စာေရးသူ ဒီပို႔စ္ေလးကို တင္ျပလိုက္ရေသာ အေၾကာင္းကေတာ့
ဗုဒၶဘာသာဝင္ အေပါင္းတို႔ စဥ္စားေဝဖန္ နိုင္ေအာင္နွင္႔ ဗဟုသုတ ရပါေစျခင္း
အလို႔ငွာ သီရိလကၤာနိုင္ငံ ကလနိယ တကၠသိုလ္တြင္ ဗုဒၶဘာသာကို သင္ၾကားေေပးေနေသာ
အေနာက္တိုင္း ပါဠိပါရဂူ ဆရာမ်ား၏ ဗုဒၶဘာသာအေပၚတြင္ ေဝဖန္နႈိင္းယွဥ္
သံုးသက္ ခ်က္မ်ားကို
သင္ၾကားခဲ႔ရ၍ သိခဲ႔ရေသာ
ဗုဒၶဘာသာ အေၾကာင္းတရားမ်ားနင္႔ စာေရးဆရာ ဦးေအးေမာင္ ေရးေသားထားေသာ
ဗုဒၶနွင္႔ ဗုဒၶဝါဒ စာအုပ္ထဲမွ အခ်က္အလက္ မ်ားကိုေပါင္းစုကာ စာဖတ္သူမ်ား
မ်က္ေမွာက္သို႔ တင္ျပလိုက္ပါသည္။ စာဖတ္ပရိတ္သတ္အားလံုး
ကိုယ္ပိုင္ဥာဏ္အစြမ္းျဖင္႔ ေဝဖန္စဥ္စား နိုင္ၾကပါေစ..........
ျမန္မာနိုင္ငံသည္ ဗုဒၶဝါဒထြန္းကားေသာ နိုင္ငံျဖစ္၍
ျမန္မာတို႔သည္ အမ်ားအားျဖင္႔ ဗုဒၶဝါဒကို ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္ၾကပါသည္။
ဗုဒၶဝါဒကို ျမန္မာတို႔ ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္ၾကျခင္းမွာ ပဓနအားျဖင့္
မ်ိဳးရိုးစဥ္ဆက္ ဗုဒၶဝါဒီ မိရိုးဖလာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ျဖစ္ခဲ႔ၾကေသာေၾကာင့္
ျဖစ္ပါသည္။ ဗုဒၶဝါဒကို ပညာဥာဏ္ျဖင့္ ဆင္ျခင္သံုးသပ္ျပီးမွ နွစ္သက္ေက်နပ္၍
လက္ခံယံုၾကည္ၾကေသာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားမွာ အလြန္နည္းပါးလွပါသည္။
သို႔ရာတြင္ ကမၻာေပၚရွိ ဘာသာ အယူဝါဒမ်ားတြင္ မည္သည္႔ ဘာသာဝါဒသည္
စဥ္စားေဝဖန္မႈကို အမ်ားဆံုး အားေပးပါသနည္း၊ မည္သည့္ ဘာသာတရားသည္ လူတို႔အား
အစစအရာရာ စဥ္စားဆင္ျခင္ျပီးမွ လက္ခံယံုၾကည္ရန္ အမ်ားဆံုး
ေဟာၾကားခဲ႔ပါသနည္းဟု ေမးလ်ွင္ ဗုဒၶဝါဒကို ညြန္ျပရပါလိမ္႔မည္။
ဗုဒၶဝါဒသည္ "ပစၥတၱံေဝဒိတေဗၺာ" ဟူေသာ
တရားေတာ္၏ဂုဏ္နွင္႔အညီ မိမိပညာဥာဏ္ျဖင္႔ ဆင္ျခင္ သံုးသပ္ျပီးမွ
