(၁)ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ယံုၾကည္စိတ္ {သဒၶါတရား}
ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔၏
ရည္မွန္းရာပန္းတိုင္သည္ကားသိသည္ျဖစ္ေစ၊မသိသည္ျဖစ္ေစ၊နားလည္သည္ျဖစ္ေစ၊နားမလည္သည္ျဖစ္ေစ၊
တူညီသည္မွာကားနိဗၺာန္သို ႔ေရာက္ရွိေရးပင္ျဖစ္သည္။နိဗၺာန္သို ႔ေရာက္ရွိရန္အတြက္
အခ်ိဳ႕ေသာတရားေဟာ၊တရားျပဆရာအေပါင္းႏွင့္သံဃာေတာ္အရွင္သူျမတ္မ်ားက၄င္းတို ႔ဖတ္မွတ္သိက်င့္
တက္ထားသမွ် တရားတို ႔အားလူအမ်ားသိရွိနားလည္ရန္အတြက္
ေမတၱာကရုဏာေရွ ႕ထားျပီးေစတနာထားကာေဟာျပေနေသာ္လည္းအခ်ိဳ႕ပုထုဇဥ္တို ႔အဖို ႔ ဥာဏ္မမီႏိုင္သျဖင့္
နားလည္သေဘာေပါက္ရန္မွာမလြယ္ကူလွေပ။နိဗၺာန္ကိုမျမင္ဘူး၊မေတြ႕လည္းမေတြ႕ဖူး။မျမင္ဖူးမေတြ႕ဖူးမွေတ
ာ့၊ဘယ္လိုဟာၾကီးလဲ၊ရွိေကာရွိရဲ႕လား၊ဘယ္လိုနားလည္ရမလဲ၊အေတြးမ်ားစြာျဖင့္ဟုတ္မွဟုတ္ပါ့မလား၊ရွိေကာရွိ
ရဲ႕လားစသည္ျဖင့္ ယံုမွားသံသယစိတ္မ်ားလာျပီးယံုၾကည္စိတ္ {သဒၶါတရား}ေလ်ာ႔နည္းလာခဲ့ရပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ကိုယ္တိုင္ျမင္ဖူးျခင္းမရွိ၊ေရာက္ဖူးျခင္းမရွိ၊ေတြ႕ဖူးျခင္းမရွိပါဘဲႏွင့္ျမင္တယ္၊ေတြ႕တယ္၊ေရာက္တ
ယ္လို ႔ယံုၾကည္ခဲ့ရေသာအရာေတြမရွိဘူးလား။လူသားအားလံုးသည္မျမင္ဖူး၊မေတြ႕ဖူး၊မေရာက္ဖူးပါလ်က္ႏွင့္ယံုၾ
ကည္ေနရေသာအရာမ်ားရွိေနသည္မွာမလြဲပါေပ။ဘာေၾကာင့္ယုံၾကည္ရပါသလဲ၊ျမင္ဖူးလို ႕လည္းယံုၾကည္ ရ၏အ
မ်ားကလက္ခံလို ႔လည္းယံုၾကည္ရ၏၊ယံုၾကည္ထိုက္လို ႔လည္းယံုၾကည္ရ၏အဲဒီလိုနဲ႔
ယံုၾကည္ေနခဲ့ရျခင္းသာျဖစ္ပါတယ္။မျမင္ဖူး၊မေတြ႕ဖူး၊မေရာက္ဖူးပါလ်က္ႏွင့္ျမင္ဖူးသလို၊ေရာက္ဖူးသလို၊ေတြ႔ဖူး
သလိုယံုၾကည္တာဟာယံုၾကည္မႈဟူေသာသဒၶါတရားေၾကာင့္ျဖစ္ျပီးယံုၾကည္မႈကိုနည္းနည္းေလးယံုၾကည္မႈကစ
တင္ခါ
နည္းနည္းေလ့လာပါကနည္းနည္းယံုၾကည္လာျပီးေလ့လာေလေလ၊ယံုၾကည္စရာပိုေတြ႕ေလ၊ပိုမ်ားေလျဖစ္လာျ
ပီး၊ယံုၾကည္စရာပိုေတြ႕ေလ၊ပိုေလ့လာခ်င္ေလျဖစ္ခါ၊တျဖည္းျဖည္းႏွင့္ယံုၾကည္မႈျပည့္ ၀ေသာ၊သဒၶါတရားေကာင္း
သူ
ျဖစ္လာပါသည္၊အနည္းငယ္သိသူလည္း၊၄င္းတြင္သိစရာအနည္းငယ္မွ်သာက်န္ေသးသည္ဟုထင္၏။အေတာ္အ
