင့္၏။ အဘယ္ေၾကာင့္
ဆိုေသာ္ လက္ေတြ႕ ေမတၱာဘာဝနာ အားထုတ္သူမ်ားသည္ ႏိုင္နင္းေက်ပြန္စြာ ပြါးမိေသာအခါ ဝိသဘာဂ အာ႐ံုကိုလည္း အခက္အခဲမရွိပဲ ေမတၱာ
စိတ္ျဖစ္ေအာင္ ပြါးမ်ား၍ ရၾကေသာေၾကာင့္ပင္။
(စ) ေသသူကို ေမတၱာပြါးလွ်င္ ဥပစာရ သမာဓိကိုလည္း မျဖစ္ေစႏိုင္၊ အပၸနာ သမာဓိကိုလည္း မျဖစ္ေစႏိုင္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ေသသူကို မပြါးအ
ပ္သည္သာတည္း။
(ဝိသုဒၶိမဂ္ ၁၊ ၂၈၇-၂၈၈)
ပရိကံ
---------
ေမတၱာဘာဝနာႏွင့္ ပတ္သက္္၍ သိသင့္ သိထိုက္သည္မ်ားကို ေလ့လာ နားလည္ၿပီးေသာ ေမတၱာဘာဝနာ အားထုတ္သူသည္ မိမိ ေမတၱာပြါးမည့္
အခ်ိန္ပိုင္းအတြင္း၌ ေၾကာင့္ၾက ပလိေဗာဓမ်ား ကင္းရွင္းေအာင္ စီမံထားၿပီးေနာက္ မိမိကိုယ္ကို သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ေအာင္ ေရမိုးခ်ိဳးေဆးေၾကာ သန္
႔စင္ၿပီးလွ်င္ တိတ္ဆိတ္ေသာ အခ်ိန္တြင္ တိတ္ဆိတ္ေသာ ေနရာ၌ စိတ္ေရာ ကိုယ္ပါ ေလွ်ာ့ခ်လ်က္ ေပ်ာ့ေပ်ာင္း သက္သာစြာ ထိုင္ရမည္။ ထိုု႔ေ
နာက္ ရတနာ သံုးပါး၊ ဆရာသမား မိဘ တို႔ကို ရွိခိုးကန္ေတာ့ရမည္။
ပြါးပံုအစဥ္
-----------
ေမတၱာပြါးရန္ အဆင္သင့္ ျဖစ္ေသာအခါ (၁) ျမတ္ႏိုးၾကည္ညိဳ ႐ိုေသေလးစားအပ္သူ၊ (၂) ခ်စ္ခင္ေသာ မိတ္ေဆြ၊ (၃) မခ်စ္ မမုန္း သိကၽြမ္း႐ံုမွ်
ျဖစ္သူ၊ (၄) ရန္သူတို႔ကို တဦးစီ အေပၚ၌ ေမတၱာစိတ္ထား တဖြားဖြား ျဖစ္ေပၚလာသည္အထိ ေက်ပြန္ေအာင္ အႀကိမ္ႀကိမ္ အဖန္ဖန္ ဆင္ျခင္ပြါးမ်ား
ၿပီးမွ ေနာက္တဦးကို အစဥ္အတိုင္း ပြါးရသည္။
မိမိကိုယ္ကို သက္ေသထားပါ
--------------------------------
ေဖာ္ျပပါအတိုင္း ေမတၱာပြါးမည့္သူသည္ ပထမဆံုး "ငါ ခ်မ္းသာရပါလို၏၊ ငါဆင္းရဲကင္းရပါလို၏" ဟု မိမိကိုယ္ကိုသက္ေသအျဖစ္ ထားရန္ ႏွ
စ္မိနစ္ သံုးမိနစ္ခန္႔ ပြါး ရမည္။ ထိုသို႔ ပြါးျခင္းျဖင့္ "မိမိ ခ်မ္းသာခ်င္သလို အျခား သတၱဝါမ်ားလည္း ခ်မ္းသာလိုၾကသည္။ မိမိ ဆင္းရဲကင္းခ်င္သလို