လက္ခံယံုၾကည္ရမည္႔ ဝါဒျဖစ္၏၊ အဂုၤတၱရနိကာယ္၌ ဗုဒၶသည္ ကာလာမ
အမ်ိဳးသားတို႔အား အၾကင္စကားသည္ ေရွးအစဥ္အလာစကား ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ေသာ္၄င္း၊
မိမိတို႔ နွစ္သက္ေက်နပ္ေသာေၾကာင့္၄င္း၊ မိမိတို႔ၾကည္ညိဳေလးစားေသာ ဆရာ ရဟန္း
ပုဏၰားတို႔၏ စကားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ေသာ္၄င္း၊ ထိုစကားကို မ်က္စိမွိတ္၍
လက္ခံျခင္းမျပဳဘဲ အေကာင္းအဆိုး အက်ိဳးအျပစ္ ေဝဖန္စိစစ္ျပီးမွ
လက္ခံယံုၾကည္ၾကရန္ ေဟာေတာ္မူခဲ႔ပါသည္။
ဘဒၵိယမင္းသားအားလည္း ထိုနည္းနွင္႔
ျဖင္႔သာေဟာေတာ္မူခဲ႔ပါသည္။ (အဂၤုတၱရနိကာယ္ စတုကၠနိပါတ္ ဘဒၵိယလိစၦဝီသုတ္)။
အမွန္ဆိုေသာ ဗုဒၶသည္ တပည့္ရဟန္းတို႔က မိမိအားၾကည္ညိဳေသာေၾကာင့္ မိမိတရားကို
လက္ခံယံုၾကည္ျခင္းကို မလိုလားေခ်။ "ရဟန္းတို႔၊ သင္တို႔သည္ ငါဘုရားအား
ၾကည္ညိဳေလးစား၍ ငါဘုရား၏ စကားကို လက္ခံယံုၾကည္ျခင္းသည္က မသင္႔။ သင္တို႔သည္
အၾကင္တရားကို ကိုယ္တိုင္ဥာဏ္ျဖင္႔ ထိုးထြင္း၍ သိအပ္၏။ ျမင္အပ္၏။
ထိုကိုယ္တိုင္သိျမင္ေသာတရားကိုသာလ်ွင္ သင္တို႔ယံုၾကည္ၾကသည္မဟုတ္ေလာ။"
(မဇၥိ်မနိကယ္ မဟာတဏွာသခၤယသုတ္)။
ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶသည္ ဗုဒၶဝါဒသို႔ အျခားေသာ ဘာသာဝင္မ်ား
အလြယ္တကူ အလ်င္စလို ကူးေျပာင္းျခင္းကို အားေပးေတာ္မမူေခ်။
ဝိနယပိဋကတ္မဟာဝဂ္၌ တိတၳိျဖစ္ဘူးေသာ သူသည္ အကယ္၍ ရဟန္းေဘာင္သို႔
ဝင္ေရာက္လိုပါက ေလးလတိတိ ဆိုင္းငံ႔ရမည္ဟု လာရွိပါသည္။ မဇၥိ်မနိကယ္
ဥပါလိသုတ္၌ ဥပါလိ သူၾကြယ္သည္၄င္း၊ ဝိနည္းပိဋကတ္မဟာဝဂ္၌
သီဟစစ္သူၾကီးသည္၄င္း၊ ဘုရားရွင္၏တရားကို အလြန္နွစ္သက္သျဖင္႔ တိတၳိအယူကို
စြန္႔၍ အသက္ထက္ဆံုး ဥပါသကာအျဖစ္ မွတ္ယူရန္ ေလ်ွာက္ထားေသာအခါ ဘုရားရွင္သည္
ထိုသူတို႔အား ေလးေလးနက္နက္စဥ္စားဆင္ျခင္ျပီးမွ ဗုဒၶဝါဒသို႔