တန္သိသူကလည္း၄င္းတြင္အေတာ္အတန္သိစရာက်န္ေသးသည္ဟုထင္၏၊မ်ားမ်ားသိသူမွာကား၄င္းတြင္သိစ
ရာ၊ေလ့လာစရာမ်ားမ်ားက်န္ေသးသည္ဟုမွတ္ယူၾကေပသည္။
သို ႔ျဖစ္ပါ၍အားကိုးအားထားရာအျဖစ္ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္မႈတြင္ယံုၾကည္စိတ္ {သဒၶါတရား}သည္အေျခခံအက်
ဆံုးႏွင့္အေရးပါဆံုးျဖစ္ျပီး၊ယံုၾကည္ စိတ္ {သဒၶါတရား}ေျခတလွမ္းျဖင့္စတင္ပါက၊ယံုၾကည္စိတ္ေျခလွမ္းမ်ားစြာျဖင့္
မိမိေရာက္ရွိလိုေသာပန္းတိုင္ကိုအမွန္တကယ္ေရာက္ရွိႏိုင္မွာျဖစ္ေပသည္။
ကၽြႏု္ပ္တို ႔သေဘာေပါက္နားလည္ထားၾကတာကနိဗၺာန္ေရာက္ေအာင္၊၀ိပႆနာတရားပြားမ်ားအားထုတ္ရမယ္၊
အဲဒီလိုအားထုတ္တဲ့အခါမွာ၊ဓမၼေတြရဲ႕ျဖစ္ျခင္း၊ပ်က္ျခင္းေတြကိုျမင္ေအာင္ရႈမွတ္ရမယ္၊ျဖစ္ပ်က္ေတြျမင္ေအာင္၊ျ
ဖစ္ပ်က္ေတြမုန္းေအာင္၊ျဖစ္ပ်က္ေတြကုန္ေအာင္၊ဆံုးေအာင္၊ခ်ဳပ္ေအာင္ရႈမွတ္၊အဲဒီျဖစ္ပ်က္ကုန္တဲ့ေနရာ၊ခ်ဳပ္တဲ့
ေနရာဟာ၊ျဖစ္ပ်က္မရွိရာ၊နိဗၺာန္ဘဲလို ႔နားလည္ယံုၾကည္ထားပါတယ္။
တကယ္ေတာ့အဲဒီလိုျဖစ္ပ်က္ေတြမရွိရာ၊ကုန္ ရာ၊ခ်ဳပ္ရာနိဗၺာန္သို ႔ေရာက္ရန္အတြက္ၾကားမွာအဆင့္ေပါင္းမ်ားစြာ
ရွိေနလို ႔၊တဆင့္ျပီးမွတဆင့္တက္ေရာက္ႏိုင္ေရးအတြက္
ၾကိဳးပမ္းသင့္ေၾကာင္းတင္ျပလိုပါတယ္၊သာမန္ပုထုဇဥ္ေတြအေနနဲ႔ကေတာ့အဆင့္ေတြေက်ာ္တက္ဖို ႔မျဖစ္ႏိုင္ပါ
ဘူး။(ယံုၾကည္က်န္မာ၊စိတ္ေျဖာင့္စြာျဖင့္၊လြန္စြာအားထုတ္နာမ္ႏွင့္ရုပ္ကို၊ျဖစ္ခ်ဳပ္ဥာဏ္ျမင္၊ …ဤငါးအင္အမွန္ပင္
မဂ္ရေၾကာင္း)…...ဟူေသာေဆာင္ပုဒ္ကိုမိုးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီးကညႊန္ျပထားပါတယ္။ပဓာနိယဂၤတရား(
၅)ပါးလို ႔လည္းေခၚပါတယ္၊ပဓာနိယဂၤတရားငါးပါးဆိုတာတရားအားထုတ္သူရဲ႕အဂၤါရပ္ငါးပါးျဖစ္ပါတယ္၊အဲဒီငါးပါ
းျပည့္စံုမွတရားရႏုိင္ပါမယ္၊မိမိ မွာဘယ္လိုအခ်က္လိုေနလည္းဆိုတာခ်င့္ခ်ိန္ျဖည့္ဆည္းႏိုင္ေအာင္လို ႔တင္ျပလို
က္ရပါတယ္ …..။
(၁) ဘုရား၊တရား၊သံဃာအေပၚယံုၾကည္ေသာသဒၵါတရားရွိရမယ္။
(၂) က်န္းမာသူလည္းျဖစ္ရမယ္။
(၃) စိတ္ထားေျဖာင့္မတ္သူလည္းျဖစ္ရမယ္။
(၄) ဇြဲသန္ၾကိဳးစားအားထုတ္သူလည္းျဖစ္ရမယ္။
