ကၽြန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ မေ၀ခြဲႏိုင္သည့္ သီလဆိုင္ရာ ေအာက္ပါေမးခြန္းမ်ားကို ေျဖၾကားေပးပါရန္…
(က) သီလသည္ ကိုယ္ (ကာယကံ) ႏွင့္ ႏႈတ္ (၀စီကံ) တို႔ကို ေကာင္းစြာေစာင့္ထိန္းရံုျဖင့္ ျပည့္စံုပါသလား။
(ခ) ေစတနာသီလ ႏွင့္ ေစတသိကသီလအထူး။
(ဂ) ကုသိုလ္ အကုသိုလ္ ကံေျမာက္မႈႏွင့္ ကံမေျမာက္မႈ ျခားနားခ်က္။
ေလးစားစြာျဖင့္
ေမာင္သစၥာ (သံုးခြ)
(က) ႏွင့္ (ခ) ကို တေပါင္းတည္း ေျဖဆိုပါမည္။
(က) သီလယတိ ကာယ၀စီကမၼာနိ သမၼာ ဒဟတီတိ သီလံ။
ကာယ၀စီကမၼာနိ – ကိုယ္မႈ ႏႈတ္မႈတို႔ကို၊ သီလယတိ- သမၼာ ဒဟတိ- ေကာင္းစြာထားတတ္၏၊ ဣတိ-တသၼာ- ထို႔ေၾကာင့္၊ သီလံ- သီလမည္၏။
အကုသိုလ္မျဖစ္ေအာင္ ကိုယ္မႈႏႈတ္မႈတုိ႔ကို ေကာင္းစြာထားတတ္ေသာ ေစတနာသည္ သီလမည္၏။
ဤဖြင့္ဆိုခ်က္အရ သီလသည္ ကိုယ္ (ကာယကံ) ႏွင့္ ႏႈတ္ (၀စီကံ) တို႔ကို ေကာင္းစြာေစာင့္ထိန္းရံုျဖင့္ ျပည့္စံုပါသည္။ ျမတ္ဗုဒၶ၏ ၄၅-၀ါ ကာလပတ္လံုး ေဟာေတာ္မူအပ္ေသာ ေဒသနာေတာ္မ်ားကို အႏွစ္ခ်ဳပ္ၾကည့္လွ်င္ သီလ-သမာဓိ-ပညာ ဟု သိကၡာသံုးပါးသာ ျဖစ္၏။ ထိုသိကၡာသံုးရပ္ အက်င့္ျမတ္ျဖင့္ ကိေလသာအဆင့္သံုးဆင့္ကို ပယ္ရွားႏိုင္၏။ ထိုတြင္…
“သီေလန စ တဒဂၤပၸဟာန၀ေသန ကိေလသပၸဟာနံ ပကာသိတံ ေဟာတိ၊ သမာဓိနာ ၀ိကၡ မၻနပၸဟာန ၀ေသန၊ ပညာယ သမုေစၧဒပၸဟာန၀ေသန။”
“ထိုမွတပါး သီလျဖင့္ တဒဂၤပဟာန္အလိုအားျဖင့္ ကိေလသာကို ပယ္ျခင္းကို ျပ၏၊ သမာဓိျဖင့္ ၀ိကၡမၻနပဟာန္အလုိအားျဖင့္၊ ပညာျဖင့္ သမုေစၧဒပဟာန္ အလိုအားျဖင့္ (ကိေလသာကို ပယ္ျခင္းကို ျပ၏)။”
“တထာ သီေလန ကိေလသာနံ ၀ီတိကၠမပဋိပေကၡာ ပကာသိေတာ ေဟာတိ၊ သမာဓိနာ ပရိယု႒ာနပဋိပေကၡာ၊ ပညာယအႏုသယပဋိပေကၡာ။”
“ထို႔ျပင္ သီလျဖင့္ (ကာယကံ ၀စီကံေျမာက္ က်ဴးလြန္ေသာ) ၀ီတိကၠမကိေလသာတို႔၏ ဆန္႔က်င္ဘက္ကို ျပ၏၊ သမာဓိျဖင့္ (စိတ္သႏၲာန္၌ထႂကြ ႏွိပ္စက္ေသာ) ပရိယု႒ာန ကိေလသာတို႔၏ ဆန္႔က်င္ဘက္ကို ျပ၏၊ ပညာျဖင့္ (အေၾကာင္းညီၫြတ္လွ်င္ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္သျဖင့္ ကိန္းေနသည္ဟု ဆုိအပ္ေသာ) အႏုသယကိေလသာတုိ႔၏ ဆန္႔က်င္ဘက္ကို ျပ၏။” ဟူေသာ ၀ိသုဒၶိမဂ္လာ ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားအတိုင္း သီလသည္ ၀ီတိကၠမကိေလသာဟူေသာ ကာယကံေျမာက္ ၀စီကံေျမာက္ လြန္က်ဴးမႈမ်ားကို တဒဂၤပဟာန္အားျဖင့္ ပယ္သတ္ႏိုင္၏။ သို႔ရာတြင္ သီလျဖင့္ မသတ္မိေအာင္ မခိုးမိေအာင္ ထိန္းထားေသာ္လည္း စိတ္၌ကား သတ္လိုစိတ္ ခိုးလိုစိတ္မ်ား ထႂကြေသာင္းက်န္းႏိုင္ေသး၏။ ထိုစိတ္၌ ထၾကြေသာင္းက်န္းသည့္အဆင့္ ပရိယု႒ာနကိေလသာကို သမာဓိျဖင့္ ပယ္သတ္ႏိုင္၏။ သို႔ရာတြင္ အျမစ္ျပတ္ကား မပယ္သတ္ႏိုင္ေသး။ သမာဓိတန္ခိုး စ်ာန္တန္ခိုးျဖင့္ ဖယ္ခြါထားႏိုင္ရံု ၀ိကၡ မၻနပဟာန္ အဆင့္သာ ရွိေသး၏။ အခြင့္သင့္လွ်င္ အေၾကာင္းညီညြတ္လွ်င္ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ေသာ စိတ္ထဲတြင္ ကိန္းေအာင္ေနသကဲ့သို႔ျဖစ္ေသာ အႏုသယအဆင့္ ကိေလသာကိုကား ပညာျဖင့္သာ အျမစ္ျပတ္ ပယ္သတ္ႏိုင္၏။
ဆက္လက္၍ ၀ိသုဒၶိမဂ္၌ လာရွိေသာ သီလဆိုင္ရာအဖြင့္မ်ားကို မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ ၀ိသုဒၶိမဂ္ ျမန္မာျပန္မွ ထုတ္ႏႈတ္ျပဆိုပါဦးမည္။
“(က) သီလ-ဟူသည္အဘယ္နည္း၊
(ခ) အဘယ္အနက္သေဘာေၾကာင့္သီလမည္သနည္း၊
(ဂ) ထိုသီလ၏လကၡဏာ, ရသ, ပစၥဳပ႒ာန္, ပဒ႒ာန္တုိ႔ကား ဘယ္သည္တုိ႔နည္း၊
(ဃ) သီလ၏ အက်ဳိးကား အဘယ္နည္း၊
(င) သီလသည္ အဘယ္မွ် အျပား႐ွိသနည္း၊
(စ) သီလ၏ ညစ္ၫူးေၾကာင္းကား အဘယ္နည္း၊
(ဆ) သီလ၏ ျဖဴစင္ေၾကာင္းကား အဘယ္နည္း။
ထို (ေမးခြန္းအေပါင္း)၏ အေျဖမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္သည္။
(က) သီလ-ဟူသည္ အဘယ္နည္း-ဟူေသာ ေမးခြန္း၌…. (ပါဏာတိပါတ) သတၱ၀ါကို သတ္ျခင္းအစ႐ွိသည္ တုိ႔မွ ၾကဥ္ေ႐ွာင္ေသာ သူ၏၎၊ (ဥပဇၩာယ၀တ္အစ႐ွိေသာ) က်င့္၀တ္ပဋိပတ္ကို ျဖည့္က်င့္ေသာသူ၏၎၊ (ကုသိုလ္) ေစတနာ အစ႐ွိေသာ တရားတို႔သည္ (သီလမည္၏)။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ပဋိသမၻိဒါမဂ္ ပါဠိေတာ္၌….
