၀ါလား၊ အရည္အခ်င္းလားဆုိတဲ့ ပုိ႔စ္တစ္ခု တင္ျဖစ္တယ္။
ေရးေနတဲ့စာရဲ႕ ဦးတည္ခ်က္က
သံဃာကုိ ဘာေၾကာင့္ ဘယ္လုိကုိးကြယ္ရသလဲ ဆုိတာကုိ ေရးေနတာပါ။
ဒါကုိ ေျပာင္ႀကီး (Plain ႀကီး) ေရးထားတာ အမ်ားႀကီးရွိၿပီးသားမုိ႔
သိသင့္သိထုိက္တာေလးေတြနဲ႔ ေတြးမိေတြးရာေလးေတြကုိ
ၾကားညွပ္ၿပီး ေရးေနတာပါ။
သာမန္လူေတြထက္ သာသနာ့ ညီေတာ္၊ ေနာင္ေတာ္မ်ား
လာၿပီး ဖတ္ၾကတာ ေတြ႔ရတယ္။ အားေပးၾကတယ္။
အားတက္စရာပဲ။
အဲ့ဒီလုိ အားေပးတဲ့အထဲမွာ တစ္ေယာက္က
(၀ါလား၊ အရည္အခ်င္းလား) ဆုိတဲ့ ပုိ႔စ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး
ဒီလုိေလး မွတ္ခ်က္ျပဳထားပါတယ္။
ေက်းဇူးအရမ္းတင္ပါတယ္။
မွန္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာမွာ (ရဟန္းေလာကမွာေရာ၊ လူ႔ေလာကမွာပါ)
ႀကီးတဲ့သူကုိ အရုိအေသေပးရမွာပါ။
ရဟန္းေလာကမွာေတာ့
တစ္စုံတစ္ေယာက္ ရဟန္းျပဳတဲ့အခါ
ရဟန္းသစ္အတြက္ သိမ္ထဲမွာ ျပဳလုပ္သင့္ျပဳလုပ္ထုိက္တဲ့လုပ္ငန္း၊
ကမၼ၀ါဖတ္ျခင္းလုပ္ငန္းေတြ ၿပီးဆုံးတာနဲ႔ တၿပဳိက္နက္
ရဟန္းျဖစ္တဲ့ အခ်ိန္အခါ၊ ရဟန္းျဖစ္တဲ့ေနရာေဒသ
ေျပာၾကားရပါတယ္။
တာ၀ေဒ၀ ဆာယာ ေမတဗၺာ၊ ဥတုပၸမာဏံ အာစိကၡိတဗၺံ၊
ဒိ၀သဘာေဂါ အာစိကၡိတေဗၺာ။
(၀ိနည္းမဟာ၀ါပါဠိေတာ္ စာ၊ ၁၃၃)
ဒီအတြက္ ခုေခတ္မွာ ရဟန္းခံရက္ခ်ဳပ္ဆုိၿပီး
ရဟန္းျဖစ္မွတ္တမ္းေလးေတြကို လုပ္ေပးေလ့ရွိပါတယ္။
ရည္ရြယ္ခ်က္က ကုိယ္ဘယ္ေန႔ ဘယ္အခ်ိန္အခါ ဘယ္ေဒသမွာ
ရဟန္းျဖစ္တယ္ဆုိတာ သိရွိဘုိ႔နဲ႔
ဒီလုိသိရွိၿပီး
ကုိယ့္ထက္ တစ္စကၠန္႔ပင္ ႀကီးတဲ့ရဟန္းတစ္ပါးပါးကုိ ေတြ႔ရွိက
ကုိယ္က အရုိအေသေပးဘုိ႔နဲ႔
ကုိယ့္ေအာက္ တစ္စကၠန္႔ပင္ ငယ္တဲ့ရဟန္းတစ္ပါးပါးကို ေတြ႔ရွိက
ကုိယ္က အရုိအေသခံဘုိ႔ပါ။
ဆုိေတာ့ ႀကီးတဲ့သူကုိ ရုိေသရမယ္ဆုိတာ အထူးေျပာဘြယ္လုိမယ္မထင္ပါဘူး။
ဒီပုိ႔စ္နဲ႔ဆက္စပ္လုိ႔ ရွင္သာရိပုတၱရာႀကီးအေၾကာင္းကုိပဲ
ဆက္ေလ့လာၾကည့္ရေအာင္။
