ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ ဒုစရိုက္ ၁၀ – ပါးကို ေရွာင္ၾကဥ္ၾကရန္အတြက္ ကာယကံဒုစရိုက္ ၃ – ပါး၊ ၀စီကံ ၄- ပါး၊ မေနာကံ ၃ – ပါးဟု ခြဲျခားနားလည္ၾကပါသည္။ ထိုတြင္ ကာယကံ ၃ – ပါးႏွင့္ ၀စီကံေလးပါး က်ဴးလြန္မႈကို ထင္ရွားစြာ သေဘာေပါက္ပါသည္။ ထိုကံတို႔ကို က်ဴးလြန္မိရာတြင္ အကယ္၍ မေနာကံ (ေစတနာ) မပါလွ်င္ ကမၼပထ မေျမာက္ဟုလည္း နားလည္ပါသည္။
မေနာကံ (အဘိဇၥ်ာ၊ ဗ်ာပါဒ၊ မိစၧာဒိ႒ိ)တို႔သည္လည္း ကာယကံ၊ ၀စီကံ အဆင့္အထိ ေရာက္မလာလွ်င္ ကမၼပထ ေျမာက္ပါသလား။ အဘယ္အဆင့္အထိ က်ဴးလြန္မွ ကမၼပထ ေျမာက္သည္ကို သိလိုပါသည္။
ေမာင္မႈးတို႔အဖြဲ႕ (ေ၀ယ်ာ၀စၥအသင္း)
ကာယကံ ၃-ပါးႏွင့္ ၀စီကံ ၄-ပါးကို က်ဴးလြန္မိရာတြင္ မေနာကံ (ေစတနာ) မပါလွ်င္ ကမၼပထပထ မေျမာက္ဟု နားလည္ပါသည္-ဟူရာ၌ “ဒုစရိုက္ ၁၀-ပါးတြင္ ကာယကံ ၃-ပါး၊ ၀စီကံ ၄-ပါးကို အရေကာက္လွ်င္ ေစတနာကို ရ၏။ မေနာကံ ၃-ပါးကို အရေကာက္လွ်င္ ေစတနာႏွင့္ ယွဥ္ေသာ “ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ဒိ႒ိ” တို႔ကို ေကာက္ရ၏။
ထို႔ေၾကာင့္ အ႒သာလိနီအ႒ကထာတြင္ “ဧေတသု ဟိ ပဋိပါဋိယာ သတၱ ေစတနာဓမၼာ၀ ေဟာႏၲိ၊ အဘိဇၩာဒေယာ တေယာ ေစတနာသမၸယုတၱာ” “အကုသလကမၼပထတရား ဆယ္ပါးတြင္ ကာယကံသံုးပါး၊ ၀စီကံေလးပါးအားျဖင့္ ၇-ပါးေသာ တရားတို႔၏ တရားကိုယ္ကို ေစတနာ၊ အဘိဇၩာစေသာ သံုးပါးေသာ တရားတုိ႔၏ တရားကိုယ္ကို ေစတနာႏွင့္ယွဥ္ေသာ တရားမ်ားကို ေကာက္ယူရမည္”ဟု မိန္႔ဆိုထား၏။
“မေနာကံ (အဘိဇၥ်ာ၊ ဗ်ာပါဒ၊ မိစၧာဒိ႒ိ)တို႔သည္လည္း ကာယကံ၊ ၀စီကံအဆင့္အထိ ေရာက္မလာလွ်င္ ကမၼပထ ေျမာက္ပါသလား”-ဟူရာ၌ ကာယကံ ၀စီကံအဆင့္အထိ မေရာက္ေသာ္လည္း ကမၼပထ ေျမာက္ပါသည္။ ကာယကံ ၀စီကံအဆင့္အထိ ေရာက္သြားလွ်င္ ကာယကံ ၀စီကံ ဟူ၍သာ ေခၚဆိုရပါေတာ့သည္။ မေနာကံဟူ၍ မေခၚႏိုင္ေတာ့ပါ။ ကာယကံ, ၀စီကံအဆင့္သို႔ မေရာက္ေသာ္လည္း ကာယဒြါရ, ၀စီဒြါရအျဖစ္သို႔ ေရာက္ေသာ မေနာကံကား ရွိပါသည္။
