ျမန္မာစကားပံုမ်ား၌ "ဒံုရင္း၊ ဒံုရင္း၊ တစ္ခါလာမဲျပာပုဆိုး၊ ေနာက္
ဘုန္းႀကီးႏွစ္ခ်က္ေခါက္၊ ေနာက္လာတဲ့ ေမာင္ပုလဲ ဒိုင္း၀န္တဲ့ကဲ။ ေက်းဇူးမတင္
လင္မရ၊ ကုသိုလ္တစ္ပဲ ငရဲ တစ္ပိႆာ၊ ႏြားအိုႀကီး အေမာ့သင္၊ ေခြးႀကီးမွ
လက္ေပးသင္၊ ေခြးက်ဳိးႏွင့္ ယံုလိုက္၊ စစ္ေရာက္မွျမားခြၽန္၊
မိုးကုန္မွထြန္ခ်၊သူခိုးေျပးမွထိုးကြင္းထ၊ သည္ပုပ္ထဲကသည္ပဲ" စသည္ စသည္
ျမန္မာဆိုး႐ိုးစကားပံုတို႔သည္ တေပါင္း တန္ခူးအေၾကာင္း မထူး ဟူေသာ
အဓိပၸါယ္ကို ေဆာင္လ်က္ရွိၾကသည္။
"ထူး . . .မျခား. . . .နား . . . မီး . . .ေရ. . .စံု . . . သား . .." ဟူေသာ ဓမၼေတးသီခ်င္းႀကီးကို အလွဴပြဲတိုင္းလိုလိုမွာ ၾကားခဲ့ရသျဖင့္ သီခ်င္းအစပိုဒ္ကေတာ့ နားထဲမွာစြဲေနပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဘာကိုဆိုလိုမွန္း ေတာ့ ေကာင္းေကာင္းမသိခဲ့၊ "ထူးမျခားနားဆိုေတာ့လည္း ထူးမျခားနားေပါ့" ဟူ၍သာ ႏွလံုးပိုက္ခဲ့သည္။
ႀကီးလာမွ
ထူးမျခားနားသီခ်င္းသည္ ဘုရားရွင္၏ "ယမကပါဋိဟာရိယာ"ဥာဏ္ေတာ္ကို
ေရးဖြဲ႕ထားေၾကာင္း သိရသည္။ ေနာက္ေတာ့ ယင္းသီခ်င္းကို ကုန္းေဘာင္ေခတ္က
ျမ၀တီမင္းႀကီးဦးစ ေရးသားခဲ့ေၾကာင္း၊ ထို႔အျပင္ ျမ၀တီမင္းႀကီးသည္
ယင္းထူးမျခားနားသီခ်င္းကို ျပင္သစ္သီခ်င္းသံစဥ္မွ ယူ၍ ေကာ္ပီျပန္ထားေၾကာင္း
သိရျပန္သည္။
"ေၾသာ္ ေကာ္ပီဆိုတာ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ကတည္းက ရွိခဲ့တာပါလား"ဟု ေတြးမိသည္။
ဘုရားရွင္သည္
သာ၀ကတို႔ႏွင့္ မဆက္ဆံ၊ မသက္ဆိုင္ေသာ တန္ခိုးျပာဋိဟာကို ျပဳေတာ္မူသည္။
ကိုယ္ေတာ္အထက္ပိုင္းမွာ မီးအလွ်ံလႊတ္သည္။ ေအာက္ပိုင္းမွ ေရအလ်ဥ္ကို
လႊတ္သည္။ အထက္ပိုင္းမွ ေရ၊ ေအာက္ပိုင္းမွ မီး၊ ထိုသို႔ေရမီးအစံု
အစံုလႊတ္ျခင္းကို "ယမကပါဋိဟာရိယာ"ဟုေခၚသည္။
ကိုယ္ေတာ္၏
ေရွ႕ဘက္မွ ေရအလ်ဥ္၊ ေနာက္ဘက္မွ မီးအလွ်ံ၊ ေရ မီးအစံု၊
မ်က္လံုးေတာ္ႏွစ္ဘက္မွေရမီး အစံု၊ နားေတာ္ႏွစ္ဘက္မွေရမီးအစံု၊
ႏွာေခါင္းေတာ္ႏွစ္ေပါက္မွေရမီးအစံု၊ ပခုံးေတာ္ႏွစ္ဘက္၊ လက္ေတာ္ႏွစ္ ဘက္၊
နံပါးေတာ္ႏွစ္ဘက္၊ ေျခ ေထာက္ႏွစ္ဘက္မွ ေရမီးအစံုလႊတ္သည္။
လက္ေခ်ာင္းေတာ္ဆယ္ေခ်ာင္း မွမီးအလွ်ံ၊ လက္ဆယ္ေခ်ာင္းၾကား မွေရအလ်ဥ္၊