သက္ဝင္ယံုၾကည္ရန္ သတိေပးေတာ္မူခဲ႔ပါသည္။
ဗုဒၶအလိုအားျဖင္႔ ဗုဒၶ၏တရားကို ဗုဒၶထင္ရွားရွိစဥ္က
ဗုဒၶထံမွကိုယ္တိုင္ ၾကားနာရေသာသူသည္ ေလးေလးနက္နက္ ဆင္ျခင္သံုးသပ္ျပီးမွ
လက္ခံယံုၾကည္သင္႔သည္ဆိုပါက အရွင္အာနႏၵာ, အရွင္မဟာကႆပ စေသာ
တပည့္သာဝကမ်ားထံမွ တဆင္႔ ၾကားသိရသည္ဆိုေသာ ဗုဒၶေဒသနာကို ပို၍
ေဝဖန္ဆန္းစစ္ဘို႔ လိုေပလိမ့္မည္။ မ်ားစြာေသာ ဗုဒၶေဒသနာမ်ားသည္ အရွင္အာနႏၵာ
ထံမွ တဆင့္ၾကားသိရေသာ ေဒသနာမ်ားျဖစ္ပါသည္။ သိုရာတြင္
အရွင္အာနႏၵာကိုယ္တိုင္က တဆင္႔ၾကားကို မွီေသာ၊ တဆင္႔ၾကားကို
ယံုၾကည္ေသာအားအျဖင္႔ က်င္႔ေသာဆရားအား ေကာင္းစြာၾကားျခင္းသည္ျဖစ္၏၊
မေကာင္းသျဖင့္ၾကားျခင္းသည္လည္း ျဖစ္၏၊ ၾကားတိုင္းေသာ အျခင္းအရာ
အားျဖင့္လည္းျဖစ္၏။ ၾကားသည္မွ တပါးေသာအျခင္းအရာအားျဖင့္လည္းျဖစ္ ဟု
မိန္႔ဆိုဘူးေလသည္။ (မဇၥိ်မနိကယ္ သႏၵကသုတ္)။
ဗုဒၶကလည္း "ထိုရဟန္းပုဏၰားတို႔သည္ ဤအယူသည္သာမွန္၏။
အျခားေသာအယူဝါဒတို႔သည္ အခ်ည္းနွီးသာတည္းဟု ေျပာဆိုၾကကုန္၏။ စင္စစ္
ထိုသူတို႔အား ယံုၾကည္ျခင္း၊ အရမ္းမဲ႔စြဲယူျခင္းကို ၾကဥ္၍၄င္း၊
မ်က္ေမွာက္ထင္ထင္ သိျမင္ေသာ အသိဥာဏ္ျဖစ္ေပၚရန္ အေၾကာင္းသည္ မရွိဟု
ထုိသုိ႔ေျပာဆိုကုန္ေသာ သူမ်ားကို မိန္႔ဆိုေတာ္မူေလသည္။ (မဇၥိ်မနိကယ္
ပဥၥာယတနသုတ္)။ " ရဟန္းတို႔ ဤတရားတို႔ကို ယံုၾကည္ျခင္း နွစ္သက္ျခင္း
တဆင့္စကားၾကားျခင္းျဖင့္ သိအပ္သည္မဟုတ္ ပညာျဖင့္
ေတြ႔ျမင္၍သိအပ္ကုန္သည္သာျဖစ္၏ ဟု မိန္ေတာ္မူပါသည္။(သဠာတယနသံယုတ္၊
နဝပုရာဏဝဂ္၊ ပရိယာယသုတ္)။
ဗုဒၶဝါဒသည္ သိမ္ေမြ႔နက္နဲ႔ေသာေၾကာင့္ ပညာဥာဏ္ျဖင့္
ေစ႔ငုံေသခ်ာစြာ ေလ႔လာျခင္းမျပဳပါက မိမိရရသိရွိ နားလည္ရန္ ခဲယဥ္းပါသည္။
ထိုသုိ႔ နားလည္ရန္ ခတ္ခဲသျဖင့္ ပညာဥာဏ္မသံုးပဲ ဗုဒၶေဒသနာကို မွားယြင္းစြာ
ဆင္သံုးသပ္မိပါက ေျမြကို မဆင္ျခင္ဘဲ ဖမ္းေသာ ေယာက်္ားကဲ႔သို႔
