Wednesday, July 24, 2013

မီး ေၾကာင့္ သင္ အေလာင္မခံရပါေစႏွင့္"


"ရန္သူငါးပါး"ထဲတြင္" မီး" လည္းပါ၏။ "မီး" ေလာင္သျဖင့္ ဒုကၡေရာက္ၾကရသည္ကို ေတြ႕ျမင္ၾကားသိမိၾကေလေသာအခါ
"မီး" သည္ "ရန္သူ" ဟုမွတ္ထားလိုက္ပါေတာ့၏။ ခက္သည္က ေလာကႀကီးတြင္ "မီး" မပါရင္လည္း အလုပ္ကမျဖစ္ေခ်။


"မီး" သည္ လူတိုင္းႏွင့္မကင္းႏိုင္သျဖင့္ ေန႔တိုင္း သံုးေနရေသာ္လည္း "မီး" တြင္ အသိတရားမရွိပါ။

ဆိုပါစို႔ရဲ႕။ "ဒါက လူေတြ မေလာင္ေစခ်င္တဲ႔ ပစၥည္းပဲ ေက်ာ္သြားလိုက္ပါ့မယ္ေလ။ဒါကေတာ့ လူေတြေလာင္ေစခ်င္တယ္ ထင္ပါရဲ႕ ဒါကိုပဲ ကြက္ၿပီးေလာင္ပါ့မယ္"ဟု ဘယ္ "မီး" မွ အလိုက္တသိ မေလာင္တတ္၊ မသိတတ္ေပ။ ေနာ့ေပတဲ႕ လူ ကေတာ့ သိတတ္သည္ေပါ့။သိတတ္သည့္ လူ က သတိထားဆင္ျခင္သံုးစြဲရံုေပါ့။ လူ ျဖစ္ေစခ်င္တာကို လူပဲ လုပ္ရံုေပါ့။

လူသားတိုင္းအတြက္ "မရွိ မျဖစ္ မီး" ျဖစ္ေနသျဖင့္ "မီးေလာင္တတ္သည္။မည္သူမွ် မီး မသံုးရ"ဟု အမိန္႔ထုတ္၍မျဖစ္ေခ်။ "လူတိုင္းမီး သံုးပါ၊သို႔ေသာ္ ေလာင္တတ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မီးသတိျပဳ"ဟူ၍သာ သတိေပးလို႔ျဖစ္ပါလိမ္႔မည္။


လူမ်ားေနထိုင္သည့္ ေနအိမ္၊တိုက္တာ၊အေဆာက္အဦး၊အသံုးအေဆာင္မ်ားအားလံုးသည္ ေလာင္စာ ႏွင့္တည္ေဆာက္ထားသည္ျဖစ္သျဖင့္ အခ်ိန္မေရြး မီး ေလာင္ႏိုင္ပါ၏။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း မီးသတိျပဳ ဟု အၿမဲတမ္း တင္းတင္းက်ပ္က်ပ္သတိေပးေနရသည္ေပါ့။

မီး မေလာင္ခင္တြင္လည္း ႀကိဳတင္ ကာကြယ္မႈအတြက္ (ေလာင္လာလွ်င္ၿငိမ္းဖို႕)မီးခ်ိတ္၊ မီးကပ္၊ေရ၊သဲ စသည္ အသင့္လုပ္ထားရ၏။တကယ္၍မ်ား မီးေလာင္လာလွ်င္ျဖင့္ ေရ ႏွင့္ပက္လို႔ရသည္ ကိုပက္၊ သဲ ႏွင့္ပက္လို႔ရသည္ကို ပက္၊မီးခ်ိတ္၊မီးကပ္ ႏွင့္ ဆြဲခ်ိတ္ ယူလို႔ရသေလာက္ ဆြဲယူေပါ့။ ဆြဲလို႔ရသည့္ပစၥည္း ပဲ မိမိျပန္လည္ရရွိပါေတာ့မည္၊က်န္တာေတာ့ မီးထဲ အကုန္ပါ သြားေတာ့မည္ေပါ့။