လက္ေတာ္ၾကားမွ မီးအလွ်ံ၊ လက္ဆယ္ေခ်ာင္းမွ ေရအလ်ဥ္၊ ေမႊးညႇင္းေတာ္တစ္ပင္မွ
မီးအလွ်ံ၊ တျခားတစ္ပင္မွ ေရအလ်ဥ္၊ ေမႊးတြင္းေတာ္တစ္ခုမွပင္ မီးအလွ်ံ၊
တျခားေမႊးတြင္းေတာ္မွ ေရအလ်ဥ္ လႊတ္သည္။
ထိုသို႔ေရအစံုမီးအစံု ယမကပါဋိဟာရိယာ တန္ခိုးျပာဋိဟာ ျပေတာ္မူရာေန႔သည္
၀ါဆိုလျပည့္ေန႔ ျဖစ္သည္။ ဘုရားရွင္တာ၀တႎသာ နတ္ျပည္သို႔တက္၍ အဘိဓမၼာခုနစ္
က်မ္းမေဟာမီမွာ ထိုေရမီးအစံု တန္ခိုးျပဋိဟာကို ျပေတာ္မူသည္။
ထူးမျခားနား
မီးေရစံုသားဟူ ေသာ အဓိပၸာယ္သည္ ဘုရားရွင္၏ တန္ခိုးျပာဋိဟာ ေရမီးအစံုသည္
သိပ္ၿပီး ျမန္ဆန္လြန္းသျဖင့္ ေရႏွင့္မီးႏွင့္ ေရာေနသည္။ တစ္ခုတည္းကဲ့သို႔
ျမင္ေနရသည္။ ထူးလည္းမထူး၊ ျခားနားလည္း မျခားနား၊ သို႔မဟုတ္ ထူးေတာ့ထူးသည္၊
သို႔ေသာ္ မျခားနားဟူေသာ အဓိပၸာယ္ျဖစ္သည္။ ထူးလည္းမထူး၊ ျခားနားလည္းမျခားနား
=ထူးမျခားနား၊ သို႔မဟုတ္ ထူးေတာ့ ထူးသည္ မျခားနား=ထူးမျခားနား။
ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ေတာင္ၿမိဳ႕ ဆရာေတာ္သည္ "သူလိုကိုယ္လို
ေန႐ိုးေနစဥ္အတိုင္း(ထူးမျခားနား) ေနေနၾကရင္ျဖင့္ သံသရာထဲမွ ဘယ္နည္းနဲ႔မွ
လြတ္ေျမာက္မွာမဟုတ္ဘူး" အစခ်ီေသာ ဂါထာတစ္ပုဒ္ေရးခဲ့သည္။ ထိုဂါထာ၌
သာမေညနပုဒ္ ကို အနက္ေပးရာတြင္ "သူမ်ားနည္း သူ၊ သူ႔မူမပ်က္၊ လိမၼာဟန္မွ်
စံမျပ ေလာက္ေသးပါမူကား"ဟူ၍ အနက္ ေပးခဲ့သည္။ အဓိပၸာယ္က ထူးမျခား
နားဟူ၍ျဖစ္သည္၊ ထူးမျခားနား သည္လိုပဲေနေနၾကလွ်င္ျဖင့္ သံသ ရာမွ
မလြတ္ေျမာက္ႏိုင္ဟုဆိုသည္။
လူအမ်ားစုသည္
ဂုဏ္ကိုမက္ ၾကသည္၊ ဂုဏ္ေနာက္ကိုလိုက္ၾကသည္။ ေငြကိုမက္ၾကသည္။ ေငြေနာက္ကို
လိုက္ၾကသည္။ ပကာသနကို မက္ၾကသည္။ ပကာသနေနာက္ ကိုလိုက္ၾကသည္၊ စည္းစိမ္ကို
မက္ၾကသည္၊ စမ္းစိမ္ေနာက္ကိုလိုက္ၾကသည္။ ခ်မ္းသာကိုမက္ၾကသည္၊
ခ်မ္းသာေနာက္ကို လိုက္ၾကသည္။ ထိုသို႔လိုက္ရင္းလိုက္ရင္း
ေနာက္ဆံုးလွ်ာထြက္ကာ အသက္ပါထြက္ေတာ့သည္။
ယမန္ေန႔ကလည္း
သည္စိတ္၊ ယေန႔လည္းသည္စိတ္၊ မနက္ျဖန္ လည္းသည္စိတ္၊ ယမန္ေန႔ကလည္း သည္အတိုင္း၊
ယေန႔လည္းသည္ အတိုင္း၊ မနက္ျဖန္လည္းသည္အတိုင္း၊ သို႔ဆိုေသာ္ ဘာထူးလဲ၊ ဘာ
မွ်မထူး၊ ဘာေတြျခားနားလဲ၊ ဘာမွ် မျခားနား၊ "ေၾသာ္ . .ထူး. . မျခား.. နား .
