သိၾကားသာသနာဆိုတာ ဘာလည္းလို႔ ေတြးၾကည့္႐င္ သိၾကားမင္းက စင္ၿပိဳင္တည္မဲ့ သာသနာလား၊ ဘု႐ား႐ွင္က သိၾကားမင္းကို လႊဲခဲ့တာလား၊ ဘု႐ား႐ဲ႕ သာသနာေတာ္ကို သိၾကားမင္းက ေစာင့္ေ႐ွာက္တာလား ဆိုတဲ့ေမးခြန္းသံုးခုထြက္တယ္။ သိၾကားမင္းက သာသနာေထာင္႐င္ စစ္မွန္တဲ့သာသနာ ဟုတ္ႏိုုင္ပါ့မလား? ဘု႐ား႐ဲ႕အဆံုးမတိုင္းပဲ ဆံုးမမယ္ဆို႐င္လည္း သိၾကားသာသနာလို႔ ေခၚဖို႔မလိုအပ္ပါ။ အ႐ွင္သာ႐ိပုတၱ႐ာလည္း ဘု႐ားအဆံုးမတိုင္းပဲ ဆံုးမေတာ္မူတာျဖစ္ေပမဲ့ သာ႐ိပုတၱ႐ာသာသနာလို႔ တခါမွ မၾကားဖူးခဲ့ပါ။
ဒါျဖင့္
သိၾကားမင္းကိုမ်ား လႊဲခဲ့သလားဆိုေတာ့ ဒါလည္းမေတြ႕ဘူးခင္ဗ်။ ေဒဝဒတ္က
ဘု႐ားဆီမွာ သံဃာထုကို သူ႔ဆီလႊဲဖို႔ေတာင္းတဲ့အခါ "ခ်စ္သား! အလိုမ႐ွိပါနဲ႔၊
ငါဘု႐ားဟာ သံဃာကို သာ႐ိပုတၱ႐ာနဲ႔ ေမာဂၢလာန္ကိုေတာင္ မလႊဲပါဘူး။ ခ်စ္သား
အလိုမ႐ွိပါနဲ႔" ဟု တိုက္႐ိုက္ပင္ မိန္႔ေတာ္မူ၏။ ေနာက္ဆံုး
ပထမသဂၤါယနာကိုတင္၍ သာသနာကို အဓြန္႔႐ွည္ေအာင္ စြမ္းႏိုင္သည္ကို
ျမင္ေတာ္မူသျဖင့္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္သံုးေဆာင္ေနေသာ သကၤန္းကို
ခ်ီးျမွင့္ျခင္းခံ႐ေသာ တတိယသာဝကႀကီး ႐ွင္မဟာကႆပကိုပင္လွ်င္
လြဲအပ္ျခင္းမ႐ွိေသာေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘု႐ား႐ွင္သည္ သိၾကားမင္းကို
သာသနာလႊဲဖို႔အေၾကာင္းမ႐ွိပါေခ်။
သိၾကားမင္းကေစာင့္ေ႐ွာက္တာလား ဆိုတာေတာ့ ေစာင့္ေ႐ွာင့္ပါတယ္။ သဟမၸတိျဗဟၼာမင္းက တ႐ားေဟာ႐န္ေတာင္းပန္စဥ္က သိၾကားမင္းလည္း လိုက္ပါလာၿပီးေနာက္ သိၾကားမင္းက "ျမတ္စြာဘု႐ား တ႐ားေဟာေတာ္မူပါ။ အ႐ွင္ဘု႐ားတို႔က ဓမၼစက္ျဖစ္ပါေစ တပည့္ေတာ္က အာဏာစက္ျဖင့္ ေစာင့္ေ႐ွာက္ပါမည္" ဟု ကတိေပးခဲ့ဖူးသည္။ ကတိအတိုင္းပင္ သစၥကကိုခြ်တ္ေသာအခါ လာေ႐ာက္၍ ကူညီလာ၏။ ထိုမွ်မက ႐ွင္ေတာ္ဘု႐ား ပ႐ိနိဗၺာန္ျပဳၿပီးေနာက္ အလ်ဥ္းသင့္သလို႔ ေစာင့္ေ႐ွာက္ေၾကာင္း က်န္းဂန္ထဲတြင္ ပါဝင္ေလသည္။ ဥပမာထုတ္႐လွ်င္ အ႐ွင္နာဂေသနေလာင္း နတ္သားကို စုတိ႐န္ ေတာင္းပန္႐ာတြင္ စြမ္းစြမ္းတမံပါဝင္ခဲ့သည္။ ယခုသိၾကားမင္းေတာ့ မဟုတ္ပါ၊ ကႆပျမတ္စြာဘု႐ား သာသနာကုန္ခါနီး လူေတြ ပ်က္စီးလြန္းေသာေၾကာင့္ ဝိသႀကံဳနတ္သားကို အင္မတန္ႀကီးမားေသာ ေခြးနက္အေယာင္ေဆာင္ေစက ဇမၺဴဒိပ္တစ္ကြ်န္းလံုး ၾကားေလာက္ေသာ ေၾကာက္မက္ဖြယ္႐ာအသံျဖင့္ "သီလပ်က္ အက်င့္ပ်က္တဲ့ ႐ဟန္း႐ွင္နဲ႔ လူတိုင္းကို ငါစားမယ္" ဟုႀကံဳးဝါးကာ သာသနာကို ေစာင့္ေ႐ွာက္ခဲ့သည္။
သိၾကားမင္းကိုယ္တိုင္ ေသာတပန္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သာသနာကို ေစာင့္ေ႐ွာက္႐န္မွာ ဗုဒၶဘာသာဝင္တိုင္း၏ တာဝန္ပင္ျဖစ္ေလသည္။ ထိုမွ်ေလာက္ ေစာင့္ေ႐ွာက္႐ံုျဖင့္ နာမည္မတပ္သင့္ပါ။ သာသနာကို အႀကီးက်ယ္ေစာင့္ေ႐ွာက္ခဲ့သူမွာ ႐ွင္မဟာကႆပသာ ျဖစ္ေလသည္။ အ႐ွင္ျမတ္သာ ပထမသဂၤါယနာကို မတင္ခဲ့လွ်င္ ယခုအခ်ိန္ ေထ႐ဝါဒမွာ ကြယ္ပင္ကြယ္ေလာက္ၿပီ။ သို႔ေသာ္ ကႆပသာသနာဟု ဘယ္က်န္းဂန္မွာမွမ႐ွိပါ။
ထို႔ေၾကာင့္ သာသနာကို ေစာင့္ေ႐ွာက္႐န္မွာ ဗုဒၶဘာသာဝင္တိုင္း၏ တာဝန္သာျဖစ္ၿပီး သာသနာကို ေစာင့္ေ႐ွာက္႐ံုမွ်ႏွင့္ သိၾကားသာသနာဟု ေခၚဆိုသံုးႏႈန္းျခင္းမွာ ဘယ္လိုမွ အပ္စပ္ျခင္းမ႐ွိေသာေၾကာင့္ ေ႐ွာင္ကြင္း၍သာ ေျဟဆိုသံုးႏႈန္းသင့္ပါေၾကာင္း။
(ေဇာ္ထက္ေမာင္)