(၅) ဥာဏ္စြမ္းဥာဏ္စလည္းရွိရမယ္၊ထိုသို ႔အဂၤါငါးပါးႏွင့္ျပည့္စံုသူျဖစ္ပါကမၾကာမီတြင္
တရားထူးရႏိုင္၏။………။
အဲဒီပဓာနိယဂၤတရားငါးပါးထဲကနံပါတ္တစ္အဂၤါျဖစ္တဲ့ဘုရား၊တရား၊သံဃာအေပၚယံုၾကည္စိတ္ …{သဒၵါတရား}
ဟာအလြန္ဘဲအေရးၾကီးပါတယ္ …….။(ဆက္လက္တင္ျပပါဦးမည္ )
(ဦးတင္ဟန္၊ရွမ္းတဲၾကီး)မွတဆင့္ကူးယူေ၀ငွ ဒါနျပဳပါသည္။ [၀ိဇၨာစရဏသမၸေႏၷာ]
သဒၶါတရား(၄)မ်ိဳး
သဒၶါနည္းလွ်င္၊တရားနဲ႔လြဲျပီး၊သဒၶါထားလွ်င္တရားရပါမယ္။သဒၶါ(၄)မ်ိဳးရွိပါတယ္။
(၁)ပသာဒသသဒၶါၾကည္ညိဳဖြယ္အာရံု ၀တၳုဳတို ႔ကိုျမင္ရ၊ေတြ႔ရ၊ၾကားရေသာအခါစဥ္းစားဆင္ျခင္ျခင္းမရွိဘဲျဖစ္ေပၚ
လာေသာ၊ယံုၾကည္မႈ၊ၾကည္လင္မႈ၊သဒၶါမ်ိဳးသည္၊ျဖစ္လြယ္ပ်က္လြယ္ေသာသဒၶါမ်ိဳးပင္တည္း။
(၂)ၾသကပၸနသဒၶါၾကည္ညိဳဖြယ္စူးစမ္းဆင္ျခင္၍သက္ ၀င္ယံုၾကည္ေသာသဒၶါမ်ိဳးသည္ၾသကပၸနသဒၶါမည္၏ယခု
အခါျမတ္စြာဘုရားသာသနာေတာ္တြင္း၌နည္းမွန္လမ္းမွန္ျဖင့္က်င့္ၾကံအားထုတ္လွ်င္မဂ္ဖိုလ္ကိုရႏိုင္ေသးသည္
ဟုယံုၾကည္မႈသည္လည္းဤသဒၶါမ်ိဳး၌အက်ံဳး၀င္ေလသည္။
(၃)အာဂမနသဒၶါနိယတဗ်ာဒိတ္ပန္းကိုဆင္ျမန္းေတာ္မႈေသာ၊အေလာင္းေတာ္ၾကီးတို ႔သာလွ်င္ရေသာသဒၶါမ်ိဳးျဖစ္
သည္။
(၄)အေ၀စၥပသာဒသဒၶါအရိယာတို ႔သာလွ်င္ရေသာသဒၶါမ်ိဳးျဖစ္၍ဘယ္သူဖ်က္ဖ်က္မပ်က္ေသာသဒၶါမ်ိဳးျဖစ္ပါသ
ည္။
အထက္ပါသဒၶါ(၄)မ်ိဳးအနက္ၾသကပၸနသဒၶါမ်ိဳးႏွင့္ျပည့္စံုမွသာလွ်င္၊ယခုဘ၀မွာအရိယာျဖစ္ႏုိင္ခြင့္ရွိပါသည္။ (သူ
ေတာ္ေကာင္းဥစၥာ ၇ ပါးတြင္ပါ၀င္ေသာ
သဒၶါသည္ဘုရား၊တရား၊သံဃာရတနာသံုးပါးတို ႔၏ဂုဏ္ကိုယံုၾကည္ျခင္း၊ကံ -ကံ၏အက်ိဳးကိုယံုၾကည္ျခင္း
ျဖစ္ပါသည္၊အရိယာျဖစ္လိုေသာပုဂၢိဳလ္သည္ဤသဒၶါမ်ိဳးႏွင့္ျပည့္စံုရပါမည္ )။
ဒါေၾကာင့္ယံုၾကည္စိတ္ (သဒၶါတရား)ေျခတလွမ္းစတင္ခ်ကာ၊ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မွအား၊အေျခခံမွစတင္ေလ့လာ
အားထုတ္ၾကရပါမည္။အေျခခံအားျဖင့္သာမန္ပုထုဇဥ္ဘ၀မွာပင္ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို ႔သည္
ဆရာ၊မိဘ၊သံဃာေတာ္မ်ား၏ေဟာၾကားေျပာဆိုဆံုးမမႈမ်ားအား၊ခံယူလိုက္နာက်င့္သံုးရပါမည္၊တကယ္လိုက္နာ
ခံယူက်င့္သံုးပါက(ကလ်ာဏပုထုဇဥ္ )ဟုေခၚထိုက္ေသာပုဂၢိဳလ္ျဖစ္လာပါမည္။ ကလ်ာဏဆင့္သို ႔