."။
မိမိသႏၲာန္၌ရွိေသာ ယမန္ေန႔ က ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ အတၱ မာန ေတြ ယေန႔ေလ်ာ့သြား၊
နည္းသြား သလား။ မေလ်ာ့၊ မနည္းပါ။ မနက္ျဖန္မွာေရာ ေလ်ာ့သြား၊
နည္းသြားမွာလား။ မထင္၊ "ေၾသာ္ . . ထူး . . မျခား. .နား . ."။
ယမန္ေန႔ကထက္
ယေန႔မွာ သီလသမာဓိအားေတြ ပို၍ေကာင္းလာသလား၊ စိတ္ထားသေဘာထားေတြ
ပို၍ႀကီးျမတ္လာပါသလား၊ ေမတၱာဓာတ္၊ ဂ႐ုဏာဓာတ္ေတြပို၍ ေကာင္းလာသလား၊
စိတ္ထားသေဘာထား ေတြပို၍ ႀကီးျမတ္လာပါသလား၊ ေမတၱာဓာတ္၊ ဂ႐ုဏာဓာတ္ေတြပို၍
ျပည့္၀လာပါသလား၊ အျမင္ေတြပို၍ ၾကည္လာပါသလား၊ အသိေတြပို၍ စူးရွလာပါသလား၊
ဘာမွ်တိတိပပ မေျပာႏိုင္၊ ဘာမွ် အာမဘေႏၲမခံႏိုင္။ "ေၾသာ္. . ထူး . .မျခား .
.နား . . "။
မိမိတို႔သည္
ယခုကဲ့သို႔ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ေတြ႕ခိုက္ႀကံဳခိုက္၊ ကမၼႆကတာ သမၼာဒိ႒ိေတြလည္း
ရွင္သန္ခိုက္၊ ဒါနေတြကိုလည္း သူတကာထက္ ပိုမိုထူးကဲ၍ ျပဳသင့္သည္၊ သီလကိုလည္း
ထူးကဲ၍ က်င့္သံုးထုိက္ သည္။ လြတ္ရာလြတ္ေၾကာင္း၊ ကြၽတ္ရာကြၽတ္ေၾကာင္း
၀ိပႆနာအလုပ္ကိုလည္း ထူးထူးျခားျခား ႀကိဳးစားအားထုတ္လိုက္သည္။
"ထူးလွ်င္
ထူး၊ မထူးလွ်င္ ႐ူး" ဆိုသည့္အတိုင္း ကုသိုလ္ပါရမီ လုပ္ငန္းေတြကို ထူး၍
ျခားနား၍ ထူးထူး ျခားျခား၊ မႀကိဳးစားလွ်င္ျဖင့္ ေလာဘ ေဒါသစသည့္
ကိေလသာမီးေတြ ၀ိုင္းခံေနရသည့္ "အ႐ူးမီး၀ိုင္း" ဘ၀မ်ဳိး ေတြလြတ္ေျမာက္ဖို႔ရာ
မရွိေခ်။ သို႔ျဖစ္၍ သံသရာ၀ဋ္မွလြတ္ဖို႔၊ ကြၽတ္ဖို႔၊
အ႐ူးမီး၀ိုင္းဘ၀မ်ဳိးမွ လြတ္ဖို႔၊ ကြၽတ္ဖို႔၊ သူမ်ားနည္းတူ၊ သူ႔မူမပ်က္၊
သူ႔ထက္မသာမဟုတ္ဘဲ သူမ်ားထက္ ထူး၍ျခားနား၍ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈႀကိဳး စားျပဳလ်က္
ထူး၍ျခားနားပါေစသား။
မွန္ကန္ေသာ စိတ္ထားသည္ ဘ၀အေနအထားကို ျမင့္သည္ထက္ ျမင့္ေအာင္ ျမႇင့္တင္ေပး၏။
မွားယြင္းေသာ စိတ္ထားသည္ ဘ၀အေနအထားကို နိမ့္က်သည္ထက္ နိမ့္က်ေအာင္ ႏွိမ့္ခ်၏။ (ဓမၼပဒ)
?Something Difference (ထူး၍ ျခားနားပါေစသား . . . ) by Ven Sanvara (အရႇင္သံ၀ရာလကၤာရ (ဓမၼပိယဆရာေတာ္) ) www.dhammaweb.net မွတဆင့္တင္ျပသည္။
No comments:
Post a Comment