အ႒ကထာလာသည့္ဥပမာမ်ားကို ဘာသာျပန္ဆိုျပပါမည္။
(က) ေတာမုဆိုးတစ္ေယာက္သည္ “သမင္ေတာသို႔ သြားအံ့”ဟု ေလးကို စီရင္၏၊ ညႇိဳ႕ကို က်စ္၏၊ လွံကို ေသြး၏၊ ထမင္းကို စား၏၊ အ၀တ္ကို ျပင္၀တ္၏၊ ဤသို႔လွ်င္ ေလးကိုစီရင္ျခင္းအစရွိသည္ျဖင့္ ကာယဒြါရ၌ လႈပ္ရွားျခင္းသုိ႔ ေရာက္၏။ (သို႔ရာတြင္) ထိုမုဆိုးသည္ ေတာ၌ တေနကုန္ လွည့္လည္ပါေသာ္လည္း ယုန္ကေလးေၾကာင္ကေလးကိုမွ် မရ။ ဤသို႔ေသာ အကုသိုလ္ကံသည္ ကာယကံ မည္-မမည္ ေမးျငားအ့ံ၊ မမည္ဟူ၍ ေျဖအပ္၏။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္- ကမၼပထသို႔ မေရာက္ေသာေၾကာင့္တည္း။ (ကိုယ္ျဖင့္ ၀ါ- ကာယဒြါရျဖင့္ ျပဳအပ္ေသာ မေကာင္းေသာ အမူအက်င့္မ်ား ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ကာယဒုစရိုက္ဟူ၍ကား ေခၚႏိုင္၏။)
၀စီဒြါရအရာ၌လည္း “သမင္ေတာကို သြားမယ္ေဟ့၊ ေလးေတြဘာေတြ ျမန္ျမန္ျပင္ဆင္ၾက” စသည္ျဖင့္ ေစခိုင္း၍ ေရွးနည္းအတိုင္းသာလွ်င္ ေတာ၌ တစံုတခုေသာ သားေကာင္ကိုမွ် မရခဲ့ေသာ္ ၀စီဒြါရ၌ လႈပ္ရွားျခင္းသို႔ကား ေရာက္၏။ ကမၼပထမေျမာက္သည္၏ အျဖစ္ေၾကာင့္ ကာယကံကား မမည္။ ၀စီဒုစရိုက္ဟူ၍ကား ေခၚႏိုင္၏။
သို႔ရာတြင္ ထိုေတာမုဆိုးအား သတၱ၀ါတို႔ကို သတ္လိုေသာ ေသေၾကပ်က္စီးေစလိုေသာ စိတ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ (ဗ်ာပါဒ) မေနာကံကား ျဖစ္၏။ (ဤကား မေနာကံ၏ ကာယဒြါရ၊ ၀စီဒြါရအဆင့္သို႔ ေရာက္ပံုတည္း။)
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ကာယကံသည္ ကာယဒြါရ၊ ၀စီဒြါရတို႔၌ ျဖစ္၏။ မေနာဒြါရ၌ မျဖစ္။
၀စီကံသည္လည္း ကာယဒြါရ၊ ၀စီဒြါရတို႔၌ ျဖစ္၏။ မေနာဒြါရ၌ မျဖစ္။
မေနာကံသည္ကား ဒြါရသံုးပါလံုး၌ ျဖစ္၏-ဟု မွတ္သားသင့္ပါသည္။