အက်ိဳးယုတ္နိုင္ပါသည္။ (မဇၥ်ိမနိကာယ္၊ အလဂၢဒၵဴပမသုတ္)။ သို႔ျဖင္႔
အာရွေျမာက္ပိုင္း နိုင္ငံမ်ားရွိ အခ်ိဳ႔ေသာ မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာဂိုဏ္းမ်ားသည္
မူလဗုဒၶဝါဒနွင့္ မ်ားစြာဆန္႔က်င္ေသာအယူမ်ားကို လက္ခံထားၾကပါသည္။
စာေရးသူတို႔ ျမန္မာနိုင္ငံသည္ အေတာ္အတန္ သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ေသာ ပါဠိပိဋကတ္ကို
ရရွိထားပါသည္။ သို႔ရာတြင္ နွံနွံစပ္စပ္ ဖတ္ရႈေလ႔လာမႈ၊ ပညာဥာဏ္ျဖင့္
ေဝဖန္စိစစ္မႈနည္းပါးေသာေၾကာင့္ အခ်ိဳ႔ေသာ ျမန္မာ႔ဘာသာေရး အယူအဆမ်ားနွင့္
အျပဳအမူမ်ားမွာ သို႔ေလာသို႔ေလာ ယံုမွားဖြယ္ရာ မ်ားျဖင္႔ ေမးဖြယ္ရာ
ျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာအားျဖင္႔ ျမန္မာတို႔၏ ဘာသာေရးယံုၾကည္ခ်က္တစ္ခုနွင္႔
ဓေလ႔ထံုးစံတစ္ခုကို ဆင္ျခင္စဥ္းစားနိုင္ပါသည္။
ဗုဒၶသည္ ကဆုန္လျပည္႔ေန၌ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူသည္ဟု
ျမန္မာတို႔ယံုၾကည္ပါသည္။ ထိုယံုၾကည္ခ်က္အတြက္ အေထာက္အထားကား
ဇိနတၻပကာသနီက်မ္းနွင့္ အျခားဗုဒၶဝင္က်မ္းမ်ားျဖစ္သည္။
ဗုဒၶ၀င္က်မ္းျပဳဆရာတို႔သည္ ဘုရားရွင္ပရိနိဗၺာန္စံ၀င္ခန္းကို ေရးသားရာ၌
ဒီဃနိကာယ္မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္ကို မွီျငမ္းျပဳၾကရပါသည္။ မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္၌ကား
ဘုရားရွင္ပရိနိဗၺာန္ျပဳေသာ ေန႔အမည္ကို ေဖာ္ျပမထားေခ်၊ အမွန္ဆိုေသာ္
ဗုဒၶ၏ဘဝျဖစ္စဥ္ကို ေဖာ္ျပထားေသာ အျခားပါဠိေတာ္မ်ား၌လည္း
ဗုဒၶ၏အျခားျဖစ္စဥ္မ်ားနွင့္ စပ္လ်င္း၍ ခု, နွစ္, လ, ရက္,
မ်ားအတိအက်ျပထားျခင္းမရွိပါဘူး။
မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္ အလိုအားျဖင္႔ ဗုဒၶသည္
ရာဇျဂိဳဟ္ျပည္အနီး ေဝဠဳဝရြာ၌ ေနာက္ဆံုးအၾကိမ္ ဝါဆိုေတာ္မူပါသည္။ ထိုေနာက္