“သီလ-ဟူသည္ အဘယ္နည္း-ဟူရာ၌ ေစတနာသည္ သီလမည္၏၊ ေစတသိက္သည္ သီလမည္၏၊ ပိတ္ဆို႔ ေစာင့္စည္းျခင္းသည္ သီလမည္၏၊ မလြန္က်ဴးျခင္းသည္ သီလမည္၏” ဟု….ေဟာေတာ္မူေပ၏။
ထို (ပဋိသမၻိဒါမဂ္)၌ ေစတနာသီလမည္သည္မွာ သတၱ၀ါကို သတ္ျခင္းအစ႐ွိသည္တုိ႔မွ ၾကဥ္ေ႐ွာင္ေသာသူ၏၎၊ (ဥပဇၩာယ၀တ္ အစ႐ွိေသာ) က်င့္၀တ္ပဋိပတ္ကို ျဖည့္က်င့္ေသာသူ၏၎ (ကုသိုလ္) ေစတနာေပတည္း။
ေစတသိက္သီလ-မည္သည္မွာ သတၱ၀ါကို သတ္ျခင္း အစ႐ွိသည္တုိ႔မွ ၾကဥ္ေ႐ွာင္ေသာ သူ၏ ၾကဥ္ေ႐ွာင္မႈ (၀ိရတီေစတသိက္)ေပတည္း။
တနည္းအားျဖင့္ ေစတနာသီလ မည္သည္မွာ သတၱ၀ါကို သတ္ျခင္း စသည္တို႔ကို ပယ္စြန္႔ေသာသူ၏ ခုနစ္ပါးေသာ (ကုသိုလ္) ကမၼပထေစတနာ တို႔ေပတည္း။
ေစတသိက္သီလ မည္သည္မွာ “သူတပါး၏စည္းစိမ္ကို ရလိုသမႈ ေ႐ွး႐ႈႀကံျခင္း-ဟူေသာ အဘိဇၩာကိုပယ္၍ အဘိဇၩာကင္းေသာ စိတ္ျဖင့္ ေန၏” ဤသို႔ အစ႐ွိေသာ နည္းျဖင့္ ေဟာထား (အပ္ကုန္)ေသာ အနဘိဇၩာ, အဗ်ာပါဒ, သမၼာဒိ႒ိ တရားတို႔ေပတည္း။
(သံ၀ေရာ သီလံ) ပိတ္ဆို႔ ေစာင့္စည္းျခင္းသည္ သီလမည္၏-ဟူရာ၌ ေစာင့္စည္းျခင္း – သံ၀ရသည္ (၁) ပါတိေမာကၡသံ၀ရ၊ (၂) သတိသံ၀ရ၊ (၃) ဉာဏသံ၀ရ၊ (၄) ခႏၲီသံ၀ရ၊ (၅) ၀ီရိယသံ၀ရ-ဟူ၍ ငါးပါး အျပား႐ွိ၏။
ထိုငါးပါးတို႔တြင္ “ဤပါတိေမာကၡသံ၀ရႏွင့္ ျပည့္စံု၏ ေကာင္းစြာ ျပည့္စံု၏” ဟူေသာ ေဒသနာ၌ (လာေသာ) ဤေစာင့္စည္းမႈသည္ ပါတိေမာကၡသံ၀ရေပတည္း။
“စကၡဳေႁႏၵကို ေစာင့္ေ႐ွာက္၏၊ စကၡဳေႁႏၵ၌ ပိတ္ဆုိ႔ေစာင့္စည္းျခင္းသို႔ ေရာက္၏” ဟူေသာ ေဒသနာ၌ (လာေသာ) ဤေစာင့္စည္းမႈသည္ သတိသံ၀ရေပတည္း။