အနည္းငယ္ ထပ္ရွင္းရလွ်င္ — လူတစ္ေယာက္သည္ ကိုယ္တိုင္ ပါဏာတိပါတ၊ အဒိႏၷာဒါန၊ ကာေမသု မိစၧာစာရတို႔ကို ျပဳသည္ဆိုပါစို႔၊ ထိုသူ၏ ပါဏာတိပါတစေသာ ကံမ်ားသည္ ကာယကံမည္၏။ ဒြါရအားျဖင့္လည္း ကာယဒြါရ၌ ျဖစ္၏။ ထိုသူအား ထိုအကုသိုလ္ကံမ်ား ျပဳရာတြင္ ပါ၀င္ေသာ အကုသိုလ္စိတ္တို႔ႏွင့္အတူ (မေနာကံထဲက) အဘိဇၩာ၊ ဗ်ာပါဒ၊ မိစၧာဒိ႒ိ-တို႔လည္း ပါ၀င္ႏိုင္၏။ သို႔ရာတြင္ ထိုအဘိဇၩာ-စသည္တို႔ကို မေနာကံ-ဟု မေခၚရ၊ ေစတနာ၏ အသင္းအပင္း၀င္မ်ားသာ ျဖစ္၏။
ႏႈတ္ျဖင့္ “သြားေလာ့၊ ဤအမည္ရွိေသာသူကို သတ္ေခ်ေလာ့၊ ဤသို႔ေသာ ဥစၥာကို ခိုးေခ်ေလာ့” စသည္ျဖင့္ ေစခိုင္းရာ၌ ကံအားျဖင့္ ကာယကံ မည္၏။ ဒြါရအားျဖင့္ ၀စီဒြါရ၌ ျဖစ္၏။ ထိုကံျပဳရာတြင္ ပါ၀င္ေသာ အဘိဇၩာစသည္တို႔ကား ေစတနာ၏ အသင္းအပင္း၀င္မ်ားသာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မေနာကံဟု မေခၚရပါ။
အၾကင္အခါ၌ အဘိဇၩာႏွင့္တကြျဖစ္ေသာစိတ္ျဖင့္ ကိုယ္အဂၤါကို လႈပ္ရွားေစလ်က္ လက္ကိုကိုင္ျခင္း (လက္ျဖင့္ကိုင္ယူျခင္း) စသည္တုိ႔ကို ျပဳ၏၊ ဗ်ာပါဒႏွင့္တကြျဖစ္ေသာစိတ္ျဖင့္ တုတ္ လွံကန္ကို သံုးသပ္ကိုင္ယူျခင္း စသည္တုိ႔ကို ျပဳ၏၊ မိစၧာဒိ႒ိႏွင့္ တကြျဖစ္ေသာစိတ္ျဖင့္ “ကုမာရနတ္ ပရမီသြာနတ္ စသည္တို႔သည္ သုဂတိ ဒုဂၢတိကို စီရင္တတ္သည္ျဖစ္၍ ျမတ္ကုန္၏” ဟု ထိုနတ္တို႔၌ ရွိခိုးျခင္း လက္အုပ္ခ်ီျခင္း စသည္တုိ႔ကို ျပဳ၏။ ထိုအခါ၌ ကံအားျဖင့္ မေနာကံျဖစ္၏၊ ဒြါရအားျဖင့္ ကာယဒြါရ၌ ျဖစ္၏။ ဤကား မေနာကံသည္ ကာယဒြါရ၌ ျဖစ္ပံုတည္း။ ဤကာယဒြါရ၌ျဖစ္ေသာမေနာကံတြင္ ပါ၀င္ေသာ ေစတနာကို ကာယကံဟု မေခၚရ။