(ေရွ႕ေလွ်ာက္ဆက္ေရးေနလွ်င္ "မီးသတ္တပ္ဖြဲ႕ဂုဏ္ျပဳ ေဆာင္းပါး" ႏွင့္မွားေတာ့မည္ထင္ပါ၏။ လိုရင္းသာ ေရးပါရေစေတာ့။)

ေျပာလိုသည္က-
ကၽြန္ေတာ္ တို႔၏ "ရုပ္၊နာမ္" ႏွစ္ျဖာသည္လည္း "ဒုကၡသစၥာ" မီးေလာင္စာမ်ား ႏွင့္ဖြဲ႕စည္း တည္ေဆာက္ ထားသည္ျဖစ္သျဖင့္အခ်ိန္မေရြး "မီး" ထ ေလာင္ႏိုင္ပါသည္။အခ်ိန္ မေရြးလဲ ေလာင္ေနပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ "မီးသတိျပဳ" ဟု အၿမဲ သတိေပးေနရသည္။

"တရားအားထုတ္သည္"။ "တရား အလုပ္လုပ္သည္"။"ေကာင္းမႈျပဳသည္" ဆိုသည္ေတြက တကယ္တမ္းေျပာရလွ်င္ မီးဟုန္းဟုန္းေတာက္ေနေသာ "ခႏၶာ"ထဲမွ အဖိုးတန္ "သီလ၊သမာဓိ၊၀ိပႆနာ" စြမ္းအားမ်ား ကို "သတိဉာဏ္မီးခ်ိတ္"ႏွင့္ ဆြဲထုတ္ယူေနၾကျခင္းျဖစ္ပါ၏။"ျမန္ျမန္ ဆြဲၾကေဟ့၊ မီး ေလာင္လို႔ ကုန္ေတာ့မယ္"ဟူ၍သတိေပးရင္း အျမန္ဆြဲထုတ္ေနရပါသည္။ေႏွးေန၍မျဖစ္ေတာ့ပါ။

"ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္" ၏တစ္ဘ၀တာ (၄၅)၀ါ၏ ေနာက္ဆံုးေန႔၊ေနာက္ဆံုးအခ်ိန္တြင္ ေ၀ေနယ်သတၱ၀ါတို႔အား မိန္႔မွာေတာ္မူခဲ႔သည့္္"၀ယဓမၼာ သခၤါရာ၊ အပၸမာေဒန သမၼာေဒထ"ဟူေသာ စကားေတာ္သည္ "သစၥာေလးပါး"ကိုျပသည့္ တရားအားလံုး အက်ဥ္းခ်ံဳးထားသကဲ႔သို႔ ဟုပင္ ယူဆရပါမည္။

"၀ယဓမၼာ သခၤါရာ"သည္"ဒုကၡ" ကိုျပသည္ေပါ့။"သခၤါရ ဒုကၡ"ကို ေျပာလွ်င္ ဒုကၡ အားလံုးအက်ံဳး၀င္သည္။"ဒုကၡ" ဆိုသည္က လည္း မိုးက်ေရႊကိုယ္ မဟုတ္ေခ်။ အတိတ္ဘ၀ တဏွာေၾကာင့္ ဒုကၡ ျဖစ္ေပၚရသည္ ျဖစ္သျဖင့္"ဒုကၡ"ကို ေျပာလွ်င္"သမုဒယ"ပါ ပါရပါမည္။ထိုသို႔ဆိုလွ်င္"၀ယဓမၼာသခၤါရာ"ဟူေသာ စကားေတာ္ သည္ "ဒုကၡ,သမုဒယ"သစၥာ(၂)ပါး ကိုျပသည္ ဟု ဆိုႏိုင္ပါ၏။

"အပၸမာေဒန သမၸာေဒထ"ဟူသည္က သာသနာ့က်င့္စဥ္ အႏွစ္ခ်ဳပ္"မဂၢ"ကို ျပသည္ ဆိုရမည္ေပါ့။လမ္းေၾကာင္းမွန္ လွ်င္ ဦးတည္ခ်က္ ပန္းတိုင္ ဧကန္ ေရာက္ရမည္ျဖစ္သျဖင့္ထို စကားေတာ္ တြင္ "နိေရာဓ"လည္းပါ၀င္ပါၿပီေပါ့