ေရာက္လာျပီျဖစ္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ဟာဘုရား၊တရား၊သံဃာကိုဘဲကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ျပီးအကုသုိလ္ျဖစ္မယ့္အလုပ္ေတြ
ကိုေရွာင္
ဖယ္ကာကုသိုလ္ျဖစ္မယ့္အလုပ္ေတြကိုဘဲလုပ္ေတာ့မယ္။ငါးပါးသီလကိုလည္းလံုျခံဳေအာင္ေစာင့္ထိန္းေတာ့မယ္
ဘယ္ဘိုးေတာ္၊ဘယ္ေဒ၀ီ၊ဘယ္ဘီလူးကိုမွလည္းပူေဇာ္ပသေတာင္းပန္ျခင္းမျပဳေတာ့ပါ၊မိမိမွာဘုရားတရားသံ
ဃာဆိုတဲ့ရတနာသံုးပါးအစစ္ရွိေနျပီ၊ကိုယ္က်င့္တရားျဖစ္တဲ့ငါးပါးသီလလည္းရွိေနျပီ၊ျမဲေနျပီဆိုရင္၊ဘယ္အခ်ိန္
ဘယ္ေဒသမွာဘယ္ေဘးနဲ႔ေသေသအပါယ္သို ႔မေရာက္ဘူးဆိုတာေသခ်ာပါတယ္။
ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ျခင္း(၃)မ်ိဳး
ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္ သူတေယာက္အေနနဲ႔ မိမိကိုယ္မိမိဘာေၾကာင့္
ဘုရား၊တရား၊သံဃာကိုကိုးကြယ္သည္၊မိမိမည္သည့္ဗုဒၶဘာသာျဖစ္ေနသည္ကိုပထမဦးစြာသိသင့္ပါသည္၊
မ်ားေသာအားျဖင့္ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို ႔မွာ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ျခင္း(၃)မ်ိဳးသာေတြ႔ရွိႏိုင္ပါတယ္။
၁။ကုလာစာရဗုဒၶဘာသာ -မိရိုးဖလာအရအစဥ္သျဖင့္ ကိုးကြယ္ေသာဗုဒၶဘာသာ…..။
၂။လာဘဗုဒၶဘာသာ -လာဘ္လာဘေမွ်ာ္ကိုး၍ ကိုးကြယ္ေသာဗုဒၶဘာသာ……….။
၃။ဘယဗုဒၶဘာသာ -ေဘးရန္ေၾကာက္၍ ကိုးကြယ္ေသာဗုဒၶဘာသာ…………….။
ကုလာစာရဗုဒၶဘာသာဆိုသည္မွာမိဘဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္ကိုးကြယ္လာခဲ့သျဖင့္ကိုးကြယ္သည့္
မိရိုးဖလာဗုဒၶဘာသာျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဘာသာ၏ အႏွစ္သာရကိုေသေသခ်ာခ်ာမသိ၊ မိဘဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္
ကိုးကြယ္သျဖင့္ မိမိဆက္လက္ကိုးကြယ္ေနျခင္းျဖစ္သည္။
လာဘဗုဒၶဘာသာဆိုသည္မွာစီးပြားလာဘ္လာဘကိုေမွ်ာ္ကိုး၍ ကိုးကြယ္ေသာဗုဒၶဘာသာျဖစ္သည္။
ရာထူးတက္ဖို႔၊ ထီေပါက္ဖို႔၊ စီးပြားေရးအဆင္ေျပဖို႔၊ နတ္ဆရာ၊ ဂိုဏ္းဆရာ၊ ေဗဒင္ဆရာေတြ
ညႊန္ၾကားေစခိုင္းတဲ့အတိုင္းက်င့္ႀကံကိုးကြယ္ေနေသာဗုဒၶဘာသာျဖစ္သည္။