ဘုရားရွင္က ရွင္သာရိပုတၱရာႀကီးကုိ လက္ယာေတာ္ရံရာထူးခန္႔အပ္လုိက္တာဟာ
ရွင္သာရိပုတၱရာႀကီးက ရွင္အႆဇိကုိ
မင္းက ရာထူးပုိႀကီးတယ္ရုိေသစရာမလုိေတာ့ဘူး၊
ဆုိတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔
ရာထူး ခန္႔အပ္တာ မဟုတ္ပါဘူး။
လုပ္ငန္းလုပ္တဲ့ေနရာ အဆင္ေျပေအာင္လုိ႔ပါ။
ရာထူးနဲ႔ ၀ါႀကီးတာနဲ႔ ကြဲကြဲျပားျပားသိဘုိ႔လုိပါတယ္။
ရာထူးရွိတဲ့သူက လုပ္ပုိင္ခြင့္ပုိရပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ၀ါႀကီးတဲ့သူကုိေတာ့ အရုိအေသေပးရမွာပါဘဲ။
ဒါ့ေၾကာင့္ ရွင္သာရိပုတၱရာက သူ႔ဆရာရွင္အႆဇိကုိ
ဘယ္ေလာက္အရုိအေသေပးသလဲဆုိရင္
သူဘယ္ေရာက္ေရာက္ ရွင္အႆဇိရွိတဲ့ဘက္ကုိဘဲ
ဦးေခါင္းေတာ္အိပ္တယ္တဲ့။
ရွင္သာရိပုတၱရာ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းကုိ ေရာက္ၿပီဆုိရင္
အဲ့ဒီေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွာ ရွင္အႆဇိလဲ ရွိေနမယ္ဆုိရင္
ဘုရားရွင္ပီးရင္ ရွင္အႆဇိထံ တန္းသြားၿပီး အရုိအေသေပးတာတဲ့။
သူ႔ဆရာကုိ ဒီေလာက္ေတာင္ ေလးစားတာ။
It is said that every night on going to bed he would do obeisance to the quarter
in which he knew Assaji to be and would sleep with his head in that direction.
DhA.iv.150 f.; cf. SNA.i.328.
If Assaji were in the same vihára, Sáriputta would visit him immediately
after visiting the Buddha.
ရာထူးရထားလုိ႔ လုပ္ငန္းကုိင္ငန္း လုပ္ရရင္ေတာ့
ရွင္သာရိပုတၱရာက ေရွ႕ကေပါ့။ သူက ရာထူးႀကီးတာကုိး။
၀ါလား၊ အရည္အခ်င္းလားဆုိတာနဲ႔ ဆက္စပ္လုိ႔
ေရွးဆရာေတာ္ႀကီးတစ္ပါး သုံးသပ္ျပတာကုိ ၾကားဘူးတယ္။
ျမန္မာျပည္သာသနာ့သမုိင္းမွာ လယ္တီဆရာေတာ္ႀကီးဟာ
ပါဠိစာေပတဖက္ကမ္းတတ္တဲ့ဆရာေတာ္ႀကီးပါတဲ့။
ဒါေပမဲ့ ဒီေန႔ဒီအခ်ိန္အခါမွာ လယ္တီမ်ဳိးဆက္ဟာ
အေတာ္ေလးေမွးမွိန္သြားတာ ေတြ႔ရတယ္တဲ့။