ထို႔ေၾကာင့္ ပင္"၀ယဓမၼာသခၤါရာ" ဟူသည္က "ဒုကၡ ႏွင့္ သမုဒယ" ။ "အပၸမာေဒန သမၸာေဒထ"ဟူသည္က "မဂၢ ႏွင့္ နိေရာဓ"။

စကားေတာ္ ႏွစ္ရပ္ကိုေပါင္းေသာ္ သစၥာ (၄)ပါး ရရွိသည္ဟုဆိုရပါမည္။

ဤသို႔ဆိုလွ်င္"၀ယဓမၼာသခၤါရာ"ဟူသည့္အဓိပၸါယ္ က "မီး" ။
"အပၸမာေဒန သမၸာေဒထ" က "သတိျပဳ"ေပါ့။

ဤသို႔ဆိုလွ်င္"၀ယဓမၼာသခၤါရာ"ဟူသည့္အဓိပၸါယ္ က "အရွိ"ကို ျပသည္ေပါ့ ။ "အပၸမာေဒန သမၸာေဒထ" က "အသိ"ကိုျပသည္ေပါ့။

"အရွိ" ကို "အသိ" ႏွင့္ အႏိုင္ယူျခင္းသည္ လူ၏အဓိကစြမ္းအားဟုဆိုခ်င္ပါ၏။


(၁) မီး ေလာင္ေနတာ ဘယ္မွာလဲ?
------------------------------------

ရုပ္၊နာမ္(၂)ျဖာ ဒုကၡသစၥာ "ခႏၶာငါးပါးရပ္ကြက္" ထဲတြင္ မီးတစ္ဟုန္းဟုန္းေတာက္ေလာင္ေနပါသည္။"ျဖစ္ပ်က္ သခၤါရမီး"၊"အိုနာေသ မီး"၊"ေလာဘ၊ေဒါသ ေမာဟ ကိေလသာမီး"၊စေသာ အပူမီးမ်ား တစ္မီးၿပီးတစ္မီး အဆက္မျပတ္ေတာက္ေလာင္ေနၾကပါ၏။"ရပ္ ၾကည့္ေလ မီးရွိန္ျပင္းေလ။သတိ လြတ္ေလ အပူရွိန္တိုးေလ"ဟုသာ ဆိုလိုက္ပါ၏။

(၂) မီး ေလာင္တာ ဘယ္သူ ေပါ့ဆ လို႔လဲ?
--------------------------------------------

"မီးေလာင္ရျခင္း"၏ အဓိက တရားခံမွာ "သမုဒယသစၥာ" ျဖစ္ပါ၏။အ၀ိဇၨာ ဦးစီးေသာ "တဏွာ" သည္ ဒုကၡသစၥာ "ေလာင္စာ" ကို ကိုင္တြယ္အသံုးျပဳရာတြင္ ေပါ့ဆ လြန္းပါသည္။ေပါ့ဆလြန္းသျဖင့္ မီး ေတြၿငိမ္းမရေအာင္ ေလာင္ေနပါသည္။"သတိပညာ" ဉာဏ္မပါေလ အ၀ိဇၨာ "တဏွာ" က ေနရာယူေလျဖစ္ပါ၏။

ဒီၾကားထဲ ဘ၀ ကိုေတာင့္တၿပီး ကုသိုလ္ လုပ္ေနၾကျပန္ရာ "ကိုယ္႔မီး ႏွင့္ကိုယ္ရိႈ႕ဖို႔ ေလာင္စာ ထပ္၍ထပ္၍ ထည့္ေနသည္"ဟုပင္ ဆိုလိုက္ခ်င္ပါသည္။