ေဝသာလီျပည္အနီး စာပါလေစတီအရပ္၌ မာရ္နတ္မင္းအား ငါဘုရားသည္ ယေန႔မွ
ေနာက္သံုးလ လြန္ေျမာက္ေသာေန႔၌ ပရိနိဗၺာန္ျပဳမည္ဟု မိန္႔ၾကား၏။
ထိုသို႔မိန္႔ၾကားအခ်ိန္မွာ ဝါဆိုေနစဥ္ သို႔မဟုတ္ ဝါမွအထတြင္
ျဖစ္ေပလိမ္႔မည္။ သို႔ျဖစ္၍ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္ျပဳေသာလသည္ ေအာက္တိုဘာလနွင္႔
ဇႏၷဝါရီလအၾကား တစ္လ၊ လ ျဖစ္တန္ရာ၏။ ေမ(ကဆုန္)လမျဖစ္တန္ရာ၊ ေမလျဖစ္ပါက
ဗုဒၶသည္မက်န္းမာသျဖင့္ အင္းအားနည္းေနပါလ်က္ ပူျပင္းေသာ ေႏြရာသီမွာ
သံုးလတိုင္တိုင္ ေဒသစာရီၾကြခ်ီရသည္ ဆိုေသာ ယုတၱိမရွိသည္႔စကားကို
လက္ခံရေပလိမ့္မည္။ ထို႔အျပင္ ေမလျဖစ္ပါက ဘုရားပရိနိဗၺာန္ စံခါနီးအတြင္
ကုသိနာရံု ဥယ်ာဥ္၌ အင္ၾကင္းပန္းတို႔သည္ အခါမဲ႔ပြင့္သည္ဆိုေသာ
ပါဠိေတာ္လာစကားသည္ မွားဖြယ္ရာရွိနိုင္ပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ ယခုကာလ
အိႏၵိယရုကၡေဗဒပညာရွင္တို႔၏ စူးစမ္းခ်က္မ်ားအရ ထို အင္ၾကင္းပန္းမ်ိဳးသည္
သဘာဝအားျဖင့္ ဧျပီလ-ေမလေလာက္၌သာ ပြင္႔တက္၍ ကဆုန္လမွ တစ္ပါး အျခားလမ်ား၌
ပြင့္မွသာ အခါမဲ႔ပြင့္သည္ဟု ဆိုရေပလိမ့္မည္။
ခရစ္သကၠရာဇ္ ေျခာက္ရာစုေလာက္က အိႏၵိယျပည္သို႔
ေရာက္ရွိခဲ႔ေသာ တရုပ္ခရီးသည္ ဟီယန္ဆိုင္၏မွတ္တမ္းတြင္ ထိုအခါက သဗၺတၱိဝါဒီ
ေခၚ ဗုဒၶဝါဒီတို႔သည္ ေအာက္တို႔ဘာ သို႔မဟုတ္ နို၀င္ဘာလ၌
ဘုရားပရိနိဗၺာန္ျပဳသည္ဟု ယံုၾကည္ၾကေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။ အေနာက္ပညာရွင္
ပါဠိပါရဂူတစ္ဦးကမူ ပါဠိေတာ္မ်ားကိုေလ႔လာျပီးေနာက္
ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္ျပဳေသာေန႔သည္ ၄၃၈ ဘီစီ ေအာက္တိုဘာလ ၁၃ ရက္ျဖစ္တန္ရာဟု
ဆိုေလသည္။
ေနာက္တစ္ခုက ျမန္မာ႔ဘာသာေရး ဓေလ႔ထံုးစံမ်ားတြင္
စဥ္းစားစရာေကာင္းေသာ ထံုးစံတစ္ခုမွာ ကေလးသူငယ္မ်ားကို ရွင္ျပဳေပးေသာ