ဒါဟာ အရည္အခ်င္းသမားကုိ ေရွ႕တန္းတင္မႈ နည္းခဲ့လုိ႔တဲ့။
မႏၱေလး၊ မစုိးရိမ္ေက်ာင္းကို ၾကည့္တဲ့။
သက်သီဟစာေမးပြဲေအာင္မွ စာခ်၊ နာယက ခန္႔အပ္တာဆုိေတာ့
ဒီေန႔ဒီအခ်ိန္ထိ မစုိးရိမ္ေက်ာင္းဟာ ‘က်’ မသြားဘူးတဲ့။
ဒါဟာ ၀ါႀကီးသည္ျဖစ္ေစ၊ ၀ါငယ္သည္ျဖစ္ေစ
အရည္အခ်င္းရွိတဲ့သူကုိ ရာထူးေပးအပ္လုိ႔
သက္တမ္းရွည္ ကာလၾကာရွည္ ေအာင္ျမင္ေနတာတဲ့။
ပရိယတၱိစာသင္တုိက္ေတြအတြက္ နမူနာယူစရာအခ်က္ပဲ။
ပရိယတၱိသာသနာ့တကၠသုိလ္ေတြမွာလဲ ဒီအတုိင္းဘဲ။
၀ါကုိ ဦးစားေပးမွာလား။ အရည္အခ်င္းကုိ ဦးစားေပးမွာလား။
သံဃာ့နာယကဖြဲ႔စည္းပုံေတြလဲ ပါတာေပါ့။
ေရးေနတဲ့စာရဲ႕ ဦးတည္ခ်က္က
သံဃာကုိ ဘာေၾကာင့္ ဘယ္လုိကုိးကြယ္ရသလဲ ဆုိတာကုိ ေရးေနတာပါ။
ဒါကုိ ေျပာင္ႀကီး (Plain ႀကီး) ေရးထားတာ အမ်ားႀကီးရွိၿပီးသားမုိ႔
သိသင့္သိထုိက္တာေလးေတြနဲ႔ ေတြးမိေတြးရာေလးေတြကုိ
ၾကားညွပ္ၿပီး ေရးေနတာပါ။
သာမန္လူေတြထက္ သာသနာ့ ညီေတာ္၊ ေနာင္ေတာ္မ်ား
လာၿပီး ဖတ္ၾကတာ ေတြ႔ရတယ္။ အားေပးၾကတယ္။
အားတက္စရာပဲ။
အဲ့ဒီလုိ အားေပးတဲ့အထဲမွာ တစ္ေယာက္က
(၀ါလား၊ အရည္အခ်င္းလား) ဆုိတဲ့ ပုိ႔စ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး
ဒီလုိေလး မွတ္ခ်က္ျပဳထားပါတယ္။
ေက်းဇူးအရမ္းတင္ပါတယ္။
Anonymous said…
ဘုရားရွင္က ရာထူးေပးတဲ့ေနရာမွာ ၀ါႀကီးတဲ့ ဆရာျဖစ္တဲ့ ရွင္အႆဇိကုိ
ႀကီးတဲ့ရာထူးမေပးပါဘူး။ တပည့္ျဖစ္တဲ့ ၀ါငယ္တဲ့
ရွင္သာရိပုတၱရာ၊ ရွင္ေမာဂၢလာန္တို႔ကုိ ႀကီးတဲ့ရာထူးေပးခဲ့ပါတယ္။
ဒါကုိ ၾကည့္ရင္ ဘုရားရွင္က အသက္ႀကီးတာထက္
အရည္အခ်င္းရွိတာကုိ ပုိ ဦးစားေပးေၾကာင္း ထင္ရွားပါတယ္။
ဒါ အရင္ပို႔စ္ထဲက ဟာကုိ သူကူးလုိက္တာ။
သူေမးတာက သူသိခ်င္တာက သူဆႏၵက
ဒီေနရာမွာ အရည္အခ်င္းဆိုတာ ပါရမီကို ဆိုလိုတာလား ဘုရား..။
တပည့္ေတာ္ အျမင္ေတာ့ လက္၀ဲရံ၊ လက္ယာရံ အရွင္ျမတ္တို႔ ျဖည့္ဆည္းခဲ့တဲ့
ေနာက္ေၾကာင္း ပါရမီဓာတ္ခံကို (တစ္အေသေခ်ၤနဲ႔ ကမၻာတစ္သိန္း ကာလ)ၾကည့္ၿပီး..