အၾကင္အခါ၌ အဘိဇၩာႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ စိတ္ျဖင့္ “သူတစ္ပါး၏ အၾကင္ဥစၥာမ်ားသည္ ငါ့ဥစၥာမ်ား ျဖစ္လာပါမူ ေကာင္းေလစြ” ဟု ဆို၍ သူတစ္ပါးပစၥည္းဥစၥာမ်ားကို တပ္မက္ေသာအားျဖင့္ မိမိသုိ႔ေရွ႕ရႈ ႀကံစည္၏။ ဗ်ာပါဒႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ စိတ္ျဖင့္ “ဤသတၱ၀ါတို႔သည္ သတ္အပ္ ေႏွာင္ဖြဲ႕အပ္ကုန္မူကား ေကာင္းေလစြ” စသည္ျဖင့္ ေျပာဆို၏။ မိစၧာဒိ႒ိႏွင့္တကြျဖစ္ေသာစိတ္ျဖင့္ “အလွဴ၏ အက်ိဳးသည္ မရွိ၊ ပူေဇာ္ျခင္း၏ အက်ိဳးသည္ မရွိ” စသည္ျဖင့္ ေျပာဆို၏။ ထိုအခါ၌ ကံသည္ မေနာကံျဖစ္၏။ ဒြါရအားျဖင့္ ၀စီဒြါရ ျဖစ္၏။ ဤကား မေနာကံသည္ ၀စီဒြါရ၌ ျဖစ္ပံုတည္း။ ထို၌ပါေသာ ေစတနာကို ၀စီကံဟု မေခၚရ။
အၾကင္အခါ၌ ကိုယ္အဂၤါ ႏႈတ္အဂၤါတို႔ကို မလႈပ္ရွားေစမူ၍ ဆိတ္ကြယ္ရာ၌ ေနလ်က္ အဘိဇၩာ-ဗ်ာပါဒ- မိစၧာဒိ႒ိႏွင့္တကြျဖစ္ကုန္ေသာ စိတ္တို႔ကို ျဖစ္ေစ၏။ ထိုအခါ၌ ကံသည္ မေနာကံျဖစ္၏။ ဒြါရလည္း မေနာဒြါရပင္ ျဖစ္၏။ ဤကား မေနာကံ မေနာဒြါရ၌ ျဖစ္ပံုတည္း။ ဤသို႔ ကိုယ္အဂၤါ ႏႈတ္အဂၤါတို႔ကို မလႈပ္ရွားေစမူ၍ စိတ္သက္သက္ျဖင့္ ႀကံစည္ရာကာလ၌ ေစတနာသည္လည္းေကာင္း ေစတနာႏွင့္ယွဥ္ေသာ တရားတို႔သည္လည္းေကာင္း မေနာဒြါရ၌သာလွ်င္ ျဖစ္ကုန္၏။ ဤသို႔လွ်င္ မေနာကံသည္ ဒြါရသံုးပါးလံုး၌ ျဖစ္ပါသည္။
“အဘယ္အဆင့္အထိ က်ဴးလြန္မွ ကမၼပထ ေျမာက္သည္ကို သိလိုပါသည္။”ဟူရာ၌ ကံတစ္ခုတိုင္းတြင္ ကမၼပထေျမာက္ဖို႔ ျပည့္စံုရမည့္ အဂၤါမ်ားရွိပါသည္။ ထိုအဂၤါမ်ား ျပည့္စံုမွ ကမၼပထေျမာက္ပါသည္။
ထိုအဂၤါမ်ားကို မေဖာ္ျပခင္ ရွင္းလင္းစြာ သိထားသင့္သည္တို႔ကို ဦးစြာပထမ ေဖာ္ျပခ်င္ပါသည္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ားစုသည္ “ေစတနာဟံ ဘိကၡေ၀ ကမၼံ ၀ဒါမိ” ဟု ၾကားဖူးေနက်အတိုင္း ကံဟုဆိုလွ်င္ ေစတနာတစ္ခုတည္းကိုသာ မွတ္ထင္တတ္ပါသည္။