“အဇိတ ဟု ေခၚေတာ္မူ၍ ျမတ္စြာဘုရားက ေဟာေတာ္မူသည္မွာ-“ေလာက၌ အၾကင္(ကိေလသာ) ေရ အယဥ္တုိ႔သည္ (႐ွိကုန္၏)၊ ထို (ကိေလသာ) ေရအယဥ္တုိ႔ကို တားျမစ္စရာကား အမွတ္ရမႈ-သတိေပတည္း။ (ကိေလသာ) ေရအယဥ္တုိ႔ကို ပိတ္ဆို႔စရာကို ေျပာျပရမည္၊ ၎တို႔ကို ပညာျဖင့္ ပိတ္ဆို႔ရာ၏” ဟူေသာ ေဒသနာ၌….(လာေသာ) ဤ ေစာင့္စည္းမႈသည္ ဉာဏသံ၀ရေပတည္း။ ပစၥည္းတုိ႔ကို မွီ၀ဲ (ရာ၌ ဆင္ျခင္) မႈသည္လည္း ဤဉာဏသံ၀ရ၌ အတြင္း၀င္၏။
“အေအးကို အပူကို သည္းခံတတ္၏” ဤသို႔အစ႐ွိေသာ နည္းျဖင့္ ေဟာထားေသာ ေစာင့္စည္းမႈ သည္ကား ခႏၲိသံ၀ရ မည္၏။
“ျဖစ္ေပၚလာေသာ ကာမအႀကံအစည္ကို လက္မခံ” ဤသို႔ အစ႐ွိေသာနည္းျဖင့္ ေဟာထားေသာ ေစာင့္စည္းမႈသည္ကား ၀ီရိယသံ၀ရမည္၏။ အသက္ေမြးမႈ၏ စင္ၾကယ္ျခင္း-အာဇီ၀ပါရိသုဒၶိ သည္လည္း ဤ၀ီရိယသံ၀ရ၌ အတြင္း၀င္၏။
ဤ ျပဆိုခဲ့ေသာ ငါးပါးေသာ သံ၀ရကို၎၊ မေကာင္းမႈမွ ေၾကာက္တတ္ေသာ အမ်ဳိးေကာင္းသားတို႔၏ ေတြ႔ၾကံဳရေသာ (ဒုစၥ႐ုိတ္) ၀တၳဳမွ ၾကဥ္ေ႐ွာင္ျခင္း (၀ိရတီ)ကို၎ ဤအလံုးစံုကို သံ၀ရသီလဟု သိအပ္၏။
“မလြန္က်ဴးျခင္းသည္ သီလမည္၏” ဟူရာ၌ …. သီလေဆာက္တည္ထားေသာ သူ၏ ကိုယ္၌ ျဖစ္ေသာ မလြန္က်ဴးျခင္း, ႏႈတ္၌ျဖစ္ေသာ မလြန္က်ဴးျခင္းကို ဆိုသည္။ ဤဆုိခဲ့ေသာ စကားစုသည္ “သီလဟူသည္ အဘယ္နည္း” ဟူေသာ ေမးခြန္း၏ အေျဖျဖစ္သည္။ (၀ိသုဒၶိျမန္မာျပန္၊ ပထမတြဲ-၆၃-၄)
(ဂ) ကုသိုလ္ အကုသိုလ္ ကံေျမာက္မႈႏွင့္ ကံမေျမာက္မႈ ျခားနားခ်က္။-ဟူရာ၌ကား
“ကမၼပထေျမာက္လွ်င္ ပဋိသေႏၶက်ိဳးကို ေပးႏိုင္ေသာ ဇနကသတၱိ ဧကန္ရွိ၏။ ကမၼပထ မေျမာက္လွ်င္ကား ပဋိသေႏၶက်ိဳးကို ေပးႏိုင္-မေပးႏိုင္ ကိန္းေသမဟုတ္၊ တခ်ိဳ႕ ေပးႏိုင္၏။ တခ်ိဳ႕ မေပးႏိုင္။ ကမၼပထေျမာက္-မေျမာက္ ဆံုးျဖတ္ဖို႔ရာ ဆိုင္ရာ အဂၤါ (လကၡဏာ) စံု-မစံုကို ၾကည့္ရမည္။ ဆိုင္ရာ အဂၤါစံုလွ်င္ ကမၼပထေျမာက္၏။ အဂၤါမစံုလွ်င္ ကမၼပထမေျမာက္။” (သဂၤဟ-ဘာဋီ-၃၅၆) ဟူသည့္အတိုင္း….