(၃) ဒီ မီး ဘယ္ေတာ့ ၿငိမ္း မွာလဲ?
------------------------------------

ခႏၶာေလာင္စာ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာျဖစ္သည့္ "နိေရာဓ သစၥာ (နိဗၺာန္)" ေရာက္မွသာလွ်င္ ဤမီးမ်ားအားလံုး ၿငိမ္းပါမည္။"ခံစားသည့္ခ်မ္းသာ"ႏွင့္"လြတ္ေျမာက္သည့္ ခ်မ္းသာ"ဟူ၍ ခ်မ္းသာျခင္း ႏွစ္မ်ိဳးရွိပါသည္။

အ၀ိဇၨာ တဏွာ ဟူသည္က ခံစားသည့္ခ်မ္းသာ ကို ေတာင့္တ ၏။ခံစားရန္ ေလာင္စာရွာရသျဖင့္ မီး ႏွင့္ ေလာင္စာ ထိပ္တုိက္ေတြ႕ ကာ ေလာင္ရပါသည္။

သတိပညာ ဟူသည္က လြတ္ေျမာက္သည့္ ခ်မ္းသာ ကိုျမတ္ႏိုးပါသည္။လြတ္ေျမာက္ရန္ ေလာင္စာ ႏွင့္ကင္းလြတ္ေအာင္ႀကိဳးစား၍ေန ေ နသည္။နိဗၺာန္ မေရာက္ခင္လည္း အပူကင္းေ၀းစြာ ေနႏိုင္ရန္ႀကိဳးစားရမည္။

ခ်မ္းသာ ႏွစ္ခု ယွဥ္ၿပိဳင္လာၿပီ ဆိုလွ်င္ "လြတ္ေျမာက္သည့္ခ်မ္းသာ"ဟူသည္က အႏိုင္ရစၿမဲ ျဖစ္ပါ၏။ဥပမာဆိုပါစို႕ရဲ႕။ေရာဂါ ေ၀ဒနာ ျပင္းထန္စြာ ႏွိပ္စက္မႈကို ခံစားရသည့္လူမမာ တစ္ဦးသည္ ခံစား ဖို႔ ထက္ ေရာဂါ မွ လြတ္ေျမာက္ဖို႔က ပို၍အေရးႀကီးလာပါၿပီ မဟုတ္ပါေလာ။

ေရာဂါ သာ သက္သာမည္ ဆိုလွ်င္ျဖင့္ အျပင္မွ ပစၥည္းဥစၥာသာလွ်င္ မက ေျခ၊လက္ အဂၤါအစိတ္အပိုင္းမ်ား စြန္႕လႊတ္ရပါေစ ေက်နပ္သည္ မဟုတ္ပါေလာ။

ဒုကၡမီး ေလာင္ေနမွန္းသိသူ မွာလည္း ခံစား ရဖိုထက္ ဒုကၡမီးမွ လြတ္ၿငိမ္းဖို႔သာ အဓိက ဟု ေျပာလိုရင္းပါ။နိဗၺာန္ ဆိုသည္က ခံစားရသည့္ ခ်မ္းသာ မဟုတ္ပဲ လြတ္ေျမာက္သည့္ ခ်မ္းသာ ျဖစ္ပါ၏။ထို႔ေၾကာင့္ နိဗၺာန္ ေရာက္မွ မီးမ်ားၿငိမ္းမည္ ဟု ဆိုလိုက္ျခင္းျဖစ္ပါ၏။

(၄) မီး ၿငိမ္းသတ္ေပးတာ ဘယ္သူလဲ?
--------------------------------------

"မဂၢသစၥာ" က ဤမီးမ်ားကို ၿငိမ္းေအာင္ သတ္ေပးေနပါ၏။မဂၢသစၥာ အစစ္ ဆိုသည္ကလည္း အရိယာျဖစ္မွ ရရမည့္ကိစၥပါေပ။ပုထုဇဥ္ မွာ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ ပုထုဇဥ္ တြင္မူ ေလာကုတၱရာမဂၢသစၥာ ၏ အောကာင္းျဖစ္သည့္ ေလာကီ မဂၢသစၥာ ေလာက္ကေတာ့ ျဖစ္ႏိုင္ပါေသးသည္။