ဘုရားရွင္က လက္၀ဲရံ၊ လက္ယာရံအျဖစ္ ခန္႔အပ္တယ္လို႔ ထင္တာပဲ ဘုရား..။
ပထမဆံုး တရားသိတဲ့ အရွင္ေကာ႑ည အရွင္ျမတ္
လက္၀ဲရံ၊ လက္ယာရံ ျဖစ္ခြင့္မရွိတာလည္း ဒီသေဘာပါပဲ..။
သို႔ေပမယ့္လည္း ႀကီးသူကိုရိုေသ၊ ရြယ္တူကို ေလးစားသမႈရွိဖို႔ကေတာ့
ဘုရားရွင္ရဲ႕ အလိုေတာ္က်ပါ။
ဒါေလးက စာဖတ္သူတစ္ေယာက္ မွတ္ခ်က္ျပဳထားတာေလးပါ။မွန္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာမွာ (ရဟန္းေလာကမွာေရာ၊ လူ႔ေလာကမွာပါ)
ႀကီးတဲ့သူကုိ အရုိအေသေပးရမွာပါ။
ရဟန္းေလာကမွာေတာ့
တစ္စုံတစ္ေယာက္ ရဟန္းျပဳတဲ့အခါ
ရဟန္းသစ္အတြက္ သိမ္ထဲမွာ ျပဳလုပ္သင့္ျပဳလုပ္ထုိက္တဲ့လုပ္ငန္း၊
ကမၼ၀ါဖတ္ျခင္းလုပ္ငန္းေတြ ၿပီးဆုံးတာနဲ႔ တၿပဳိက္နက္
ရဟန္းျဖစ္တဲ့ အခ်ိန္အခါ၊ ရဟန္းျဖစ္တဲ့ေနရာေဒသ
ေျပာၾကားရပါတယ္။
တာ၀ေဒ၀ ဆာယာ ေမတဗၺာ၊ ဥတုပၸမာဏံ အာစိကၡိတဗၺံ၊
ဒိ၀သဘာေဂါ အာစိကၡိတေဗၺာ။
(၀ိနည္းမဟာ၀ါပါဠိေတာ္ စာ၊ ၁၃၃)
ဒီအတြက္ ခုေခတ္မွာ ရဟန္းခံရက္ခ်ဳပ္ဆုိၿပီး
ရဟန္းျဖစ္မွတ္တမ္းေလးေတြကို လုပ္ေပးေလ့ရွိပါတယ္။
ရည္ရြယ္ခ်က္က ကုိယ္ဘယ္ေန႔ ဘယ္အခ်ိန္အခါ ဘယ္ေဒသမွာ
ရဟန္းျဖစ္တယ္ဆုိတာ သိရွိဘုိ႔နဲ႔
ဒီလုိသိရွိၿပီး
ကုိယ့္ထက္ တစ္စကၠန္႔ပင္ ႀကီးတဲ့ရဟန္းတစ္ပါးပါးကုိ ေတြ႔ရွိက
ကုိယ္က အရုိအေသေပးဘုိ႔နဲ႔
ကုိယ့္ေအာက္ တစ္စကၠန္႔ပင္ ငယ္တဲ့ရဟန္းတစ္ပါးပါးကို ေတြ႔ရွိက
ကုိယ္က အရုိအေသခံဘုိ႔ပါ။
ဆုိေတာ့ ႀကီးတဲ့သူကုိ ရုိေသရမယ္ဆုိတာ အထူးေျပာဘြယ္လုိမယ္မထင္ပါဘူး။
ဒီပုိ႔စ္နဲ႔ဆက္စပ္လုိ႔ ရွင္သာရိပုတၱရာႀကီးအေၾကာင္းကုိပဲ
ဆက္ေလ့လာၾကည့္ရေအာင္။
ဘုရားရွင္က ရွင္သာရိပုတၱရာႀကီးကုိ လက္ယာေတာ္ရံရာထူးခန္႔အပ္လုိက္တာဟာ
ရွင္သာရိပုတၱရာႀကီးက ရွင္အႆဇိကုိ
မင္းက ရာထူးပုိႀကီးတယ္ရုိေသစရာမလုိေတာ့ဘူး၊
ဆုိတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔
ရာထူး ခန္႔အပ္တာ မဟုတ္ပါဘူး။
လုပ္ငန္းလုပ္တဲ့ေနရာ အဆင္ေျပေအာင္လုိ႔ပါ။
ရာထူးနဲ႔ ၀ါႀကီးတာနဲ႔ ကြဲကြဲျပားျပားသိဘုိ႔လုိပါတယ္။
ရာထူးရွိတဲ့သူက လုပ္ပုိင္ခြင့္ပုိရပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ၀ါႀကီးတဲ့သူကုိေတာ့ အရုိအေသေပးရမွာပါဘဲ။