ဘယဗုဒၶဘာသာဆိုသည္မွာေဘးရန္ကိုေၾကာက္၍ ကိုးကြယ္ေသာဗုဒၶဘာသာျဖစ္ေလသည္။
မိမိရာထူးေနရာျပဳတ္မည္ကိုေၾကာက္ရြံ ႕၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊
စီးပြားဥစၥာပ်က္စီးဆံုး႐ံႈးမည္ကိုေၾကာက္ရြံ ႕၍ေသာ္လည္းေကာင္းေဗဒင္ဆရာ၊ နတ္ဆရာ၊ ဓာတ္ ဆရာ၊
ဂိုဏ္းဆရာတို ႔ ေစခိုင္းခ်က္အတိုင္းက်င့္ႀကံအားထုတ္ကိုးကြယ္ေနေသာဗုဒၶဘာသာျဖစ္သည္။
အထက္ပါ ဗုဒၶဘာသာ (၃) မ်ိဳးကိုကိုးကြယ္သူတို ႔ဟာအခါအားေလ်ာ္စြာဒါန၊ သီလ၊
သမထတရားမ်ားသာပြားမ်ားၾကမည္။ ဒါန၊ သီလ၊ သမထတရားေတြဟာေလာက၌
ျမတ္စြာဘုရားမပြင့္လည္းရွိေသာသာသနာပတရားမ်ားသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶ၀ါဒ၏ အႏွစ္သာရျဖစ္သည့္
နိဗၺာန္ရရာရေၾကာင္း၊ ၀ိပႆနာတရားသည္သာလွ်င္ျမတ္စြာဘုရားပြင့္မွ သိခြင့္ရေသာ၊
နာၾကားခြင့္ရေသာတရားမ်ားသာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့
ဗုဒၶဘာသာ (၃) မ်ိဳးကိုေရွာင္ၾကဥ္၍ ဗုဒၶ = ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား၊ ဓမၼ = တရားေတာ္၊ သံဃ = သံဃာေတာ္တို႔၏
ဂုဏ္ေတာ္တို ႔ကို ၾကည္ညိဳျမတ္ႏိုး၍ မိမိတို ႔ဆင္းရဲကို ၿငိမ္းေပးႏိုင္သည္ဟုမွတ္ယူၿပီးအားကိုးရာအေနျဖင့္
ယံုၾကည္ဆည္းကပ္ကိုးကြယ္ရမွာျဖစ္ၿပီးဘုရား၊ တရား၊ သံဃာရတနာသံုးပါးမွတစ္ပါးအျခားတရား၊
အျခားအရာတို ႔ဟာမိမိတို ႔အားဆင္းရဲကို ၿငိမ္းေပးႏိုင္သည္ဟုထင္မွတ္ကာအားကိုးရာအေနျဖင့္
ယံုၾကည္ကိုးဆည္းကပ္လွ်င္မွားယြင္းေသာယံုၾကည္အားကိုးမႈ၊ မွားယြင္းေသာကိုးကြယ္မႈသာ ျဖစ္ပါတယ္။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ထိုတရား၊ ထိုအရာတို႔၌ ဆင္းရဲၿငိမ္းေၾကာင္းအက်င့္ေကာင္း၊
အက်င့္မွန္မရွိေသာေၾကာင့္ပင္ျဖစ္ပါတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားပရိနိဗၺာန္စံခါနီး၌ ကုသိနာ႐ံုျပည္အင္းၾကင္းဥယ်ာဥ္ႀကီးအတြင္း၀ယ္ဘာသာ အယူ၀ါဒ အမွား၊
အမွန္ေ၀ဖန္ေရြးခ်ယ္ႏိုင္ရန္သုဘဒၵပရိဗိုဇ္အားေအာက္ပါ သေဘာတရားကိုေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့၏။