မဟာကုသိုလ္ တြင္ရွိသည့္ သီလ၊သမာဓိ၊ပညာ စေသာ မဂၢင္(၈)ပါး။ထပ္၍ခ်ံဳ႕လိုက္လွ်င္ သိကၡာ(၃)ပါး။ ထပ္၍ ခ်ံဳ႕လိုက္လွ်င္"အပၸမာဒ သတိ" ဟူသည္အထဲ အားလံုးပါ၀င္သြားပါၿပီ။


ထို႔ေၾကာင့္ "မီးသတ္သမား"သည္ "သတိ" သာလွ်င္ ျဖစ္ပါ၏။ "သတိ"ရွိလွ်င္ "ဉာဏ္"လည္း ေပၚလာပါသည္။ဤသည္မ်ားမွာ ဒုကၡလြတ္ေၾကာင္းတရားမ်ားျဖစ္သျဖင့္ မီးၿငိမ္းသတ္ေပးေနပါသည္။မေလာင္ရန္လည္းကာကြယ္ေပးေနပါသည္။ ေလာင္လာျပန္လွ်င္လည္းၿငိမ္းေပးပါသည္။

ကိုယ္႔ကိုယ္ကိုယ္ ေကၽြးလွ်င္လည္း သတိဉာဏ္ ႏွင့္ မီးၿငိမ္းရင္း ေကၽြးရပါမည္။ မိသားစု ေကၽြးလွ်င္လည္း သတိဉာဏ္ျဖင့္ မီးၿငိမ္းရင္းေကၽြးရပါမည္။မည္သည့္ ကိစၥကိုပဲ လုပ္ေနသည္ျဖစ္ပါေစ သတိေရွ႕ထားေသာ ဉာဏ္ တရားမ်ားျဖင့္သာ မီးေဘးကာကြယ္ရင္း ၊ မီး ၿငိမ္းသတ္ရင္း ျပဳလုပ္ၾကရပါမည္။

အရွိ ကို တကယ္ သိ မွသာလွ်င္ ဉာဏ္ ပညာ အစစ္ျဖစ္ပါ၏။လူ႕ အလုပ္အားလံုး သတိ ဦးေဆာင္ေသာ သိကၡာ(၃)ပါး လမ္းေၾကာင္းေပၚေရာက္ေနၿပီ ဆိုပါလွ်င္ မီးလြတ္ပါၿပီ။ အပူၿငိမ္း ပါၿပီ။ အမွားနည္းပါၿပီ။လမ္းေျဖာင့္ပါၿပီ။

ဒုကၡျဖစ္ေပၚေနေသာ ခႏၶာ အေပၚ သတိဉာဏ္ လႊမ္းမိုးထားႏိုင္လွ်င္ ဒုကၡထုပ္ သည္ အဖိုးတန္ပါ၏။သစၥာ ကို က်င့္သိနည္းျဖင့္သိလွ်င္ မီးၿငိမ္း ဖို႔ေသခ်ာပါၿပီ ဟု တိုက္တြန္းလိုက္ရပါ၏။

မီး ေၾကာင့္ သင္ အေလာင္ မခံရပါေစႏွင့္။


ေရးသားၿပီးစီး။ ။ ၁၃၇၅ခုႏွစ္၊၊၀ါဆိုလဆုတ္(၁)ရက္၊(၂၃-၇-၂၀၁၃)ရက္ေန႔၊အဂၤါေန႔- (ေန႔လည္-၁း ၂၃)

ခ်မ္းသာပါေစ၊ေအးၿငိမ္းပါေစ၊
သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲမွ..လြတ္ေျမာက္ၾကပါေစ။
ဘ၀တုသဗၺမဂၤလံ
သင့္
ကလ်ာဏ မိတၱ
(ည.ည.တ)
nyinyitindrums@gmail.com
(09-445108754)
http://www.facebook.com/konyinyi.tin မွတဆင့္တင္ျပသည္။

1 comment:

  1. very nice blog.
    please come and see to my blog www.thanzhtet.blogspot.com

    ReplyDelete