ဒါ့ေၾကာင့္ ရွင္သာရိပုတၱရာက သူ႔ဆရာရွင္အႆဇိကုိ
ဘယ္ေလာက္အရုိအေသေပးသလဲဆုိရင္
သူဘယ္ေရာက္ေရာက္ ရွင္အႆဇိရွိတဲ့ဘက္ကုိဘဲ
ဦးေခါင္းေတာ္အိပ္တယ္တဲ့။
ရွင္သာရိပုတၱရာ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းကုိ ေရာက္ၿပီဆုိရင္
အဲ့ဒီေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွာ ရွင္အႆဇိလဲ ရွိေနမယ္ဆုိရင္
ဘုရားရွင္ပီးရင္ ရွင္အႆဇိထံ တန္းသြားၿပီး အရုိအေသေပးတာတဲ့။
သူ႔ဆရာကုိ ဒီေလာက္ေတာင္ ေလးစားတာ။
It is said that every night on going to bed he would do obeisance to the quarter
in which he knew Assaji to be and would sleep with his head in that direction.
DhA.iv.150 f.; cf. SNA.i.328.
If Assaji were in the same vihára, Sáriputta would visit him immediately
after visiting the Buddha.
ရာထူးရထားလုိ႔ လုပ္ငန္းကုိင္ငန္း လုပ္ရရင္ေတာ့
ရွင္သာရိပုတၱရာက ေရွ႕ကေပါ့။ သူက ရာထူးႀကီးတာကုိး။
၀ါလား၊ အရည္အခ်င္းလားဆုိတာနဲ႔ ဆက္စပ္လုိ႔
ေရွးဆရာေတာ္ႀကီးတစ္ပါး သုံးသပ္ျပတာကုိ ၾကားဘူးတယ္။
ျမန္မာျပည္သာသနာ့သမုိင္းမွာ လယ္တီဆရာေတာ္ႀကီးဟာ
ပါဠိစာေပတဖက္ကမ္းတတ္တဲ့ဆရာေတာ္ႀကီးပါတဲ့။
ဒါေပမဲ့ ဒီေန႔ဒီအခ်ိန္အခါမွာ လယ္တီမ်ဳိးဆက္ဟာ
အေတာ္ေလးေမွးမွိန္သြားတာ ေတြ႔ရတယ္တဲ့။
ဒါဟာ အရည္အခ်င္းသမားကုိ ေရွ႕တန္းတင္မႈ နည္းခဲ့လုိ႔တဲ့။
မႏၱေလး၊ မစုိးရိမ္ေက်ာင္းကို ၾကည့္တဲ့။
သက်သီဟစာေမးပြဲေအာင္မွ စာခ်၊ နာယက ခန္႔အပ္တာဆုိေတာ့
ဒီေန႔ဒီအခ်ိန္ထိ မစုိးရိမ္ေက်ာင္းဟာ ‘က်’ မသြားဘူးတဲ့။
ဒါဟာ ၀ါႀကီးသည္ျဖစ္ေစ၊ ၀ါငယ္သည္ျဖစ္ေစ
အရည္အခ်င္းရွိတဲ့သူကုိ ရာထူးေပးအပ္လုိ႔
သက္တမ္းရွည္ ကာလၾကာရွည္ ေအာင္ျမင္ေနတာတဲ့။
ပရိယတၱိစာသင္တုိက္ေတြအတြက္ နမူနာယူစရာအခ်က္ပဲ။
ပရိယတၱိသာသနာ့တကၠသုိလ္ေတြမွာလဲ ဒီအတုိင္းဘဲ။
၀ါကုိ ဦးစားေပးမွာလား။ အရည္အခ်င္းကုိ ဦးစားေပးမွာလား။
သံဃာ့နာယကဖြဲ႔စည္းပုံေတြလဲ ပါတာေပါ့။
Posted by Dr. Ashin Indaka
No comments:
Post a Comment