၁။ မဂၢင္ရွစ္ပါးက်င့္စဥ္ပါေသာ ဘာသာအယူ ၀ါဒသာလွ်င္ကိေလသာကို ၿငိမ္းေစ၏။ ကိေလသာၿငိမ္းမွ
ဆင္းရဲၿငိမ္း၏။ ဆင္းရဲကို ၿငိမ္းေစမွ မွန္ကန္ေသာကိုးကြယ္ရာ ျဖစ္၏။
၂။ မဂၢင္ရွစ္ပါးက်င့္စဥ္မပါေသာ ဘာသာအယူ ၀ါဒသည္ကိေလသာကိုမၿငိမ္းေစႏိုင္၊ ထို ႔ေၾကာင့္
ဆင္းရဲျခင္းကိုမၿငိမ္းေစႏိုင္သျဖင့္မွန္ကန္ေသာ ဘာသာအယူ ၀ါဒမဟုတ္၊ မွန္ကန္ေသာကိုးကြယ္ရာမဟုတ္။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္တစ္ေယာက္ အေနျဖင့္ယံုၾကည္ဆည္းကပ္ကိုးကြယ္မႈမွန္ကန္ရန္လြန္စြာအေရးႀကီးသျဖင့္
ျမတ္ဗုဒၶ၏ ေဟာၾကားေသာတရားေတာ္မ်ားကိုေသေသခ်ာခ်ာေလ့လာရမည္ျဖစ္ပါ သည္။
(၂) သရဏဂံု
သရဏဂံုဆုိသည္မွာသရဏ- ကုိးကြယ္ရာ၊ အားကိုးရာ၊ အားထားရာ။ ဂမန- ယံုၾကည္ဆည္းကပ္ျခင္း။
ျမတ္စြာဘုရားသည္အားကိုးရာသရဏ။ လူတုိ ႔ကအားကုိးရာဟူ၍ ယံုၾကည္ဆည္းကပ္ျခင္းသည္ဂမန - ဂံု။
ထုိ ႔ေၾကာင့္ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာရတနာသံုးပါးကုိအားကိုးရာဟူ၍ ယံုၾကည္ဆည္းကပ္ျခင္းကုိ၊ သရဏဂမန -သရဏဂံုသံုးပါးဟုအဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆုိကာ -(၁) ျမတ္စြာဘုရားကုိအားကုိးရာဟူ၍ ယံုၾကည္ဆည္းကပ္လွ်င္ဗုဒၶသရဏဂံုတည္သည္။
(၂) ျမတ္စြာဘုရား၏ တရားေတာ္ကိုအားကုိးရာဟူ၍ ယံုၾကည္ဆည္းကပ္လွ်င္ဓမၼသရဏဂံုတည္သည္။
(၃) ျမတ္စြာဘုရား၏ တရားေတာ္ကုိေစာင့္ေရွာက္၍
တရားေတာ္အတုိင္းလုိက္နာက်င့္သံုးေသာသံဃာအေပါင္းကိုအားကုိးရာဟူ၍ ယံုၾကည္ဆည္းကပ္လွ်င္
သံဃသရဏဂံုတည္ေပသည္။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ားစုသည္သက္ေပ်ာက္ဆြမ္း၊ ရက္လည္ဆြမ္း၊
လလည္ဆြမ္းစသည့္နာေရးဆုိင္ရာအလွဴဒါန္ျပဳပြဲမ်ားႏွင့္ ဘာသာေရးဆုိင္ရာအခမ္းအနားမ်ိဳးစံုတုိ႔၌
သရဏဂံုေဆာက္တည္လ်က္ရွိၾကသည္။ မိမိတုိ ႔ ခံယူေဆာက္တည္ခဲ့ေသာသရဏဂံုမွာသရဏဂံုျဖစ္ /မျဖစ္
တည္ /မတည္၊ ပ်က္ /မပ်က္။ သရဏဂံုအက်ိဳးရႏုိင္ /မရႏုိင္တုိ ႔ကုိေသေသခ်ာခ်ာစိစစ္ေလ့လာသင့္ေပသည္။
သရဏဂံု (၂) မ်ိဳး
ပုထုဇဥ္ပုဂၢိဳလ္တုိ႔၏ သႏၲာန္၌ ယံုၾကည္ဆည္းကပ္မႈျဖင့္ တည္ေသာေလာကီသရဏဂံု၊ အရိယာတုိ ႔၏သႏၲာ၌