အ႒သာလိနီအ႒ကထာ ကမၼကထာတြင္ “ကႎ ပေနတံ ကမၼံ နာမာတိ ေစတနာ ေစ၀ ဧကေစၥ စ ေစတနာသမၸယုတၱကာ ဓမၼာ။” (ေစတနာႏွင့္ ေစတနာႏွင့္ယွဥ္ေသာတရားအခ်ိဳ႕သည္ ကံမည္၏) ဟု ဖြင့္ဆိုကာ ေစတနာသမၸယုတၱက ဓမၼ = ေစတနာႏွင့္ယွဥ္ေသာ တရားမ်ားအရ “ေဗာဇၥ်င္ ၇-ပါး၊ မဂၢင္ ရွစ္ပါး၊ အဘိဇၥ်ာ၊ ဗ်ာပါဒ၊ မိစၧာဒိ႒ိ၊ အနဘိဇၥ်ာ၊ အဗ်ာပါဒ၊ သမၼာဒိ႒ိ”- အားျဖင့္ ၂၁-ပါးေသာ တရားတို႔ကို ေကာက္ျပထား၏။ ထို ၂၁-ပါးသည္လည္း ကံမည္၏။ ကံေျမာက္၏-ဟု မွတ္သားသင့္ပါသည္။ (အဘိ၊႒၊၁၊ ၁၃၀-၁၃၁)
ဒုစရိုက္ ၁၀-ပါးကို ကာယကံ၊ ၀စီကံ၊ မေနာကံ-ဟု သံုးမ်ိဳးခြဲျခားရာ၌ “ကာယဒြါရ၌ အျဖစ္မ်ားေသာေၾကာင့္ ကာယကံ-ဟု ေခၚျခင္းျဖစ္၏။ ကာယ၀ိညတ္ကို ကာယဒြါရဟု ေခၚ၏။ ၀စီဒြါရ၌ အျဖစ္မ်ားေသာေၾကာင့္ ၀စီကံ-ဟု ေခၚ၏။ ၀စီဒြါရဟူသည္ ၀စီ၀ိညတ္တည္း။ မေနာဒြါရ၌ အျဖစ္မ်ားေသာေၾကာင့္ မေနာကံဟု ေခၚ၏။ မေနာဒြါရ-အရ ဤေနရာ၌ အဘိဇၥ်ာ၊ ဗ်ာပါဒ၊ မိစၧာဒိ႒ိ-တို႔ႏွင့္ အတူတကြျဖစ္ေသာ အကုသိုလ္ေဇာစိတ္တို႔ကို ယူရ၏။ (အကုသုိလ္ေဇာစိတ္ကို ယူရာ၌ ေမာဟမူစိတ္ျဖင့္ အဘိဇၥ်ာစသည္တုိ႔ မျဖစ္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ေလာဘမူ၊ ေဒါသမူေဇာစိတ္ကိုသာ ယူ၊ ကုသိုလ္မေနာကံအရာ၌ ကုသိုလ္ေဇာစိတ္ကို မေနာဒြါရ-ဟု ေခၚ၏။) (သၿဂႌဳဟ္ဘာဋီ-၃၈၂)
ကာယဒြါရ၌ အျဖစ္မ်ားေသာေၾကာင့္သာ ကာယကံဟု ေခၚျခင္းျဖစ္ရကား အနည္းငယ္အားျဖင့္ ၀စီဒြါရ၌လည္း ျဖစ္ႏိုင္ေသး၏ဟု မွတ္ပါ။ ဥပမာ ပါဏာတိပါတကို ကိုယ္တိုင္ျပဳလွ်င္ ကာယဒြါရ၌ ျဖစ္၏။ သူတစ္ပါးကို အသတ္ခိုင္းလွ်င္ ၀စီဒြါရ၌ ျဖစ္၏။ ထုိသို႔၀စီဒြါရ၌ ျဖစ္ေသာ္လည္း ကာယကံဟု အမည္ေပးၿပီးသား သတ္မွတ္ၿပီးသားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၀စီကံဟုကား မေခၚေတာ့ေခ်။
၀စီကံစသည္၌လည္း နည္းတူသိ။ ဥပမာ မုသာ၀ါဒကို ႏႈတ္ျဖင့္ေျပာလွ်င္ ၀စီဒြါရ၌ ျဖစ္၏။ စာျဖင့္ ေရးျပလွ်င္ ကာယဒြါရ၌ ျဖစ္၏။- စသည္ျဖင့္ သိပါ။