အျခား သတၱဝါမ်ားလည္း ဆင္းရဲကင္းလိုၾကသည္" ဟု ကိုယ္ခ်င္းစာကာ အျခား သတၱဝါမ်ား၏ အက်ိဳးစီးပြါးကို လိုလားေသာ ေမတၱာစိတ္ထား ျဖစ္
ေပၚလာႏိုင္ေပသည္။
ပြါးပံု
-----
ယင္းသို႔ ပြါးၿပီးမွ ပထမဆံုး ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ေသာ ျမတ္ႏိုးၾကည္ညိဳ ႐ိုေသ ေလးစားအပ္ေသာ ဆရာသမား၊ ဆရာသမားႏွင့္ အလားတူေသာ ပုဂၢိဳလ္၊ ဥ
ပဇၩာယ္ ဆရာ၊ ဥပဇၩာယ္ဆရာႏွင့္ အလားတူေသာ ပုဂၢိဳလ္ တဦးဦးကို အာ႐ံုျပဳ၍ အမည္ကို ေဖာ္လ်က္ "ဦးနာဂ ခ်မ္းသာပါေစ" ဟု ျဖစ္ေစ၊ "ဦးနာဂ
ကိုယ္ဆင္းရဲကင္းပါေစ၊ စိတ္ဆင္းရဲကင္းပါေစ" ဟု ျဖစ္ေစထိုသူ၏ ခ်မ္းသာေရး ဆင္းရဲကင္းေရးကို လိုလားသည့္ ေမတၱာစိတ္ထား မိမိသႏၲာန္၌ ျ
ဖစ္ပြါးလာေအာင္ ဆင္ျခင္ ပြါးမ်ားရမည္။
ယင္းသို႔ ပြါးရာ၌ ထို ပုဂၢိဳလ္၏ စိတ္ထား ေကာင္းျခင္း၊ ႏႈတ္ေျပာ ခ်ိဳသာျခင္း၊ သူတပါးကို ကူညီတတ္ျခင္း၊ အမ်ားအက်ိဳးေဆာင္ျခင္း၊ ေပးကမ္း လွဴ
ဒါန္းတတ္ျခင္း၊ ကိုယ္က်င့္တရားေကာင္းျခင္း စေသာ ေကာင္းဂုဏ္တို႔ကို ဆင္ျခင္ ေအာက္ေမ့၍ ပြါးရမည္။
ထိုသို႔ ပြါးဖန္မ်ားလာ၍ အပြါးခံ ပုဂၢိဳလ္ကို ေသခ်ာစြာအာ႐ံုျပဳလာႏိုင္ေသာအခါ နာမည္ကို မေဖာ္ေတာ့ပဲ "ခ်မ္းသာပါေစ၊ ခ်မ္းသာပါေစ" "ကိုယ္ဆင္
းရဲကင္းပါေစ၊ စိတ္ဆင္းရဲကင္းပါေစ" စသည္ျဖင့္ လြယ္ကူသလို ပြါးရမည္။ "ေဘးကင္းပါေစ၊ ရန္ကင္းပါေစ၊ အစစ အရာရာ အဆင္ေျပပါေစ"
စေသာ စကားမ်ားျဖင့္လည္း ပြါးမ်ားႏိုင္သည္။ ပြါးစတြင္ ႏႈတ္ကပါ ရြတ္ဆိုဖို႔ လိုေကာင္း လိုေပမည္။ ပြါးမႈ အသားက်လာေသာအခါ စိတ္ျဖင့္သာ ဆ
င္ျခင္ ပြါးမ်ားရမည္။
တိုးတက္မႈ
------------
ဤ ပထမ ပုဂၢိဳလ္ကို အႀကိမ္ႀကိမ္ အဖန္ဖန္ ပြါးျခင္းျဖင့္ သမာဓိ ရလာ၍ ၾကည္လင္မႈ၊ ၿငိမ္သက္မႈ၊ ႏွစ္သက္ ဝမ္းေျမာက္မႈ၊ ၿငိမ္းေအးမႈ၊ ခ်မ္းသာ