အခ်က္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာဗုဒၶဝါဒီတို႔သည္ ဘာမ်မသိေသးေသာ ကေလးသူငယ္မ်ားကို
ရွင္ျပဳေလ႔ရွိၾကပါသည္။ ထိုသို႔ ရွင္ျပဳၾကျခင္းျဖင္႔ ထိုကေလးမ်ားသည္
ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း၌ ရွင္သာမေဏအျဖစ္ျဖင့္ ရက္အနည္းငယ္ ေနထိုင္ဘူးသည္မွအပ
အျခားမယ္မယ္ရရအက်ိဳးတစ္စံုတစ္ရာမရွိေခ်။ ဝိနည္းပိဋကတ္မဟာဝဂ္၌ ဗုဒၶသည္
က်ီးေျခာက္လွန္႔ျခင္းငွါ စြမ္းနိုင္ေသာ သူငယ္တို႔အားရွင္ျပဳ နိုင္သည္ဟု
မိန္ေတာ္မူသည္ဆိုပါသည္။ စင္စစ္ အသက္ ၃ နွစ္ ၄ နွစ္ရွိေသာကေလး သူငယ္သည္ပင္
က်ီးကိုေျခာက္လွန္႔နိုင္စြမ္းရွိရကား ဤစကားသည္ ဗုဒၶမိန္႔ၾကားေသာ စကားအမွန္
ျဖစ္ပါ၏ေလာဟု သံသယ ျဖစ္ဘြယ္ရွိ၏။ မည္သို႔ျဖစ္ေစ ဤစကားသည္
ထိုဝိနည္းပါဠိေတာ္၌လာေသာ ပညတ္ခ်က္နွင္႔ ဆန္႔က်င္၏။ ဝိနည္းပိဋကတ္မဟာဝဂ္၌
ဗုဒၶသည္ အသက္တစ္ဆယ္႔ ငါးနွစ္မျပည့္ေသးေသာ သူငယ္အားရွင္မျပဳအပ္၊
ရွင္ျပဳေပးေသာ ရဟန္းအား ဒုကၠဋ္အာပတ္သင့္ေစဟု ပညတ္ေတာ္မူထားပါသည္။
ဤပညတ္ေတာ္မူခ်က္မွာ ေလ်ာ္ကန္သင့္ျမတ္လွေပ၏။
ရွင္သာမေဏအျဖစ္သည္ တတ္သိလိမၼာေသာအရြယ္သို႔ ေရာက္ရွိျပီး
ျဖစ္သည္႔အလူငယ္မ်ားအဖို႔သာလ်င္ အက်ိဳးရွိ၏။ ယခုေခတ္ကာလ၌ မိဘမ်ားက
ရွင္ျပဳေပးေသာ သူငယ္မ်ားမွာ အမ်ားအားျဖင္႔ အသက္ငယ္ရြယ္ဥာဏ္နုနယ္ေသးေသာ
သူမ်ားျဖစ္ၾကရကား ထိုသူငယ္မ်ားအဖို႔ ဘာသာေရးဘက္တစ္စံုတစ္ရာ
ထားျခားေျပာင္းလဲျခင္းမရွိေခ်။ ထိုေၾကာင့္လည္း ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္
သာမေဏျဖစ္ခဲ႔ဘူးပါလ်က္ ဘာသာေရးအသိတရား ေခါင္းပါးေနၾက၏။ မိဘမ်ားသည္
သားသမီးမ်ားကို ရွင္ျပဳရေသာ ကုသိုလ္ေကာင္းမူအတြက္
နွစ္သိမ္ေက်နပ္ၾကေပလိမ့္မည္။ သို႔ရာတြင္ ကေလးကို ရွင္ျပဳျခင္းသည္
မိဘမ်ား၏ယခုဘဝေက်နပ္မူအတြက္ ကုသိုလ္ ရမူအတြက္ ျဖစ္ပါသေလာ။