မဂ္ဥာဏ္၊ ဖုိလ္ဥာဏ္ႏွင့္အတူတကြ ျဖစ္တည္လာေသာေလာကုတၱရာသရဏဂံုဟု (၂) မ်ိဳးရွိ၏။
ေလာကီသရဏဂံုသည္ညစ္လည္းညစ္ႏြမ္းႏုိင္၏။ ပ်က္လည္းပ်က္စီးႏုိင္၏။ ေလာကုတၱရာသရဏဂံုသည္
ညစ္လည္းမညစ္ႏြမ္း၊ ပ်က္လည္းမပ်က္စီးႏုိင္ေပ။
ခံယူပံု (၄) မ်ိဳး
သရဏဂံုခံယူရာ၌ ခံယူပံုအျခင္းအရာ (၄) မ်ိဳးရွိ၏။ယင္း (၄) မ်ိဳးကုိပင္သရဏဂံု (၄) မ်ိဳး ဟုေခၚေ၀ၚၾက၏။
(၁) အတၱသႏၷိယ်ာတဏသရဏဂံု (ရတနာသံုးပါးကိုအာရံုျပဳလ်က္ “ယေန႔မွ အစျပဳ၍ ငါသည္
ငါ၏ကုိယ္ခႏၶာကုိဘုရား၊ တရား၊ သံဃာရတနာျမတ္သံုးပါးအားအပ္ႏွင္းပါ၏”
ဟုမိမိကုိယ္ကုိရတနာသံုးပါးအားစြန္ ႔လႊတ္အပ္ႏွင္းျခင္းကိုအတၲသႏၷိယ်ာတဏသရဏဂံုဟုေခၚသည္။)
(၂) တပၸရာယဏတာသရဏဂံု (ရတနာသံုးပါးကုိအာရံုျပဳလ်က္ “ယေန႔မွ အစျပဳ၍ ငါသည္ဘုရား၊ တရား၊
သံဃာရတနာျမတ္သံုးပါးကိုသာလွ်င္အားကိုးပါ၏၊ အားထားပါ၏၊ လဲေလ်ာင္းပါ၏”
ဟုရတနာသံုးပါးကိုသာအားကိုးအားထားျခင္း၊
ကုိးကြယ္လဲေလ်ာင္းျခင္းကုိတပၸရာယဏတာသရဏဂံုဟုေခၚသည္။)
(၃) သိႆဘာ၀ူပဂမန သရဏဂံု (ရတနာသံုးပါးကိုအာရံုျပဳလ်က္ “ယေန႔မွ အစျပဳ၍ ငါသည္ဘုရား၊ တရား၊
သံဃာရတနာျမတ္သံုးပါး၏ အနီးေနတပည့္ျဖစ္သည္ ” ဟုရတနာသံုးပါး ၏ တပည့္အျဖစ္ကပ္ေရာက္ျခင္း၊
ခံယူျခင္းကုိသိႆဘာ၀ူပဂမန သရဏဂံုဟုေခၚသည္။)
(၄) ပဏိပါတသရဏဂံု (ရတနာသံုးပါးကုိအာရံုျပဳလ်က္ “ယေန႔မွ အစျပဳ၍ ငါသည္ဘုရား၊ တရား၊
သံဃာရတနာျမတ္သံုးပါးကိုသာလွ်င္ရွိခုိးျခင္း၊ ခရီးဦးႀကိဳျခင္း၊ လက္အုပ္ခ်ီျခင္း၊
အရုိအေသျပဳျခင္းအမႈတုိ ႔ကိုျပဳပါ၏” ဟုရတနာသံုးပါး၌ အထြတ္အျမတ္အျဖစ္လြန္စြာ
ရုိေသပ်ပ္ ၀ပ္ျခင္းကိုပဏိပါတသရဏဂံုဟုေခၚသည္။)
ဤကုိးကြယ္ဆည္းကပ္ပံု (၄) မ်ိဳးတြင္တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္အားကိုးအားထားရာအျဖစ္ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္လွ်င္
သရဏဂံုခံယူမႈကိစၥ ၿပီးေျမာက္သည္။
ရွိခုိးတုိင္းသရဏဂံုမျဖစ္
မည္သည့္ပုဂိၢဳလ္မဆိုရွိခုိးတုိင္းသရဏဂံုမျဖစ္။ ယံုၾကည္ဆည္းကပ္မႈမဟုတ္။သီလ၊ သမာဓိ၊
ပညာအက်င့္တရားတုိ ႔ႏွင့္ ျပည့္စံု၍ ျမင့္ျမတ္ေသာပုဂိၢဳလ္အျဖစ္ျဖင့္ ရွိခုိးမွသာသရဏဂံု ျဖစ္သည္။
ယံုၾကည္ဆည္းကပ္မႈျဖစ္သည္။
၁။ ေဆြမ်ိဳးျဖစ္၍ ရွိခုိျခင္း။