မႈ၊ ကိုယ္စိတ္ႏူးညံ့မႈ စသည္တို႔ကို ခံစားလာရေသာအခါ အလားတူ ပုဂၢိဳလ္တို႔ကို တဦးၿပီးတဦး ေျပာင္း၍ ပြါးရမည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ေမတၱာဈာန္သမာဓိကို
ရလာႏိုင္၏။
ထို ပထမပုဂၢိဳလ္ အမ်ိဳးအစားကို ေက်ပြန္ ႏိုင္နင္းေအာင္ပြါးမ်ားၿပီးမွ ဒုတိယ၊ တတိယ၊ စတုတၳ ပုဂၢိဳလ္ အမ်ိဳးအစားတို႔ကို အစဥ္အတိုင္း ဆက္လက္၍
ပြါးရမည္။
ဩဓိမွ အေနာဓိသို႔
---------------------
ထို႔ေနာက္မွ ရပ္ကြက္၊ ေက်းရြာ၊ ၿမိဳ႕နယ္၊ တိုင္း၊ ႏိုင္ငံ ပိုင္းျခား ကန္႔သတ္လ်က္ တျဖည္းျဖည္း အပြါးခံ နယ္ပယ္ကို ခ်ဲ႕၍ ခ်ဲ႕၍ ပြါးသင့္သည္။ ထို
႔ေနာက္မွ တိုင္ႀကီး တတိုက္လံုး၊ တကမၻာလံုး တစၾကၤာဝဠာလံုး၊ တေလာကလံုး စသျဖင့္ တိုးခ်ဲ႕ပြါးမ်ားလွ်င္ အပိုင္းအျခား ရွိေသာ ဩဓိေမတၱာမွ အ
ပိုင္းအျခား မရွိေသာ အေနာဓိေမတၱာသို႔ ေျပာင္းလဲပြါးမ်ားၿပီး ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
ေမတၱာပြါးျခင္း၏ အက်ိဳးတဆယ့္တပါး
------------------------------------------
ေမတၱာပြါးသူသည္-
*ခ်မ္းသာစြာ အိပ္ရျခင္း၊
*ခ်မ္းသာစြာ ႏိုးရျခင္း၊
*အိပ္မက္ေကာင္း မက္ျခင္း၊
*လူအမ်ား ခ်စ္ခင္ျခင္း၊
*နတ္တို႔ ခ်စ္ခင္ျခင္း၊
*နတ္တို႔ ေစာင့္ေရွာက္ျခင္း၊
*လက္နက္၊ အဆိပ္၊ မီး စသည္တို႔ေၾကာင့္ မေသျခင္း၊
*စိတ္တည္ၾကည္ ၿငိမ္သက္ျခင္း၊
*မေတြမေဝပဲ သတိရွိလ်က္ ေသရျခင္း၊
*ေသေသာအခါ ျဗဟၼာျဖစ္ရျခင္း အက်ိဳးမ်ားကို ရ၏။
( အဂၤုတၱရ၊ ဧကာဒသက၊ ၅၄၁ )
မွီျငိမ္း---လူငယ္သင္ခ်မ္းေျမ႕အေျခပ်ိဳးဗုဒၶဘာသာ
(မူၾကိဳဆရာ)
*** စၾကာဝဠာအျပည့္ ထိုင္ေနေတာ္မူၾကေသာ ဘုရားပေစၥကဗုဒၶ၊ရဟႏၱာတို႔အား ***
** ပစၥည္းေလးပါးေပးလွဴရျခင္းထက္ ေလးပါဒရွိေသာ ဂါထာတစ္ပုဒ္ကို **
* ေဟာေျပာပို႔ခ် ၾကားနာရျခင္းက ပို၍ျမတ္၏။ *
{ အရွင္မဟာဗုဒၶေဃာသ }
No comments:
Post a Comment