ကေလး၏အက်ိဳးစီးပြား သာသနာေတာ္၏ အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ ျဖစ္သင္႔သည္မဟုတ္ပါေလာ
ဟု ေမးဘြယ္ရွိသည္။ ဤသို႔လ်င္ အခ်ိဳ႔ေသာ
ျမန္မာ႔ဘာသာေရးအယူနွင္႔အျပဳအမူမ်ားမွာ စဥ္စားေဝဖန္ဘြယ္ရာျဖစ္ပါသည္။
သို႔ျဖစ္ေစကာမူ လူတို႔သည္ မိမိတို႔ ့ယံုၾကည္ခ်က္မ်ားကို
ကို္ယ္တိုင္ေဝဖန္ဘို႔ေဝးစြ သူတစ္ပါးတို႔ ေဝဖန္သည္ကိုပင္ လက္မခံနိုင္ၾကေခ်။
ထိုသုိ႔ လက္မခံနိုင္ၾကျခင္းမွာ စင္စစ္ထိုယံုၾကည္ခ်က္မ်ားသည္
စဥ္းစားဆင္ျခင္ဥာဏ္ ေအာက္ေျခလြတ္ေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။
ဆိုင္ကိုအနာလစ္(Psychoanalysis) စိတ္ပညာအရ လူတို႔သည္ မိမိတို႔ ယံုၾကည္ခ်က္
တစ္ခုအား ေဝဖန္ဆန္းစစ္မႈကို သည္းမခံနိုင္ေလ ထိုယံုၾကည္ခ်က္သည္ အေျခအျမစ္
ယုတၱိကင္းမဲ႔ေၾကာင္း ထင္းရွားေလျဖစ္၏။ ( ေနာက္ပိုင္း တြင္ ဘုရားလက္ထက္က
ခုနွစ္နွစ္ သားေလးမ်ား ဘာေၾကာင့္ရွင္ျပဳရသည္ကို ဆက္လက္ေဖာ္ျပသြားပါမည္)
ဥပမာ အကယ္၍ လူတဦးက ကမၻာၾကီးလံုးသည္ဆိုေသာ စကားမွာ
ရယ္စရာျဖစ္သည္။ သိုမဟုတ္ ၾတိဂံတစ္ခုတြင္ ဒီဂရီ ၁၈၀ ရွိသည္ဆိုေသာ စကားမွာ
မွားသည္ဟုဆိုပါက စုိးစိမ်ွစိတ္တုန္လႈပ္မည္မဟုတ္ပါ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္
ထိုအခ်က္မ်ားမွာ ေသခ်ာစြာ စံုစမ္းစစ္ေဆးျပီးမွ လက္ခံထားေသာ
အခ်က္မ်ားျဖစ္ပါသည္။ ဘာသာေရး ယံုၾကည္ခ်က္မ်ားသည္က ထိုကဲ႔သိုမဟုတ္
အမ်ားအားျဖင္႔ မစူးစမ္းမဆင္ျခင္ပဲ လက္ခံထားေသာ ယံုၾကည္ခ်က္မ်ားျဖစ္၍
ေဝဖန္ဆန္းစစ္မႈကို က်ြန္ဳပ္တို႔ သည္းမခံနိုင္ျဖစ္တက္၏။
ထို႔ေၾကာင့္ ဥေရာပတိုက္၌ ဘာသာတရားကို မ်က္စိမွိတ္၍
အၾကြင္းမဲ႔ယံုၾကည္ေသာ ေရွးအခါ ဘာသာတရးနွင္႔ ဆန္႔က်င္ဘက္စကားေျပာေသာ
သိပၸံပညာရွင္(ဂါလီလီအို) သည္ နိွပ္ကြပ္ျခင္းခံၾကရ၏။ ဘာသာေရး၌ အယူသည္းမူ
စိတ္ထားေသးသိမ္မူေၾကာင့္ ဘာသာေရး စစ္ပြဲၾကီးမ်ားျဖစ္ပြားကာ