“ဆိုင္ရာအဂၤါလကၡဏာစံုလွ်င္ (ကုသိုလ္-အကုသိုလ္) ကံေျမာက္၏။ မစံုလွ်င္ ကံမေျမာက္။ ကံေျမာက္ေသာ (ကုသိုလ္-အကုသိုလ္) ကံသည္ ပဋိသေႏၶအက်ိဳးကို ဧကန္ေပးႏိုင္၏၊ ကံမေျမာက္လွ်င္ ဧကန္မေပးႏိုင္၊ ေပးသည္လည္းရွိ၏၊ မေပးသည္လည္း ရွိ၏။” ဤသို႔ ျခားနား၏။
ဥပမာ — ပါဏာတိပါတ (အကုသိုလ္)ကံ ေျမာက္ဖို႔အတြက္ (၁) သက္ရွိသတၱ၀ါလည္း ျဖစ္ရမည္။ (၂) သက္ရွိသတၱ၀ါဟုလည္း သိရွိရမည္။ (၃) ေသေစလိုေသာ ေစတနာလည္း ရွိရမည္။ (၄) သတ္လည္း သတ္ရမည္။ (၅) ေသလည္း ေသရမည္။ ဤအဂၤါ ငါးခ်က္စံုမွ ကံေျမာက္၏ တစ္ပါးပါး ခ်ိဳ႕တဲ့လွ်င္ ကံမေျမာက္ဟု သိပါ။
(သို႔ရာတြင္ အရွင္ေဒ၀ဒတ္၏ ဘုရားရွင္ကို သတ္ရာ၌ ေနာက္ဆံုးအဂၤါ ခ်ိဳ႕တဲ့သျဖင့္ ပါဏာတိပါတကံ မေျမာက္ေသာ္လည္း ျပစ္မွားလိုစိတ္ ႏွင့္ ၀ီရိယတို႔ အားႀကီးေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ အျပစ္မွားခံပုဂၢိဳလ္၏ ဂုဏ္ႀကီးျခင္းေၾကာင့္လည္းေကာင္း ေလာဟိတုပၸါဒကကံထိုက္ကာ အပါယ္ပဋိသေႏၶအက်ိဳးကို ေပးပါသည္။)
ဤမွ်ျဖင့္ ျပည့္စံုၿပီဟု ယူဆပါသည္။
“၁၁၀။ သီလမရွိ သမာဓိမရွိဘဲ အႏွစ္ တစ္ရာပတ္လံုး အသက္ရွည္ ေနရျခင္းထက္ သီလရွိ၍ သမထ, ၀ိပႆနာကို ႐ႈေနေသာ သူ၏ တစ္ရက္မွ် အသက္ရွည္ရျခင္းသည္ ျမတ္၏။ ( ဓမၼပဒ)”ဟူေသာ ေဒသနာေတာ္ အတိုင္း သီလသမာဓိရွိေသာ ေန႔ထူးရက္ျမတ္မ်ား ပိုင္ဆိုင္ႏိုင္ၾကပါေစ။
အရွင္ေကာ၀ိဒ (ေယာ)
No comments:
Post a Comment