သိၾကားမင္းကေစာင့္ေ႐ွာက္တာလား ဆိုတာေတာ့ ေစာင့္ေ႐ွာင့္ပါတယ္။ သဟမၸတိျဗဟၼာမင္းက တ႐ားေဟာ႐န္ေတာင္းပန္စဥ္က သိၾကားမင္းလည္း လိုက္ပါလာၿပီးေနာက္ သိၾကားမင္းက "ျမတ္စြာဘု႐ား တ႐ားေဟာေတာ္မူပါ။ အ႐ွင္ဘု႐ားတို႔က ဓမၼစက္ျဖစ္ပါေစ တပည့္ေတာ္က အာဏာစက္ျဖင့္ ေစာင့္ေ႐ွာက္ပါမည္" ဟု ကတိေပးခဲ့ဖူးသည္။ ကတိအတိုင္းပင္ သစၥကကိုခြ်တ္ေသာအခါ လာေ႐ာက္၍ ကူညီလာ၏။ ထိုမွ်မက ႐ွင္ေတာ္ဘု႐ား ပ႐ိနိဗၺာန္ျပဳၿပီးေနာက္ အလ်ဥ္းသင့္သလို႔ ေစာင့္ေ႐ွာက္ေၾကာင္း က်န္းဂန္ထဲတြင္ ပါဝင္ေလသည္။ ဥပမာထုတ္႐လွ်င္ အ႐ွင္နာဂေသနေလာင္း နတ္သားကို စုတိ႐န္ ေတာင္းပန္႐ာတြင္ စြမ္းစြမ္းတမံပါဝင္ခဲ့သည္။ ယခုသိၾကားမင္းေတာ့ မဟုတ္ပါ၊ ကႆပျမတ္စြာဘု႐ား သာသနာကုန္ခါနီး လူေတြ ပ်က္စီးလြန္းေသာေၾကာင့္ ဝိသႀကံဳနတ္သားကို အင္မတန္ႀကီးမားေသာ ေခြးနက္အေယာင္ေဆာင္ေစက ဇမၺဴဒိပ္တစ္ကြ်န္းလံုး ၾကားေလာက္ေသာ ေၾကာက္မက္ဖြယ္႐ာအသံျဖင့္ "သီလပ်က္ အက်င့္ပ်က္တဲ့ ႐ဟန္း႐ွင္နဲ႔ လူတိုင္းကို ငါစားမယ္" ဟုႀကံဳးဝါးကာ သာသနာကို ေစာင့္ေ႐ွာက္ခဲ့သည္။
သိၾကားမင္းကိုယ္တိုင္ ေသာတပန္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သာသနာကို ေစာင့္ေ႐ွာက္႐န္မွာ ဗုဒၶဘာသာဝင္တိုင္း၏ တာဝန္ပင္ျဖစ္ေလသည္။ ထိုမွ်ေလာက္ ေစာင့္ေ႐ွာက္႐ံုျဖင့္ နာမည္မတပ္သင့္ပါ။ သာသနာကို အႀကီးက်ယ္ေစာင့္ေ႐ွာက္ခဲ့သူမွာ ႐ွင္မဟာကႆပသာ ျဖစ္ေလသည္။ အ႐ွင္ျမတ္သာ ပထမသဂၤါယနာကို မတင္ခဲ့လွ်င္ ယခုအခ်ိန္ ေထ႐ဝါဒမွာ ကြယ္ပင္ကြယ္ေလာက္ၿပီ။ သို႔ေသာ္ ကႆပသာသနာဟု ဘယ္က်န္းဂန္မွာမွမ႐ွိပါ။
ထို႔ေၾကာင့္ သာသနာကို ေစာင့္ေ႐ွာက္႐န္မွာ ဗုဒၶဘာသာဝင္တိုင္း၏ တာဝန္သာျဖစ္ၿပီး သာသနာကို ေစာင့္ေ႐ွာက္႐ံုမွ်ႏွင့္ သိၾကားသာသနာဟု ေခၚဆိုသံုးႏႈန္းျခင္းမွာ ဘယ္လိုမွ အပ္စပ္ျခင္းမ႐ွိေသာေၾကာင့္ ေ႐ွာင္ကြင္း၍သာ ေျဟဆိုသံုးႏႈန္းသင့္ပါေၾကာင္း။
(ေဇာ္ထက္ေမာင္)
No comments:
Post a Comment