အမ်ိဳးသားအခ်င္းခ်င္း ေသြးေခ်ာင္းစီးသတ္ျဖတ္ခဲ႔ၾကသည္။ ယခုေခတ္ကာလ၌
အေနာက္တိုင္းနိုင္ငံမ်ားတြင္ ဘာသာေရး အယူသည္းမႈ နည္းပါးလာ၍
လြတ္လပ္စြာေဝဖန္မႈေၾကာင့္ တစ္ဦးနွင္႔တစ္ဦး
ခိုက္ရန္ေဒါသျဖစ္ျခင္းမရွိေတာ့ေခ်။
ဗုဒၶဝါဒသည္ လြန္လပ္စြာ စဥ္းစားေဝဖန္မႈကို
အားေပးေသာေၾကာင့္ ဗုဒၶဝါဒသမိုင္းတြင္ ဘာသာေရးစစ္ပြဲစေသာ အမဲကြက္မ်ားမရွိဘဲ
ဘာသာေရးစိတ္သေဘာထားၾကီးမႈအတြက္ ကမၻာ႔စံျပ ပုဂၢိဳလ္မ်ားေပၚထြက္ခဲ႔၏။
အေသာကမင္းသည္ ဘာသာအယူဝါဒ အားလံုး သင္႔တင္႔ညီညြတ္မႈကို လိုလားေၾကာင္း
ေက်ာက္စာေရးထိုးခဲ႔ပါသည္။ မင္းတုန္းမင္းသည္ ခရစ္ယန္သာသနာျပဳလုပ္ငန္းကို
အားေပးခ်ီးျမွင္႔ခဲပါသည္။ စင္စစ္ ဘာသာေရး စိတ္သေဘာထားၾကီးမႈသည္
ဗုဒၶဘုရားရွင္အေလးအနက္ေဟာေတာ္မူခဲ႔ေသာ တရားျဖစ္ပါသည္။ " ရဟန္းတို႔
သူတပါးတို႔သည္ ငါ၏အျပစ္ကို ျဖစ္ေစ တရား၏အျပစ္ကိုျဖစ္ေစ သံဃာ၏အျပစ္ကိုျဖစ္ေစ
ေျပာၾကေသာေၾကာင့္ သင္တို႔သည္ အမ်က္ထြက္မည္ နွစ္လံုးမသာမယာျဖစ္မည္ဆိုလ်င္
သင္တို႔အားသာ အႏၱရာယ္ျဖစ္၏။ သင္တို႔သည္ သူတစ္ပါးတို႔၏ စကားေကာင္း
စကားဆိုကို သိနိုင္ၾကမည္မဟုတ္။"(ဒီဃနိကာယ္ ျဗဟၼဇာလသုတ္)။
အကယ္၍ ဗုဒၶဝါဒသည္ မွန္ကန္ေသာတရားျဖစ္သည္ဟု
က်ြန္ုဳပ္တို႔ စြဲစြဲျမဲျမဲ ယံုၾကည္ခဲ႔လ်င္ သူတပါးတို႔၏ ေဝဖန္စိစစ္မႈကို
ခံနိုင္ရေပသည္။ ထိုသို႔ ခံနိုင္ရန္ရွိရန္အတြက္ ယံုၾကည္ခ်က္သည္
မိ္မိကိုယ္တိုင္ ေစ႔ငံုေသခ်ာစြာ ေလ႔လာမႈ လြတ္လပ္စြာ စဥ္းစားေဝဖန္မႈ အေပၚ၌
အေျခတည္ရမည္ျဖစ္သည္။ ထိုေနရာတြင္ စဥ္စားေဝဖန္မႈကို ပိတ္ပင္တားဆီးတတ္ေသာ
အစြဲနွစ္ခုကို သတိျပဳဘုိ႔ေလသည္။
၄င္းတို႔ကို အပိုင္း (၂) တြင္ရႈပါ.......
ေမာင္ျငိမ္းခ်မ္းေလး
Buddhism and Criticism (ဗုဒၶ၀ါဒနွင္႔ စဥ္စားေ၀ဖန္မႈ (၁)) by Ashin Pannananda (အရွင္ပညာနႏၵ- M.A)
No comments:
Post a Comment