မေနာကံ ၃ ပါးတို႔၏ ကမၼပထေျမာက္ႏိုင္သည့္ အဆင့္အေနအထားတို႔ကို ေဖာ္ျပပါေတာ့မည္။
သူတစ္ပါးစည္းစိမ္ကို ေရွးရႈၾကံစည္တတ္၊ မက္ေမာတတ္ေသာ တဏွာေလာဘသည္ အဘိဇၩာမည္၏။ (၁) သူတစ္ပါး၏ ပစၥည္းဥစၥာျဖစ္ျခင္း၊ (၂) မိမိသို႔ စိတ္ျဖင့္ညြတ္ေစျခင္း-ဟု ကမၼပထေျမာက္ေၾကာင္း အဂၤါႏွစ္ပါးရွိ၏။ ထိုအဘိဇၩာသည္ သူတစ္ပါး၏ ပစၥည္းဥစၥာ၌ ေလာဘျဖစ္ရံု တပ္မက္ရံုမွ်ျဖင့္ ကမၼပထမေျမာက္ေသး။ “ထုိသူတစ္ပါး၏ ဥစၥာသည္ ငါ့ဥစၥာျဖစ္လာပါမူ ေကာင္းေလစြ”ဟု မိမိသို႔ ညြတ္ေစေသာ မတရားေလာဘသည္သာ ကမၼပထေျမာက္၏။
စီးပြားခ်မ္းသာကို ဖ်က္ဆီးတတ္ေသာ ေဒါသသည္ ဗ်ာပါဒမည္၏။ ထိုဗ်ာပါဒသည္ သူတစ္ပါးတို႔ ပ်က္စီးေစျခင္းငွါ စိတ္ျဖင့္ျပစ္မွားျခင္း လကၡဏာရွိ၏။ (၁) တစ္ပါးေသာသတၱ၀ါျဖစ္ျခင္း၊ (၂) ထိုတစ္ပါးေသာ သတၱ၀ါ၏ ပ်က္စီးရာပ်က္စီးေၾကာင္းကို ၾကံစည္ျခင္းဟု အဂၤါႏွစ္ပါးရွိ၏။ သာမန္ေဒါသျဖစ္ရံုမွ်ျဖင့္ ကမၼပထမေျမာက္ေသး၊ “ဤသူ႔ကို သတ္ရပါမူ ေကာင္းေလစြ၊ ဤသူ ပ်က္စီးပါမူ ေကာင္းေလစြ” ဟု တစ္ပါးေသာသတၱ၀ါ၏ ပ်က္စီးရာ ပ်က္စီးေၾကာင္းကို ႀကံစည္ေသာအခါ ကမၼပထေျမာက္ေလေတာ့၏။
ခၽြတ္ယြင္းေဖာက္ျပန္ မဟုတ္မမွန္ေသာအားျဖင့္ ျမင္တတ္ေသာအျမင္သည္ မိစၧာဒိ႒ိမည္၏။ ထိုမိစၧာဒိ႒ိသည္ “ေပးကမ္းလွဴဒါန္းျခင္း၏ အက်ိဳးသည္မရွိ” စသည္ျဖင့္ ခၽြတ္ယြင္းေဖာက္ျပန္ မဟုတ္မမွန္ေသာအားျဖင့္ ျမင္ျခင္းလကၡဏာရွိ၏။ (၁) ၀တၴဳ၏ ယူအပ္ေသာအျခင္းအရာမွ ေဖာက္ျပန္သည္၏ အျဖစ္၊ (၂) ခၽြတ္ယြင္းေဖာက္ျပန္မဟုတ္မမွန္သည္၌ မွန္သည္ဟု ထင္ျခင္း-ဟု အဂၤါႏွစ္ပါးရွိ၏။ မိစၧာဒိ႒ိအမ်ိဳးမ်ိဳးရွိရာတြင္ “နတၳိကဒိ႒ိ၊ အေဟတုကဒိ႒ိ၊ အကိရိယဒိ႒ိ-အားျဖင့္ နိယတမိစၧာဒိ႒ိႀကီးသံုးပါးသာ ကမၼပထေျမာက္၏။ အျခားေသာဒိ႒ိမ်ားျဖင့္ ကမၼပထမေျမာက္။ (အဘိ၊႒၊၁၊ ၁၄၄)
ဤမွ်ျဖင့္ ျပည့္စံုေလာက္ၿပီဟု ထင္ပါသည္။
အရွင္ေကာ၀ိဒ (ေယာ)
No comments:
Post a Comment