၂။ ေၾကာက္၍ ရွိခုိျခင္း။
၃။ ဆရာျဖစ္၍ ရွိခုိျခင္း။
ဤရွိခုိးျခင္းမ်ားသည္သရဏဂံုမျဖစ္။ ျမတ္စြာဘုရားကုိပင္ေဆြမ်ိဳးျဖစ္၍ ရွိခုိးလွ်င္သရဏဂံုမျဖစ္ေပ။
ရွိခုိးေသာ္လည္းသရဏဂံုမပ်က္
ရတနာသံုးပါးကိုယံုၾကည္ဆည္းကပ္သျဖင့္ သရဏဂံုတည္ေနေသာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္
တစ္ေယာက္သည္အျခားဘာသာမွ ဘုရားဆုိသူမ်ား၊ ဘုန္းႀကီးဆုိသူမ်ားကိုေဆြမ်ိဳးျဖစ္ျခင္း၊
ဆရာျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ရွိခုိးေသာ္လည္းသရဏဂံုမပ်က္၊
ျမင့္ျမတ္ေသာပုဂိၢဳလ္ဟုယူဆ၍ရွိခုိးမွသာသရဏဂံုပ်က္သည္။
သရဏဂံုညစ္ႏြမ္းျခင္း (၄) မ်ိဳး
၁။ ရတနာသံုးပါး၏ဂုဏ္ကိုမသိလွ်င္ျဖစ္ေစ။
၂။ အသိမွားလွ်င္ျဖစ္ေစ။
၃။ ယံုမွားသံသယရွိလွ်င္ျဖစ္ေစ။
၄။ ရတနာသံုးပါးကုိမရိုေသလွ်င္ျဖစ္ေစသရဏဂံုညစ္ႏြမ္း၏။ သရဏဂံုညစ္ႏြမ္းလွ်င္
ႀကီးက်ယ္ဖြံ ႕ၿဖိဳးေသာေကာင္းက်ိဳးကိုမရႏိုင္ေပ။
သရဏဂံုပ်က္ပံု (၂) မ်ိဳး
တစ္စံုတစ္ေယာက္၏ သႏၲာန္၌ တည္ေနေသာသရဏဂံုသည္-၁။ အျခားဘာသာအယူ ၀ါဒကုိယံုၾကည္ကုိးကြယ္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္ေစ၊
၂။ ေသဆံုးေသာေၾကာင့္ျဖစ္ေစပ်က္စီး၏။
အယူ ၀ါဒတစ္ပါး ေျပာင္းသြားကုိးကြယ္၍ သရဏဂံုပ်က္စီးလွ်င္ဒိ ႒ိ၊ တဏွာစေသာကိေလသာပြား၍
အျပစ္မ်ား၏။ ေသဆံုးေသာေၾကာင့္သရဏဂံုပ်က္စီးလွ်င္မည္သည့္အျပစ္မွ် မရွိေပ။
သရဏဂံုမတည္ႏုိင္သူ
သရဏဂံုတည္ေနသူသည္အျခားဘာသာကိုေျပာင္းလဲကုိးကြယ္မႈမျပဳသမွ် မေသမခ်င္းသူ ႕သႏၲာန္၌
သရဏဂံုတည္ေန၏။ ေသလွ်င္ကားသရဏဂံုပ်က္သြားေပၿပီ။ ေသၿပီးေနာက္
စိတ္မရွိေတာ့ေသာဥတုဇရုပ္အေလာင္း၌မူသရဏဂံုမတည္ႏုိင္ေပ။ စိတ္သည္လည္းဥတုဇရုပ္ႂကြင္းအနီး
၌မရွိေတာ့ဘဲ ေနာက္တစ္ဘ၀၌ ျဖစ္ပ်က္အစဥ္အတုိင္း ျဖစ္လ်က္ေနေလၿပီ။၎ကိုေသေသခ်ာခ်ာမသိသျဖင့္
မိမိ၏မိဘေဆြမ်ိုဳးမ်ား၏ ဥတုဇရုပ္အေလာင္းအားသရဏဂံုတင္ေနသူမ်ားအမ်ားအျပားပင္။
မိမိတုိ ႔ခံယူေဆာက္တည္က်င့္သံုးေနေသာသရဏဂံုကိုအားမနာတမ္းမိမိကုိယ္မိမိ
ျပန္လည္ေ၀ဖန္စိစစ္ၾကည့္ပါကယခင္ကေဆာက္တည္ခံယူခဲ့ေသာသရဏဂံုမွာဘယ္လုိပံုသဏၭ
No comments:
Post a Comment